Piaggio Vespa
In Nederland rijden er van de Piaggio Vespa momenteel 48.041 rond als scooter / brommer. Daarnaast zijn er ook nog 382 motoren, 12 motorrijtuigen met beperkte snelheid, 9 driewielig motorrijtuigen en 1 personenauto. Totaal zijn er dus 48.445 Vespa-voertuigen. Piaggio heeft 256.078 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Vespa heeft hierdoor een marktaandeel van 18.9% binnen alle modellen van Piaggio.
Bekijk de aandrijvingen van de Vespa in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 48.011 | 99.9% |
Overige | 30 | 0.1% |
Piaggio Vespa: Een icoon op twee wielen
Al sinds de introductie van de Piaggio Vespa in 1946 is dit Italiaanse merk uitgegroeid tot een icoon op twee wielen. Met zijn karakteristieke design en uitstekende prestaties heeft de Vespa de harten van vele scooter- en brommerliefhebbers veroverd over de hele wereld. In dit artikel duiken we dieper in op de geschiedenis van de Piaggio Vespa en bekijken we enkele van de populairste modellen die het merk heeft voortgebracht.
Geschiedenis van Piaggio Vespa
De Piaggio Vespa werd voor het eerst geïntroduceerd in 1946 door de Italiaanse fabrikant Piaggio. Het ontwerp van de Vespa was baanbrekend voor die tijd, met zijn stijlvolle en gestroomlijnde uiterlijk. De naam "Vespa" betekent wesp in het Italiaans, wat verwijst naar de slanke vorm van de scooter.
Het originele model, de Vespa 98, had een 98cc motor en was bedoeld als een betaalbaar en praktisch vervoersmiddel voor de naoorlogse periode. De Vespa werd al snel een symbool van vrijheid en mobiliteit in Italië en ver daarbuiten.
In de jaren die volgden, bracht Piaggio verschillende modellen uit, elk met zijn eigen unieke kenmerken en prestaties. De Vespa werd al snel een favoriet onder stadsbewoners en jongeren vanwege zijn wendbaarheid en stijlvolle uitstraling.
Populaire modellen van Piaggio Vespa
De Piaggio Vespa heeft door de jaren heen vele populaire modellen voortgebracht, die elk hun eigen unieke kenmerken en prestaties hebben. Hier zijn enkele van de meest geliefde modellen van Piaggio Vespa:
1. Vespa Primavera
De Vespa Primavera is een van de meest iconische modellen van Piaggio Vespa. Het werd voor het eerst geïntroduceerd in de jaren zestig en is sindsdien uitgegroeid tot een van de meest populaire scooters ter wereld. De Primavera staat bekend om zijn elegante design en uitstekende rijprestaties, waardoor het een favoriet is onder stadsbewoners en liefhebbers van klassieke scooters.
2. Vespa GTS
De Vespa GTS is een van de krachtigste modellen van Piaggio Vespa, met een krachtige motor en indrukwekkende prestaties. De GTS is ontworpen voor lange afstanden en biedt een comfortabele rijervaring, zelfs op hogere snelheden. Met zijn moderne design en geavanceerde functies is de Vespa GTS een favoriet onder liefhebbers van sportieve scooters.
3. Vespa Sprint
De Vespa Sprint is een sportief en dynamisch model van Piaggio Vespa, met een opvallend design en uitstekende wendbaarheid. De Sprint is ideaal voor stadsgebruik en biedt een comfortabele en plezierige rijervaring. Met zijn krachtige motor en geavanceerde technologie is de Vespa Sprint een favoriet onder liefhebbers van snelle en wendbare scooters.
4. Vespa Elettrica
De Vespa Elettrica is het elektrische model van Piaggio Vespa, dat is ontworpen voor milieubewuste rijders. Met zijn stille en emissievrije motor biedt de Elettrica een duurzame en milieuvriendelijke rijervaring. De Vespa Elettrica combineert geavanceerde technologie met het iconische design van de Vespa, waardoor het een favoriet is onder liefhebbers van elektrische scooters.
Toekomst van Piaggio Vespa
Met zijn rijke geschiedenis en iconische design blijft de Piaggio Vespa een van de meest geliefde scootermerken ter wereld. Piaggio blijft innoveren en nieuwe modellen introduceren om aan de behoeften van moderne rijders te voldoen, zoals de Vespa Elettrica en de Vespa Racing Sixties.
De toekomst van Piaggio Vespa ziet er rooskleurig uit, met een groeiende vraag naar milieuvriendelijke en duurzame vervoersmiddelen. Met zijn focus op innovatie en design zal Piaggio Vespa blijven evolueren en nieuwe modellen introduceren die voldoen aan de behoeften van de moderne rijder.
Vergeet ook niet de Piaggio merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Piaggio Vespa's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte scooters / brommers in Nederland als geïmporteerde scooters / brommers uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Vespa's
Wanneer een nieuwe Piaggio Vespa voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de scooter. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type scooter / brommer in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Piaggio Vespa scooters / brommers die in Nederland (nog) op de weg rijden.
2.131 van de 48.041 scooters / brommers zijn geïmporteerd
Dit betekent dat maar een klein deel (4.4%) uit het buitenland komt. De meeste import Piaggio Vespa's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Piaggio Vespa.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
C38 | 40.534 | 84.4% |
7.252 | 15.1% | |
VESPA ET-2 | 68 | 0.1% |
VESPA | 42 | 0.1% |
VESPA 50N | 18 | < 0,1% |
VESPA 50L | 11 | < 0,1% |
VESPA ET2 | 11 | < 0,1% |
VESPA PK 50 XL | 10 | < 0,1% |
VESPA 50R | 7 | < 0,1% |
VESPA PK50XL | 7 | < 0,1% |
VESPA PK 50 | 6 | < 0,1% |
VESPA 50S | 5 | < 0,1% |
VESPA ET 2 | 5 | < 0,1% |
VESPA PK 50 S | 5 | < 0,1% |
VESPA CIAO | 4 | < 0,1% |
VESPA PK50 XL | 4 | < 0,1% |
VESPA LX 50 | 3 | < 0,1% |
VESPA ET4 500 | 3 | < 0,1% |
VESPA ET-2 45KM/H | 3 | < 0,1% |
VESPA LX | 2 | < 0,1% |
VESPA SSL | 2 | < 0,1% |
VESPA S50 | 1 | < 0,1% |
VESPA 50SPECIAL | 1 | < 0,1% |
VESPA LX50 | 1 | < 0,1% |
VESPA PK 80 | 1 | < 0,1% |
OVERIG | 35 | 0.1% |
48.041 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Piaggio Vespa.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Benzine Benzinemotor: 1.2 kW (1.6 pk) Benzinemotor: 1.5 kW (2 pk) Benzinemotor: 1.7 kW (2.3 pk) Benzinemotor: 2 kW (2.7 pk) Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk) Benzinemotor: 3 kW (4.1 pk) Benzinemotor: 3.2 kW (4.4 pk) | jun 2002 | dec 2020 | - | 2.172 | 4.5% |
2 | Benzine Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk) | jun 2000 | nov 2013 | - | 371 | 0.8% |
3 | Benzine Benzinemotor: 1 kW (1.4 pk) Benzinemotor: 1.2 kW (1.6 pk) Benzinemotor: 1.6 kW (2.2 pk) Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk) Benzinemotor: 3 kW (4.1 pk) | apr 2004 | nov 2017 | - | 4.648 | 9.7% |
4 | Benzine Benzinemotor: 0.9 kW (1.2 pk) Benzinemotor: 1 kW (1.4 pk) Benzinemotor: 1.6 kW (2.2 pk) Benzinemotor: 1.7 kW (2.3 pk) Benzinemotor: 2 kW (2.7 pk) Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk) | jun 2005 | aug 2019 | - | 10.269 | 21.4% |
6 | Benzine Benzinemotor: 1 kW (1.4 pk) Benzinemotor: 1.7 kW (2.3 pk) Benzinemotor: 3.2 kW (4.4 pk) | apr 2008 | dec 2019 | - | 1.551 | 3.2% |
7 | Benzine Benzinemotor: 1.5 kW (2 pk) Benzinemotor: 2 kW (2.7 pk) Benzinemotor: 3 kW (4.1 pk) Benzinemotor: 3.2 kW (4.4 pk) | jun 2008 | dec 2020 | - | 5.582 | 11.6% |
9 | Benzine Benzinemotor: 1 kW (1.4 pk) Benzinemotor: 1.2 kW (1.6 pk) Benzinemotor: 1.3 kW (1.8 pk) Benzinemotor: 1.5 kW (2 pk) Benzinemotor: 1.6 kW (2.2 pk) Benzinemotor: 1.7 kW (2.3 pk) Benzinemotor: 1.8 kW (2.4 pk) Benzinemotor: 2 kW (2.7 pk) Benzinemotor: 2.2 kW (3 pk) Benzinemotor: 2.6 kW (3.5 pk) | mei 2010 | dec 2019 | - | 18.939 | 39.4% |
I | Benzine Benzinemotor: 3.2 kW (4.4 pk) | jun 2002 | jun 2013 | - | 6 | < 0.1% |
Onbekend | 4.503 | 9.4% | ||||
Totaal | 48.041 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de scooters / brommers die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
FTB-77-P | 18 november 2024 1974 Geïmporteerd | VESPA 50S ? Onbekend | Benzine |
FTB-56-J | 13 november 2024 2009 Geïmporteerd | C38 - C38 - 1 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
F-247-HT | 29 oktober 2024 2012 Geïmporteerd | C38 - C38 - 9 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.3 pk) |
FSV-48-G | 27 september 2024 1990 Geïmporteerd | VESPA - PK5XL ? Onbekend | Benzine |
F-289-LS | 21 augustus 2024 2013 Geïmporteerd | VESPA S 50 4T - C38 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.3 pk) |
FSN-36-H | 5 augustus 2024 1999 Geïmporteerd | VESPA ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (3.9 pk) |
FSL-20-X | 30 juli 2024 2001 Geïmporteerd | VESPA ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.1 pk) |
FSJ-79-S | 1 juli 2024 2002 Geïmporteerd | C38 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FSH-35-P | 17 juni 2024 2012 Geïmporteerd | - C38 - 7 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FSG-42-L | 4 juni 2024 1986 Geïmporteerd | VESPA PK 50 XL ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.7 pk) |
FSG-01-H | 30 mei 2024 2010 Geïmporteerd | - C38 - 1 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FPP-77-D | 11 mei 2024 2020 Geïmporteerd | - C38 - 7 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FSB-73-S | 10 mei 2024 2017 Geïmporteerd | - C38 - 1 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FX-963-K | 8 april 2024 2008 Geïmporteerd | C38 - 3 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (3.5 pk) |
FRR-17-D | 30 maart 2024 2017 Geïmporteerd | C38 - C38 - 3 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (3.5 pk) |
FRR-62-F | 28 februari 2024 2017 Geïmporteerd | - C38 - 7 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FRR-88-J | 15 februari 2024 2016 Geïmporteerd | - C38 - 7 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FRR-65-D | 12 februari 2024 1998 Geïmporteerd | VESPA - SSL ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (3.9 pk) |
FRN-31-X | 19 januari 2024 2013 Geïmporteerd | - C38 - 7 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (4.4 pk) |
FPT-19-G | 16 januari 2024 1994 Geïmporteerd | VESPA SSL25 - SSL ? Onbekend | Benzine Motor: 1 kW (1.4 pk) |
F-312-JZ | 8 november 2023 2011 Geïmporteerd | C38 - 9 ? Onbekend | Benzine Motor: 2 kW (2.3 pk) |
FRJ-93-B | 6 november 2023 1972 Geïmporteerd | VESPA 50R ? Onbekend | Benzine Motor: 1 kW (2 pk) |
FRJ-32-D | 6 november 2023 1989 Geïmporteerd | VESPA CIAO P ? Onbekend | Benzine Motor: 1 kW (2 pk) |
FRG-93-B | 9 oktober 2023 1999 Geïmporteerd | VESPA SSL - F11 ? Onbekend | Benzine Motor: 3 kW (3.9 pk) |
FRF-80-J | 29 september 2023 1994 Geïmporteerd | VESPA - SSL25 ? Onbekend | Benzine Motor: 1 kW (1.4 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 5 december 2024.