Piaggio ZIP


In Nederland rijden er van de Piaggio ZIP momenteel 53.546 rond als scooter / brommer. Daarnaast zijn er ook nog 337 motoren. Totaal zijn er dus 53.883 ZIP-voertuigen. Piaggio heeft 255.191 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De ZIP heeft hierdoor een marktaandeel van 21.1% binnen alle modellen van Piaggio.

Bekijk de aandrijvingen van de ZIP in Nederland:

Brandstof / aandrijving Aantal Percentage
Benzine 53.534100%

Piaggio is een bekend Italiaans merk dat al sinds 1884 actief is in de productie van scooters en brommers. Een van de populaire modellen van Piaggio is de Piaggio ZIP. De Piaggio ZIP is een compacte en wendbare scooter die ideaal is voor stadsverkeer. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de verschillende modellen van de Piaggio ZIP en de kenmerken die deze scooters zo geliefd maken bij zowel jongeren als volwassenen.

De Piaggio ZIP is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en motorinhouden, waardoor er voor iedereen wel een geschikt model te vinden is. Zo is er de Piaggio ZIP 50 2T, met een 50cc tweetakt motor die zorgt voor vlotte acceleratie en een topsnelheid van ongeveer 45 kilometer per uur. Deze uitvoering is ideaal voor jongeren vanaf 16 jaar die hun eerste scooter willen aanschaffen. Daarnaast is er ook de Piaggio ZIP 50 4T, met een 50cc viertakt motor die zuiniger is in verbruik en minder schadelijke uitstoot heeft. Deze uitvoering is geschikt voor dagelijks gebruik in de stad en heeft een topsnelheid van ongeveer 45 kilometer per uur.

Voor wie op zoek is naar iets meer vermogen en snelheid, is er de Piaggio ZIP 125. Deze scooter is uitgerust met een 125cc viertakt motor die zorgt voor vlotte acceleratie en een topsnelheid van ongeveer 90 kilometer per uur. Met de Piaggio ZIP 125 kun je gemakkelijk langere afstanden afleggen en is het ook mogelijk om op de snelweg te rijden. Deze uitvoering is dan ook geschikt voor volwassenen die op zoek zijn naar een betrouwbare en comfortabele scooter voor dagelijks gebruik.

Wat de Piaggio ZIP zo aantrekkelijk maakt, is het moderne en sportieve design. De scooters zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en hebben een strakke en dynamische uitstraling. Daarnaast zijn de Piaggio ZIP modellen voorzien van handige features zoals een digitaal dashboard, LED-verlichting en een ruim opbergvak onder het zadel. Hierdoor kun je gemakkelijk je helm en andere spullen meenemen tijdens het rijden.

Naast het design en de features, staat Piaggio ook bekend om de kwaliteit en betrouwbaarheid van hun scooters. De Piaggio ZIP modellen zijn voorzien van hoogwaardige materialen en onderdelen, waardoor ze lang meegaan en weinig onderhoud nodig hebben. Daarnaast zijn de scooters ook erg comfortabel om op te rijden, dankzij de ergonomische zitpositie en de goede vering.

Een ander voordeel van de Piaggio ZIP is de goede wendbaarheid en stabiliteit. Door het lichte gewicht en de compacte afmetingen van de scooter, kun je gemakkelijk manoeuvreren in het drukke stadsverkeer en smalle straatjes. Daarnaast zorgen de goede remmen en de stabiele wegligging ervoor dat je veilig en zelfverzekerd kunt rijden, ook bij hogere snelheden.

De Piaggio ZIP scooters zijn ook erg zuinig in verbruik, wat ze extra aantrekkelijk maakt voor dagelijks gebruik. De viertakt motoren zijn zuinig en hebben een laag brandstofverbruik, waardoor je veel kilometers kunt maken op een volle tank. Daarnaast zijn de onderhoudskosten van de Piaggio ZIP modellen ook relatief laag, wat de scooters een goede investering maakt op de lange termijn.

Kortom, de Piaggio ZIP is een veelzijdige en betrouwbare scooter die geschikt is voor zowel jongeren als volwassenen. Met verschillende modellen en motorinhouden is er voor iedereen wel een geschikte uitvoering te vinden. De moderne en sportieve uitstraling, de handige features en de goede rijeigenschappen maken de Piaggio ZIP een populaire keuze in het segment van scooters en brommers. Als je op zoek bent naar een comfortabele, betrouwbare en zuinige scooter voor dagelijks gebruik, dan is de Piaggio ZIP zeker het overwegen waard.

Vergeet ook niet de Piaggio merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.


Huidig aantal Piaggio ZIP's op de Nederlandse weg


Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte scooters / brommers in Nederland als geïmporteerde scooters / brommers uit het buitenland.

De Piaggio ZIP is in Nederland het meest op kenteken gezet in 2020 met 5.184 stuks.


Eerste toelating / Bouwjaren ZIP's


Wanneer een nieuwe Piaggio ZIP voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de scooter. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type scooter / brommer in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Piaggio ZIP scooters / brommers die in Nederland (nog) op de weg rijden.

De gemiddelde leeftijd van deze scooter / brommer komt uit op 9,9 jaren, oftewel bouwjaar juli 2015. Is de jouw ZIP van voor juli 2015 dan is deze dus ouder dan gemiddeld, is het bouwjaar na juli 2015 dan is deze jonger dan het Nederlandse gemiddelde.


3.207 van de 53.546 scooters / brommers zijn geïmporteerd



Dit betekent dat maar een klein deel (6%) uit het buitenland komt. De meeste import Piaggio ZIP's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.


Handelsbenamingen


Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Piaggio ZIP.

Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming Aantal Percentage
ZIP 21.976 41%
C25 21.329 39.8%
9.824 18.3%
ZIP SP 212 0.4%
ZIP FAST RIDER 45 KM/H 71 0.1%
ZIP 50 15 < 0,1%
ZIP AGUA 13 < 0,1%
ZIP 25 12 < 0,1%
ZIP RST 10 < 0,1%
ZIP FAST RIDER 9 < 0,1%
ZIP SP KAT 9 < 0,1%
ZIP FR 8 < 0,1%
ZIP 25 RST 5 < 0,1%
ZIPP 4 < 0,1%
ZIP SP 98 4 < 0,1%
ZIP 50 2T 4 < 0,1%
ZIP SP 50 4 < 0,1%
ZIP 50 / 2000 3 < 0,1%
ZIP SP50 3 < 0,1%
ZIP C25 3 < 0,1%
ZIP 45 RST 2 < 0,1%
ZIP SSL 50 1 < 0,1%
ZIP 2000 1 < 0,1%
ZIP RST 45KM/H 1 < 0,1%
ZIP SSL 1 < 0,1%
OVERIG 22 < 0,1%
53.546 100%


Varianten


Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Piaggio ZIP.

Vind de variant(code) via jouw kenteken


Swipe voor complete tabel
VariantBrandstof & MotorvermogenGeproduceerd van Geproduceerd tot Gemiddelde nieuwwaarde Aantal Percentage
1 Benzine
Benzinemotor: 1.6 kW (2.2 pk)
Benzinemotor: 2.1 kW (2.9 pk)
Benzinemotor: 2.2 kW (3 pk)
Benzinemotor: 2.3 kW (3.1 pk)
Benzinemotor: 3 kW (4.1 pk)
jan 2000 jun 2025 - 10.887
20.3%
2 Benzine
Benzinemotor: 1.5 kW (2 pk)
Benzinemotor: 1.6 kW (2.2 pk)
Benzinemotor: 2 kW (2.7 pk)
Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk)
Benzinemotor: 3 kW (4.1 pk)
jun 2000 jun 2025 - 6.121
11.4%
3 Benzine
Benzinemotor: 3.5 kW (4.8 pk)
jun 2001 aug 2005 - 3
< 0.1%
5 Benzine
Benzinemotor: 0.9 kW (1.2 pk)
Benzinemotor: 2.1 kW (2.9 pk)
jun 2000 jun 2006 - 281
0.5%
6 Benzine
Benzinemotor: 1 kW (1.4 pk)
Benzinemotor: 3.5 kW (4.8 pk)
jun 1999 aug 2005 - 68
0.1%
7 Benzine
Benzinemotor: 2.8 kW (3.8 pk)
jun 2000 aug 2005 - 35
0.1%
8 Benzine
Benzinemotor: 2.5 kW (3.4 pk)
aug 2005 jan 2007 - 27
0.1%
9 Benzine
Benzinemotor: 3.3 kW (4.5 pk)
jun 2001 mei 2018 - 172
0.3%
A Benzine
Benzinemotor: 1.2 kW (1.6 pk)
Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk)
Benzinemotor: 2.8 kW (3.8 pk)
Benzinemotor: 3.2 kW (4.4 pk)
jun 2003 dec 2017 - 365
0.7%
B Benzine
Benzinemotor: 1.2 kW (1.6 pk)
Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk)
jun 2000 jun 2009 - 339
0.6%
C Benzine
Benzinemotor: 1.5 kW (2 pk)
Benzinemotor: 2 kW (2.7 pk)
Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk)
Benzinemotor: 3 kW (4.1 pk)
Benzinemotor: 3.3 kW (4.5 pk)
aug 1997 dec 2019 - 6.722
12.6%
D Benzine
Benzinemotor: 1 kW (1.4 pk)
Benzinemotor: 1.2 kW (1.6 pk)
Benzinemotor: 1.5 kW (2 pk)
Benzinemotor: 1.6 kW (2.2 pk)
Benzinemotor: 2 kW (2.7 pk)
Benzinemotor: 2.2 kW (3 pk)
Benzinemotor: 2.5 kW (3.4 pk)
Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk)
jun 2006 dec 2019 - 14.969
28%
E Benzine
Benzinemotor: 1.6 kW (2.2 pk)
Benzinemotor: 3 kW (4.1 pk)
Benzinemotor: 3.3 kW (4.5 pk)
okt 2008 feb 2023 - 1.991
3.7%
N/A Benzine
Benzinemotor: 1.3 kW (1.8 pk)
Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk)
Benzinemotor: 2.7 kW (3.7 pk)
jun 2000 okt 2016 - 1.029
1.9%
Onbekend 10.537 19.7%
Totaal 53.546 100%


Nieuwste kentekens


Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de scooters / brommers die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.

Pagina
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken Toelating & Bouwjaar Omschrijving & NieuwwaardeBrandstof & Motorvermogen
FTZ-85-S
18 juni 2025
2016 Geïmporteerd
- C25 - C
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (3.5 pk)
FTZ-76-T
18 juni 2025
2001 Geïmporteerd
ZIP - SSL25
?
Onbekend
Benzine
Motor: 1 kW (1.2 pk)
FTZ-64-T
18 juni 2025
2019 Geïmporteerd
ZIP - CA2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3.1 pk)
FTZ-12-T
18 juni 2025
2018 Geïmporteerd
ZIP - CA2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3.1 pk)
FTV-09-L
18 juni 2025
2024 Geïmporteerd
ZIP - CD2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3 pk)
FTZ-43-R
17 juni 2025
2025
ZIP - CD2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3 pk)
FTZ-01-R
17 juni 2025
2016 Geïmporteerd
- C25 - E
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.5 pk)
FTX-42-P
17 juni 2025
2007 Geïmporteerd
C25 - C25 - A
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.4 pk)
FTZ-30-P
16 juni 2025
2016 Geïmporteerd
- C25 - E
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.5 pk)
FTZ-26-N
16 juni 2025
1998 Geïmporteerd
ZIP
?
Onbekend
Benzine
FTZ-24-P
16 juni 2025
2012 Geïmporteerd
ZIP
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.5 pk)
FTZ-09-P
16 juni 2025
2000 Geïmporteerd
ZIP - SSL25
?
Onbekend
Benzine
Motor: 1 kW (1.2 pk)
FTX-67-Z
14 juni 2025
2022 Geïmporteerd
ZIP - CD2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (2.9 pk)
FTV-17-J
14 juni 2025
2017 Geïmporteerd
- C25 - E
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.5 pk)
FSV-99-J
14 juni 2025
2025
ZIP - CD2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3 pk)
FTZ-43-K
13 juni 2025
2001 Geïmporteerd
C25 - C25
?
Onbekend
Benzine
Motor: 1 kW (1.2 pk)
FTZ-42-K
13 juni 2025
2004 Geïmporteerd
C25 - C25
?
Onbekend
Benzine
Motor: 1 kW (1.2 pk)
FTZ-17-G
13 juni 2025
2025
ZIP - CD2 - 2
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (2.2 pk)
FTZ-02-L
13 juni 2025
2006 Geïmporteerd
C25 - C25 - A
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.4 pk)
FTK-06-X
13 juni 2025
2025
ZIP - CD2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3 pk)
FTZ-83-H
12 juni 2025
2011 Geïmporteerd
C25 - C25 - A
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.4 pk)
FTZ-67-J
12 juni 2025
2015 Geïmporteerd
- C25 - E
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.5 pk)
FTZ-65-H
12 juni 2025
2024 Geïmporteerd
ZIP - CD2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3 pk)
FTZ-59-H
12 juni 2025
2023 Geïmporteerd
ZIP - CD2 - 1
?
Onbekend
Benzine
Motor: 2 kW (3 pk)
FTZ-38-J
12 juni 2025
2016 Geïmporteerd
- C25 - E
?
Onbekend
Benzine
Motor: 3 kW (4.5 pk)


Onze database is bijgewerkt tot 18 juni 2025.

Zoek op kenteken

europa
NL
 

Zoek op merk of model

Zoek op merk of model auto, motor, scooter etc.

Top 10

Piaggio scooters / brommers die de afgelopen 12 maanden op kenteken gezet zijn.

  1. Piaggio ZIP (2.576x)
  2. Piaggio Sprint (1.464x)
  3. Piaggio Vespa Primavera (317x)
  4. Piaggio Vespa Primavera 50 (241x)
  5. Piaggio Liberty (141x)
  6. Piaggio Piaggio 1 (102x)
  7. Piaggio Typhoon (53x)
  8. Piaggio Runner (51x)
  9. Piaggio Ape (40x)
  10. Piaggio C29 (39x)
Top