Renault Captur
In Nederland rijden er van de Renault Captur momenteel 108.070 rond als personenauto. Daarnaast is er ook nog 1 bedrijfsauto. Totaal zijn er dus 108.071 Captur-voertuigen. Renault heeft 810.209 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Captur heeft hierdoor een marktaandeel van 13.3% binnen alle modellen van Renault. De carrosserie is ingedeeld in de categorie hatchback.
Bekijk de aandrijvingen van de Captur in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 85.877 | 79.5% |
Benzine (Plug-in Hybride) | 13.481 | 12.5% |
Benzine (Mild Hybride) | 5.650 | 5.2% |
Diesel | 2.280 | 2.1% |
Overige | 782 | 0.7% |
De Renault Captur: de perfecte combinatie van stijl, comfort en prestaties
De Renault Captur is een populaire compacte SUV die sinds zijn lancering in 2013 veel lof heeft ontvangen van zowel critici als consumenten. Met zijn opvallende design, ruime interieur en indrukwekkende prestaties is de Captur een auto die zeker de moeite waard is om te overwegen voor wie op zoek is naar een veelzijdige en praktische auto.
Design
Een van de eerste dingen die opvalt aan de Renault Captur is zijn opvallende design. Met zijn gestroomlijnde lijnen, stoere grille en opvallende LED-koplampen is de Captur een auto die zeker de aandacht trekt op de weg. Het unieke tweekleurige ontwerp, waarbij het dak en de buitenspiegels in een contrasterende kleur zijn uitgevoerd, geeft de Captur een eigentijdse en trendy uitstraling.
Het interieur van de Captur is even stijlvol als het exterieur. Het dashboard is overzichtelijk en modern vormgegeven, met hoogwaardige materialen en een ergonomisch design. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun, zelfs tijdens lange ritten. De ruime interieur biedt voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers, waardoor iedereen comfortabel kan zitten, zelfs op lange ritten.
Prestaties
Naast zijn stijlvolle design biedt de Renault Captur ook indrukwekkende prestaties. De Captur is leverbaar met een breed scala aan motoren, variërend van zuinige benzine- en dieselmotoren tot krachtige hybride en elektrische aandrijflijnen. De motoren zijn krachtig en responsief, waardoor de Captur vlot accelereert en soepel rijdt in verschillende rijomstandigheden.
Het rijgedrag van de Captur is ook uitstekend. De auto heeft een comfortabele en stabiele wegligging, waardoor hij zich zowel in de stad als op de snelweg thuis voelt. De Captur is wendbaar en gemakkelijk te manoeuvreren, waardoor hij ideaal is voor dagelijks gebruik in druk stadsverkeer. De goede geluidsisolatie zorgt ervoor dat het interieur rustig en comfortabel blijft, zelfs bij hogere snelheden.
Veiligheid
Veiligheid is een belangrijke factor bij het kiezen van een nieuwe auto, en de Renault Captur scoort ook op dit gebied hoog. De Captur is uitgerust met een uitgebreid scala aan veiligheidsvoorzieningen, zoals ABS, ESP, airbags en een noodremsysteem. Daarnaast is de Captur ook leverbaar met geavanceerde rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, dodehoekdetectie en rijstrookassistentie, die de bestuurder helpen om veiliger en comfortabeler te rijden.
De Captur heeft ook een uitstekende score behaald in de Euro NCAP-crashtests, wat aantoont dat de auto voldoet aan de strengste veiligheidsnormen. Met zijn stevige carrosserie en geavanceerde veiligheidssystemen biedt de Captur optimale bescherming voor de inzittenden in geval van een ongeval.
Vergeet ook niet de Renault merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Renault Captur's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Captur's
Wanneer een nieuwe Renault Captur voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Renault Captur personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Renault Captur.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Renault Captur komt daarmee uit op 26.745 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Renault Captur in Nederland zijn Grijs (33.934 stuks / 31%), Wit (19.882 stuks / 18%), Blauw (14.688 stuks / 14%) en Zwart (14.041 stuks / 13%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 33.934 | 31% |
Wit | 19.882 | 18% |
Blauw | 14.688 | 14% |
Zwart | 14.041 | 13% |
Rood | 13.635 | 13% |
Bruin | 6.476 | 6% |
Oranje | 5.197 | 5% |
Geel | 94 | < 1% |
Paars | 72 | < 1% |
Groen | 43 | < 1% |
Creme | 6 | < 1% |
Beige | 1 | < 1% |
? Onbekend | 1 | < 1% |
37.404 van de 108.070 personenauto's zijn geïmporteerd
Dat is behoorlijk deel, namelijk (34.6%) komt dus uit het buitenland. De meeste import Renault Captur's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Renault Captur.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
CAPTUR | 95.196 | 88.1% |
CAPTUR E-TECH HYBRID | 7.733 | 7.2% |
CAPTUR E-TECH PLUG-IN HYBRID | 3.226 | 3% |
CAPTUR (E-TECH PLUG-IN HYBRID) | 907 | 0.8% |
CAPTUR (E-TECH HYBRID) | 726 | 0.7% |
CAPTUR ((E-TECH PLUG-IN HYBRID) | 241 | 0.2% |
CAPTUR E-TECH PLUG-IN HYBRID | 13 | < 0,1% |
RENAULT CAPTUR | 6 | < 0,1% |
CAPTUR 1.2 120EDC | 6 | < 0,1% |
CAPTUR 90 | 5 | < 0,1% |
CAPTUR 1.2 | 4 | < 0,1% |
CAPTUR 1.2 120 EDC | 3 | < 0,1% |
RENAULT CAPTUR 1.2 120EDC | 2 | < 0,1% |
RENAULT CAPTUR 90 | 1 | < 0,1% |
CAPTUR 1.5 DCI | 1 | < 0,1% |
108.070 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Renault Captur.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
00JD2 | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | aug 2018 | okt 2019 | € 30.566 | 19 | < 0.1% |
00JE2 | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) Benzinemotor: 96 kW (131 pk) Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | mrt 2018 | jan 2021 | € 26.647 | 11.224 | 10.4% |
2R00 | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | apr 2018 | apr 2018 | € 30.447 | 1 | < 0.1% |
2R01 | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | aug 2017 | mrt 2019 | € 26.964 | 209 | 0.2% |
2R02 | Benzine Benzinemotor: 87 kW (118 pk) | mei 2017 | okt 2018 | € 27.458 | 1.122 | 1% |
2R03 | Benzine / LPG LPG motor: 87 kW (118 pk) Benzinemotor: 87 kW (118 pk) | apr 2017 | aug 2019 | € 27.029 | 5.492 | 5.1% |
2R04 | Benzine / LPG LPG motor: 66 kW (90 pk) Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | mei 2017 | feb 2019 | € 24.889 | 763 | 0.7% |
2R05 | Benzine / LPG LPG motor: 66 kW (90 pk) Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | mei 2017 | aug 2019 | € 23.413 | 9.799 | 9.1% |
2R06 | Diesel Dieselmotor: 81 kW (110 pk) | jun 2017 | sep 2018 | € 28.832 | 63 | 0.1% |
2R07 | Diesel Dieselmotor: 81 kW (110 pk) | jun 2017 | okt 2018 | € 28.491 | 8 | < 0.1% |
2R23 | Benzine Benzinemotor: 96 kW (131 pk) | mei 2018 | mrt 2019 | € 26.789 | 37 | < 0.1% |
2R24 | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | mei 2018 | jul 2018 | € 28.272 | 3 | < 0.1% |
2R25 | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | mrt 2018 | mrt 2019 | € 28.107 | 232 | 0.2% |
2R40 | Benzine / LPG LPG motor: 88 kW (120 pk) Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | mrt 2013 | jun 2016 | € 24.270 | 7.424 | 6.9% |
2R5A | Benzine / LPG LPG motor: 66 kW (90 pk) Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | apr 2013 | jun 2017 | € 20.716 | 10.645 | 9.9% |
2RA1 | Benzine / LPG LPG motor: 66 kW (90 pk) Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | jul 2015 | sep 2019 | € 22.160 | 8.174 | 7.6% |
2RA4 | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | jun 2017 | apr 2018 | € 23.211 | 29 | < 0.1% |
2RA5 | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | jan 2017 | sep 2018 | € 22.498 | 300 | 0.3% |
2RAJ | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | jul 2015 | sep 2017 | € 26.038 | 497 | 0.5% |
2RAL | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | sep 2014 | jul 2015 | € 24.301 | 14 | < 0.1% |
2RAR | Diesel Dieselmotor: 81 kW (110 pk) | jul 2015 | mei 2017 | € 26.901 | 67 | 0.1% |
2RAU | Benzine / LPG LPG motor: 87 kW (118 pk) Benzinemotor: 87 kW (118 pk) | jul 2015 | okt 2017 | € 25.640 | 5.323 | 4.9% |
2RB1 | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | jul 2015 | nov 2017 | € 23.172 | 1.740 | 1.6% |
2RBJ | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | sep 2015 | mei 2017 | € 28.285 | 28 | < 0.1% |
2RBL | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | jan 2015 | dec 2015 | € 27.928 | 6 | < 0.1% |
2RBR | Diesel Dieselmotor: 81 kW (110 pk) | jun 2015 | jun 2017 | € 27.040 | 90 | 0.1% |
2RBU | Benzine Benzinemotor: 87 kW (118 pk) | jan 2015 | okt 2017 | € 26.350 | 2.279 | 2.1% |
2RC0 | Benzine / LPG LPG motor: 88 kW (120 pk) Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | jan 2014 | apr 2016 | € 25.554 | 1.432 | 1.3% |
2RD1 | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | jul 2015 | okt 2017 | € 21.848 | 543 | 0.5% |
2RDA | Benzine / LPG LPG motor: 66 kW (90 pk) Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | jun 2014 | feb 2016 | € 22.188 | 1.523 | 1.4% |
2RE1 | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | aug 2015 | aug 2017 | € 23.288 | 74 | 0.1% |
2REL | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | aug 2013 | nov 2015 | € 26.460 | 257 | 0.2% |
2RFA | Benzine / LPG LPG motor: 66 kW (90 pk) Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | apr 2013 | mrt 2016 | € 20.415 | 1.602 | 1.5% |
2RFL | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | mrt 2013 | nov 2015 | € 23.483 | 973 | 0.9% |
2RHA | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | jan 2015 | jan 2015 | € 21.285 | 1 | < 0.1% |
HD2 | Diesel Dieselmotor: 70 kW (95 pk) Dieselmotor: 85 kW (116 pk) | jan 2020 | dec 2020 | € 32.071 | 19 | < 0.1% |
HE2 | Benzine / LPG Benzinemotor: 67 kW (91 pk) Benzinemotor: 74 kW (101 pk) Benzinemotor: 96 kW (131 pk) Benzinemotor: 113 kW (154 pk) Benzinemotor: 127 kW (173 pk) LPG motor: 74 kW (101 pk) | okt 2019 | jun 2025 | € 28.904 | 16.233 | 15% |
HH2 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 68 kW (92 pk) Benzinemotor: 69 kW (94 pk) Benzinemotor: 80 kW (109 pk) Benzinemotor: 103 kW (140 pk) Benzinemotor: 116 kW (158 pk) Elektromotor(en): 0.6 kW (0.8 pk) Elektromotor(en): 3.6 kW (4.9 pk) Elektromotor(en): 36 kW (49 pk) Elektromotor(en): 49 kW (67 pk) Elektromotor(en): 51 kW (69 pk) Elektromotor(en): 54 kW (73 pk) Elektromotor(en): 74 kW (101 pk) | jun 2020 | jun 2025 | € 34.965 | 19.110 | 17.7% |
Onbekend | 715 | 0.7% | ||||
Totaal | 108.070 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 22
1 van 22
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HVF-03-P | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 35.522 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVB-36-H | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 34.821 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVB-02-H | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 35.522 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTV-45-V | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 38.495 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTS-84-R | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 39.195 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTS-78-P | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 39.595 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 80 kW (109 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTP-99-J | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 34.521 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTP-97-L | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 38.768 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTP-70-J | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 35.522 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTP-58-L | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 35.022 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HTP-18-H | 28 juni 2025 2021 Geïmporteerd | CAPTUR - RJB - HH2 € 29.923 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 68 kW (92 pk) Elektromotor(s): 49 kW (67 pk) |
HTB-16-T | 28 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 35.021 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HPR-42-H | 28 juni 2025 2024 Geïmporteerd | CAPTUR (E-TECH HYBRID) - RJB - HH2 € 33.686 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 36 kW (49 pk) |
HLZ-23-B | 28 juni 2025 2020 Geïmporteerd | CAPTUR - RJB - HE2 € 34.505 | Benzine Motor (1.3 liter): 113 kW (154 pk) |
HKF-49-T | 28 juni 2025 2023 Geïmporteerd | CAPTUR E-TECH PLUG-IN HYBRID - RJB - HH2 € 36.951 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 68 kW (92 pk) Elektromotor(s): 74 kW (101 pk) |
HJL-11-G | 28 juni 2025 2019 Geïmporteerd | CAPTUR - R - 00JE2 € 30.414 | Benzine Motor (1.3 liter): 110 kW (150 pk) |
HBS-71-P | 28 juni 2025 2022 Geïmporteerd | CAPTUR E-TECH PLUG-IN HYBRID - RJB - HH2 € 35.607 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 68 kW (92 pk) Elektromotor(s): 74 kW (101 pk) |
HVG-37-K | 27 juni 2025 2024 Geïmporteerd | CAPTUR - RJB - HH2 € 37.220 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.3 liter): 116 kW (158 pk) Elektromotor(s): 4 kW (4.9 pk) |
HVF-16-L | 27 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 39.595 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 80 kW (109 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVF-15-L | 27 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 35.522 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVF-14-L | 27 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 34.521 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVF-12-L | 27 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 34.521 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 69 kW (94 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVF-11-L | 27 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 39.595 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 80 kW (109 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVF-10-L | 27 juni 2025 2025 | CAPTUR E-TECH HYBRID - RJB - HH2 € 39.595 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 80 kW (109 pk) Elektromotor(s): 51 kW (69 pk) |
HVD-15-D | 27 juni 2025 2022 Geïmporteerd | CAPTUR (E-TECH PLUG-IN HYBRID) - RJB - HH2 € 34.819 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.6 liter): 68 kW (92 pk) Elektromotor(s): 49 kW (67 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Renault CapturGoogle op afbeeldingen van de Renault Captur
Google op reviews van de Renault Captur
Renault Captur Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Renault Captur review (2024): Kan hij zijn toppositie terugpakken?
Renault Captur dCi 90
Renault Captur TCe 120 Dynamique - Autotest - Voor senioren
Renault Captur TCe 120 Initiale Paris (2017) - Autotest
Autoblog.nl
Renault Captur
Autoreview.nl
Renault Captur: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
Renault Captur (2024) test: vernieuwd, maar dit grote pluspunt is gelukkig gebleven
Renault Captur (2024) review: succesnummer wordt chiquer, Franser en goedkoper
Waarom je voor de nieuwe Renault Captur (2024) geen booskijkers hoeft te kopen (prijzen bekend)
Aankooptips Renault Captur (2013-2019) - problemen, uitvoeringen, prijzen
Eerste review: Renault Captur E-Tech Hybrid is een zuinige twijfelkont
Renault Captur E-Tech Hybrid prijs: zonder stekker vanaf 29.190 euro
De Renault Captur R.S Line kleedt zich sportief
Hoe rijdt de nieuwe Renault Captur E-Tech plug-in hybride?
Test: is de Ford Puma duurder dan de Renault Captur en de VW T-Cross?
Prijzen hybide-versies Renault Clio en Captur bekendgemaakt
Renault Clio E-Tech en Captur E-Tech: Stekkeren of niet stekkeren, dat is de vraag
Hierom is de Renault Captur mijn auto van het decennium
Test Renault Captur (2020): klaar voor de tweede ronde
Autovisie.nl
Alles over Renault Captur
Renault Captur lijkt nieuw vanaf de voorkant, maar de achterkant..
Juke Hybrid is Renault Captur E-Tech van Nissan
Een Renault Captur RS Line is het alternatief
Duik in de prijslijst: Renault Captur, standaard versus fully loaded
Renault Captur is echt helemaal anders
Renault Captur gespot
Renault Captur krijgt nieuwe benzinemotoren
Renault Kaptur is geen Renault Captur
Renault Captur is naar de kapper geweest
Autoweek.nl
Renault Captur - nieuws, informatie en prijzen
Autozine.nl
Autotest: Renault Captur
Autotest: Renault Captur (2013 - 2019)
Autotest: Renault Captur hybrid
Autotest: Renault Captur E-TECH
Autotest: Renault Captur
Autotest: Renault Captur (2013 - 2019)
Onze database is bijgewerkt tot 28 juni 2025.