Piaggio Ape
In Nederland rijden er van de Piaggio Ape momenteel 805 rond als scooter / brommer. Daarnaast zijn er ook nog 359 driewielig motorrijtuigen, 91 motorrijtuigen met beperkte snelheid, 12 land- of bosbouwtrekkers, 5 bedrijfsauto's en 1 motor. Totaal zijn er dus 1.273 Ape-voertuigen. Piaggio heeft 256.070 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Ape heeft hierdoor een marktaandeel van 0.5% binnen alle modellen van Piaggio.
Bekijk de aandrijvingen van de Ape in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 804 | 99.9% |
Overige | 1 | 0.1% |
Piaggio Ape: de veelzijdige scooter voor elke klus
Piaggio Ape is een bekend en geliefd merk als het gaat om scooters en brommers. Het Italiaanse merk staat bekend om zijn kwaliteit, betrouwbaarheid en veelzijdigheid. Met name de Piaggio Ape scooters en brommers zijn erg populair, vanwege hun unieke design en functionaliteit. In dit artikel gaan we dieper in op de Piaggio Ape en wat deze scooters en brommers zo bijzonder maakt.
Geschiedenis van Piaggio Ape
Piaggio is een Italiaans merk dat al sinds 1884 actief is in de productie van scooters, brommers en andere voertuigen. Het merk is vooral bekend geworden door de legendarische Vespa scooter, die in de jaren '40 werd geïntroduceerd en sindsdien een icoon is geworden in de wereld van tweewielers. In de jaren '40 en '50 begon Piaggio ook met de productie van de Piaggio Ape, een driewielige scooter die vooral bekend staat om zijn veelzijdigheid en functionaliteit.
De naam "Ape" betekent letterlijk "bij" in het Italiaans, en verwijst naar de kleine en wendbare vorm van de scooter. De Piaggio Ape werd oorspronkelijk ontworpen als een handig voertuig voor het vervoeren van goederen en materialen in stedelijke gebieden. Door de jaren heen is de Piaggio Ape uitgegroeid tot een echt icoon en is het een populair voertuig geworden voor zowel zakelijk als particulier gebruik.
Design en functionaliteit van Piaggio Ape
Wat de Piaggio Ape zo uniek maakt, is zijn design en functionaliteit. De scooter heeft een compacte en wendbare vorm, waardoor hij gemakkelijk door smalle straatjes en drukke stadscentra kan manoeuvreren. Door zijn driewielerontwerp biedt de Piaggio Ape ook extra stabiliteit en controle, wat hem ideaal maakt voor het vervoeren van zware ladingen.
De Piaggio Ape is verkrijgbaar in verschillende modellen en uitvoeringen, elk met hun eigen specifieke kenmerken en toepassingen. Zo zijn er modellen met een open laadbak achterop, die ideaal zijn voor het vervoeren van goederen en materialen. Andere modellen zijn voorzien van een gesloten cabine, waardoor ze geschikt zijn voor personenvervoer of als foodtruck.
Naast zijn veelzijdigheid als transportmiddel, staat de Piaggio Ape ook bekend om zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid. De scooters zijn voorzien van een krachtige motor die voldoende vermogen levert om moeiteloos door het verkeer te manoeuvreren. Bovendien zijn de Piaggio Ape scooters ook erg zuinig in het verbruik, wat hen een kosteneffectieve optie maakt voor zowel zakelijk als particulier gebruik.
Toepassingen van Piaggio Ape
De Piaggio Ape scooters en brommers worden voor verschillende doeleinden ingezet, van stadsvervoer tot foodtrucks en zelfs als mobiele winkels. Dankzij hun compacte formaat en wendbaarheid zijn ze ideaal voor gebruik in drukke stedelijke gebieden, waar grotere voertuigen moeite hebben om te manoeuvreren.
Een van de meest populaire toepassingen van de Piaggio Ape is als foodtruck. De scooters zijn gemakkelijk om te bouwen tot mobiele keukens, waarbij de laadbak wordt omgebouwd tot een kookruimte en verkoopbalie. Dit maakt de Piaggio Ape ideaal voor het verkopen van streetfood op festivals, markten en evenementen, waar hij gemakkelijk kan worden verplaatst en opgesteld.
Daarnaast worden Piaggio Ape scooters ook veel gebruikt voor het vervoeren van goederen en materialen in stedelijke gebieden. Dankzij hun compacte formaat en laadvermogen zijn ze ideaal voor het bezorgen van pakketten, boodschappen en andere goederen. Ook worden ze vaak ingezet door horecaondernemers, bloemisten en andere kleine bedrijven die behoefte hebben aan een handig en wendbaar transportmiddel.
Vergeet ook niet de Piaggio merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Piaggio Ape's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte scooters / brommers in Nederland als geïmporteerde scooters / brommers uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Ape's
Wanneer een nieuwe Piaggio Ape voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de scooter. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type scooter / brommer in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Piaggio Ape scooters / brommers die in Nederland (nog) op de weg rijden.
432 van de 805 scooters / brommers zijn geïmporteerd
Meer dan de helft (53.7%) komt uit het buitenland. De meeste import Piaggio Ape's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vooral duurdere scooters / brommers (met een relatief hoge BPM in Nederland) worden vaak geïmporteerd. Dit zijn vaak scooters / brommers met een grotere uitstoot (o.a. co2). In Nederland betaal je per co2-punt meer belasting, dit stijg relatief harder naarmate de scooter meer uitstoot.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Piaggio Ape.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
APE 50 | 391 | 48.6% |
APE 50 RST KAT 45 KM/H | 124 | 15.4% |
APE 50 VAN | 102 | 12.7% |
APE 50 PICK UP | 60 | 7.5% |
APE TM P50 | 18 | 2.2% |
APE P50 | 17 | 2.1% |
APE | 16 | 2% |
TL6T (APE 50) | 12 | 1.5% |
TL6T APE 50 | 8 | 1% |
APE P50 ELESTART | 5 | 0.6% |
TL5T APE 50 | 3 | 0.4% |
TL5T (APE 50) | 3 | 0.4% |
APE 50 CROSS | 3 | 0.4% |
APE 50 MIX | 3 | 0.4% |
TL6T APE50 | 3 | 0.4% |
TL3 (APE P50) | 2 | 0.2% |
TL2T (APE 50) | 2 | 0.2% |
2 | 0.2% | |
APE TM P50 ELESTART | 2 | 0.2% |
APE TM P50 EL | 2 | 0.2% |
TL3T (APE P50) | 2 | 0.2% |
APE 50 TL2 | 1 | 0.1% |
APE TL6T | 1 | 0.1% |
APE 50 | 1 | 0.1% |
APE 50 RST KAT 45KM/H | 1 | 0.1% |
OVERIG | 21 | 2.6% |
805 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Piaggio Ape.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
20 | Benzine Benzinemotor: 1.8 kW (2.4 pk) | feb 2016 | dec 2019 | - | 63 | 7.8% |
21 | Benzine Benzinemotor: 1.8 kW (2.4 pk) | feb 2016 | dec 2019 | - | 103 | 12.8% |
4 | Benzine Benzinemotor: 1.9 kW (2.6 pk) | okt 2018 | nov 2024 | - | 208 | 25.8% |
Onbekend | 431 | 53.5% | ||||
Totaal | 805 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de scooters / brommers die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 33
1 van 33
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
FTB-61-X | 30 november 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FTB-33-N | 15 november 2024 1995 Geïmporteerd | APE 50 - TL6T ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (3 pk) |
FTB-29-J | 13 november 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSR-50-B | 8 november 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSZ-47-S | 7 november 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSX-75-N | 17 oktober 2024 1982 Geïmporteerd | APE 50 - TL3T ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (3 pk) |
FSV-41-T | 11 oktober 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FST-78-Z | 25 september 2024 2008 Geïmporteerd | APE 50 - TL6T ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.4 pk) |
FSR-81-R | 11 september 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSP-29-P | 28 augustus 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSG-53-T | 6 augustus 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSH-63-T | 27 juni 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSH-73-J | 17 juni 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSG-76-V | 17 juni 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSG-17-K | 7 juni 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSF-13-N | 24 mei 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FRZ-37-J | 16 mei 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FSF-42-B | 15 mei 2024 2003 Geïmporteerd | APE 50 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.4 pk) |
FSB-38-F | 2 mei 2024 1993 Geïmporteerd | APE 50 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (3 pk) |
FSB-37-F | 2 mei 2024 1989 Geïmporteerd | APE 50 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (3 pk) |
FRT-62-X | 27 april 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
D-730-XB | 19 april 2024 2010 Geïmporteerd | APE 50 - C80 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.4 pk) |
FRS-55-R | 8 april 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FRV-18-Z | 6 april 2024 2024 | APE 50 - C81 - 4 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.6 pk) |
FRX-66-G | 5 april 2024 2001 Geïmporteerd | APE 50 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.7 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 7 december 2024.