Land Rover Defender
In Nederland rijden er van de Land Rover Defender momenteel 6.098 rond als personenauto. Daarnaast zijn er ook nog 5.902 bedrijfsauto's, 243 campers, 26 land- of bosbouwtrekkers en 14 motorrijtuigen met beperkte snelheid. Totaal zijn er dus 12.283 Defender-voertuigen. Land Rover heeft 63.464 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Defender heeft hierdoor een marktaandeel van 19.4% binnen alle modellen van Land Rover. De carrosserie is ingedeeld als stationwagen (92%), mpv (4%), terreinvoertuig (2%) en cabriolet (2%).
Bekijk de aandrijvingen van de Defender in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Diesel | 2.463 | 40.4% |
Benzine (Plug-in Hybride) | 2.225 | 36.5% |
Benzine | 955 | 15.7% |
Benzine (Mild Hybride) | 306 | 5% |
Diesel (Mild Hybride) | 73 | 1.2% |
Benzine & LPG | 64 | 1% |
Overige | 11 | 0.2% |
De Land Rover Defender: een icoon op vier wielen
De Land Rover Defender is een begrip in de wereld van terreinwagens. Het is een icoon op vier wielen dat al decennia lang geliefd is bij avonturiers, off-road liefhebbers en fans van het merk Land Rover. De Defender staat bekend om zijn robuuste bouw, uitstekende terreinvaardigheden en tijdloze design. In dit artikel duiken we dieper in de geschiedenis, kenmerken en populariteit van de Land Rover Defender.
Geschiedenis van de Land Rover Defender
De oorsprong van de Land Rover Defender gaat terug tot 1948, toen de eerste Land Rover werd geïntroduceerd als een eenvoudige, maar robuuste terreinwagen. Het ontwerp was gebaseerd op de oorlogsjeeps die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt. De Land Rover was bedoeld als een veelzijdig voertuig dat zowel op de weg als off-road goed presteerde.
In de loop der jaren werden er verschillende modellen van de Land Rover geproduceerd, waaronder de Series I, Series II en Series III. In 1983 werd de naam veranderd in Defender, om het onderscheid te maken met de luxere modellen van Land Rover, zoals de Discovery en Range Rover. De Defender bleef echter trouw aan zijn oorspronkelijke ontwerp en werd al snel een favoriet onder avonturiers en liefhebbers van terreinwagens.
In 2016 werd de productie van de Defender stopgezet, maar vanwege de grote vraag en populariteit werd in 2020 de nieuwe Land Rover Defender geïntroduceerd. Deze nieuwe versie behoudt de kenmerkende eigenschappen van zijn voorganger, maar is voorzien van moderne technologie en comfort.
Kenmerken van de Land Rover Defender
De Land Rover Defender staat bekend om zijn robuuste bouw en uitstekende terreinvaardigheden. Het is een echte off-road specialist die met gemak de meest ruige terreinen kan bedwingen. Dankzij zijn hoge bodemvrijheid, sterke chassis en geavanceerde vierwielaandrijvingssysteem is de Defender in staat om door modder, zand, sneeuw en water te navigeren.
Het design van de Defender is tijdloos en functioneel. De hoekige vormen en stoere uitstraling maken van de Defender een herkenbaar en geliefd voertuig. Het interieur is eenvoudig en praktisch ingericht, met robuuste materialen die bestand zijn tegen de zwaarste omstandigheden. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun tijdens lange ritten off-road.
De Land Rover Defender is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, waaronder de 90 (korte wielbasis) en 110 (lange wielbasis). Er zijn diverse motoren beschikbaar, variërend van krachtige dieselmotoren tot efficiënte hybride aandrijflijnen. Ook zijn er tal van opties en accessoires om de Defender naar eigen wens te personaliseren.
Populariteit van de Land Rover Defender
De Land Rover Defender geniet wereldwijd een grote populariteit onder liefhebbers van terreinwagens en avonturiers. Het is een voertuig dat staat voor avontuur, vrijheid en robuustheid. De Defender wordt vaak ingezet voor expedities, safari's, off-road races en outdoor activiteiten.
Ook in de stedelijke omgeving is de Defender een geliefd voertuig. Het stoere design en de uitstekende rijeigenschappen maken van de Defender een opvallende verschijning op de weg. Daarnaast is de Defender ook praktisch in gebruik, met voldoende ruimte voor passagiers en bagage.
De Land Rover Defender heeft een trouwe schare fans die de auto koesteren en verzorgen als een kostbaar bezit. Er zijn tal van clubs en evenementen waar eigenaren van Defenders samenkomen om hun passie voor dit iconische voertuig te delen. De Defender heeft een cultstatus bereikt die tot op de dag van vandaag voortduurt.
Vergeet ook niet de Land Rover merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Land Rover Defender's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Defender's
Wanneer een nieuwe Land Rover Defender voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Land Rover Defender personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Land Rover Defender.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Land Rover Defender komt daarmee uit op 105.346 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Land Rover Defender in Nederland zijn Zwart (1.471 stuks / 24%), Groen (1.464 stuks / 24%), Grijs (1.448 stuks / 24%) en Blauw (563 stuks / 9%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Zwart | 1.471 | 24% |
Groen | 1.464 | 24% |
Grijs | 1.448 | 24% |
Blauw | 563 | 9% |
Wit | 454 | 7% |
Bruin | 372 | 6% |
Rood | 168 | 3% |
Geel | 55 | 1% |
Oranje | 48 | 1% |
Beige | 33 | 1% |
Creme | 20 | < 1% |
Rose | 1 | < 1% |
? Onbekend | 1 | < 1% |
3.511 van de 6.098 personenauto's zijn geïmporteerd
Meer dan de helft (57.6%) komt uit het buitenland. De meeste import Land Rover Defender's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vooral duurdere personenauto's (met een relatief hoge BPM in Nederland) worden vaak geïmporteerd. Dit zijn vaak personenauto's met een grotere uitstoot (o.a. co2). In Nederland betaal je per co2-punt meer belasting, dit stijg relatief harder naarmate de personenauto meer uitstoot.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Land Rover Defender.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
DEFENDER | 4.521 | 74.1% |
110 | 159 | 2.6% |
STATIONWAGEN 110 | 125 | 2% |
90 STATIONWAGON | 99 | 1.6% |
LR 90 4C REG | 95 | 1.6% |
90 | 92 | 1.5% |
DEFENDER 90 | 81 | 1.3% |
STATIONWAGON 110 | 72 | 1.2% |
110 STATIONWAGON | 66 | 1.1% |
DEFENDER 110 STATIONWAGON | 49 | 0.8% |
DEFENDER 110 | 46 | 0.8% |
110 V8 SW P | 33 | 0.5% |
90 HARD TOP | 33 | 0.5% |
LR 110 V8 SW | 30 | 0.5% |
110 4C SW D | 29 | 0.5% |
LR 90 4C SW | 26 | 0.4% |
110 4C REG D | 21 | 0.3% |
DEFENDER 90 STATIONWAGON | 19 | 0.3% |
LD 90 HT CAR | 18 | 0.3% |
90STATIONWAGON | 13 | 0.2% |
LR 90 | 12 | 0.2% |
90 STATIONWAGEN | 11 | 0.2% |
DEFENDER 90 TD5 HARD TOP | 11 | 0.2% |
110 4C SW P | 11 | 0.2% |
110 SW | 10 | 0.2% |
OVERIG | 416 | 6.8% |
6.098 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Land Rover Defender.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
*B5 | Benzine / Diesel Benzinemotor: 330 kW (449 pk) Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | dec 2001 | jan 2007 | - | 80 | 1.3% |
*B8 | Diesel Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | dec 1999 | mei 2005 | - | 39 | 0.6% |
*BS | Diesel Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | apr 2007 | dec 2008 | € 59.740 | 73 | 1.2% |
*M5 | Diesel Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | okt 2001 | apr 2007 | € 45.580 | 395 | 6.5% |
*M8 | Diesel Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | nov 1999 | dec 2001 | € 73.821 | 95 | 1.6% |
*MS | Diesel Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | apr 2007 | okt 2009 | € 55.976 | 192 | 3.1% |
1 | Diesel Dieselmotor: 83 kW (113 pk) | jan 1998 | jun 1998 | - | 6 | 0.1% |
2 | Diesel Dieselmotor: 83 kW (113 pk) | jun 1997 | apr 2000 | - | 23 | 0.4% |
3 | Benzine Benzinemotor: 136 kW (185 pk) | aug 1998 | jan 2001 | - | 34 | 0.6% |
4 | Diesel Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | okt 1998 | jan 2000 | - | 13 | 0.2% |
5 | Benzine / Diesel Benzinemotor: 142 kW (193 pk) Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | nov 1998 | mrt 2000 | - | 52 | 0.9% |
B1 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 221 kW (300 pk) Elektromotor(en): 105 kW (143 pk) | nov 2021 | apr 2023 | € 98.847 | 3 | < 0.1% |
HCABC0 | Diesel Dieselmotor: 147 kW (200 pk) | jun 2020 | mrt 2021 | € 126.500 | 5 | 0.1% |
HCBBC0 | Diesel Dieselmotor: 177 kW (241 pk) | mei 2020 | sep 2021 | € 130.391 | 39 | 0.6% |
HDCBC0 | Benzine Benzinemotor: 221 kW (300 pk) | sep 2020 | dec 2020 | € 122.142 | 7 | 0.1% |
HPDCC0 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 294 kW (400 pk) Elektromotor(en): 18 kW (24 pk) | mei 2020 | dec 2021 | € 139.090 | 164 | 2.7% |
LEHCBBC0 | Diesel Dieselmotor: 177 kW (241 pk) | mei 2020 | jun 2020 | € 126.962 | 2 | < 0.1% |
NDCDC0 | Benzine Benzinemotor: 221 kW (300 pk) | feb 2021 | feb 2022 | € 134.006 | 6 | 0.1% |
NHFDC0 | Benzine Benzinemotor: 386 kW (525 pk) | aug 2021 | feb 2024 | € 219.595 | 13 | 0.2% |
NPDDC0 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 294 kW (400 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | jan 2021 | aug 2024 | € 149.623 | 36 | 0.6% |
NUADC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 147 kW (200 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | aug 2021 | feb 2023 | € 125.696 | 3 | < 0.1% |
NUCDC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 221 kW (300 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | feb 2021 | mei 2022 | € 144.692 | 4 | 0.1% |
NUEDC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 183 kW (249 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | jan 2021 | jul 2022 | € 128.048 | 4 | 0.1% |
ODCDC0 | Benzine Benzinemotor: 221 kW (300 pk) | jan 2021 | jan 2021 | € 133.792 | 1 | < 0.1% |
OHFDC0 | Benzine Benzinemotor: 386 kW (525 pk) | aug 2021 | jun 2024 | € 230.369 | 61 | 1% |
OMCDC0 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 221 kW (300 pk) Elektromotor(en): 105 kW (143 pk) | jun 2021 | jan 2025 | € 109.628 | 2.125 | 34.8% |
OMJEC0 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 165 kW (224 pk) Elektromotor(en): 105 kW (143 pk) | aug 2024 | jan 2025 | € 107.903 | 95 | 1.6% |
OPDDC0 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 294 kW (400 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | dec 2020 | jul 2023 | € 166.187 | 74 | 1.2% |
OUADC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 147 kW (200 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | dec 2020 | mei 2024 | € 141.209 | 10 | 0.2% |
OUCDC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 221 kW (300 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | dec 2020 | jan 2024 | € 158.915 | 24 | 0.4% |
OUCEC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 221 kW (300 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | dec 2024 | dec 2024 | € 187.536 | 1 | < 0.1% |
OUEDC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 183 kW (249 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | mrt 2021 | jun 2024 | € 141.228 | 18 | 0.3% |
PPDDC0 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 294 kW (400 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | okt 2022 | aug 2024 | € 181.934 | 24 | 0.4% |
PUCDC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 221 kW (300 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | okt 2022 | mei 2023 | € 183.083 | 5 | 0.1% |
PUEDC0 | Diesel / Elektriciteit Dieselmotor: 183 kW (249 pk) Elektromotor(en): 13 kW (18 pk) | nov 2022 | nov 2022 | € 155.255 | 1 | < 0.1% |
S3EE2F | Benzine / Diesel Benzinemotor: 323 kW (439 pk) Dieselmotor: 90 kW (122 pk) Dieselmotor: 108 kW (147 pk) | nov 2007 | jan 2011 | € 65.989 | 89 | 1.5% |
S5EE2F | Benzine / Diesel Benzinemotor: 340 kW (462 pk) Dieselmotor: 90 kW (122 pk) | nov 2007 | dec 2010 | € 74.650 | 259 | 4.2% |
Onbekend | 2.023 | 33.2% | ||||
Totaal | 6.098 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 22
1 van 22
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HBR-57-P | 15 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 106.246 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBN-78-X | 15 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 101.654 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBN-76-X | 15 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 91.038 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
GZG-18-Z | 14 januari 2025 2024 Geïmporteerd | DEFENDER - LE - OMCDC0 € 91.453 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 221 kW (300 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
GTG-39-H | 14 januari 2025 2024 Geïmporteerd | DEFENDER - LE - OMCDC0 € 100.183 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 221 kW (300 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBR-74-P | 13 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 83.693 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBP-90-R | 13 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 100.376 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBN-38-V | 13 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 91.859 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
GZG-12-V | 13 januari 2025 2024 Geïmporteerd | DEFENDER - LE - OMCDC0 € 91.186 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 221 kW (300 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
GZF-37-V | 13 januari 2025 1985 Geïmporteerd | 90 - UOPLYST Onbekend | Diesel Motor (2.5 liter): 50 kW (68 pk) |
HBN-81-X | 11 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 105.335 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBN-37-V | 11 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 113.639 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBJ-77-G | 11 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 111.411 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBN-71-X | 10 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 114.069 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBL-15-V | 10 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 111.411 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBK-72-B | 10 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 125.933 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBK-53-X | 10 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 97.015 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
GVL-57-H | 10 januari 2025 2024 Geïmporteerd | DEFENDER - LE - OMCDC0 € 132.617 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 221 kW (300 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
GST-46-R | 10 januari 2025 2024 Geïmporteerd | DEFENDER - LE - OMCDC0 € 114.840 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 221 kW (300 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBK-68-B | 9 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 112.374 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBK-51-X | 9 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 110.261 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBN-94-J | 8 januari 2025 2021 Geïmporteerd | DEFENDER - LE - OMCDC0 € 108.297 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 221 kW (300 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBK-75-B | 8 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 108.232 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBK-74-B | 8 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 115.549 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
HBK-71-B | 8 januari 2025 2025 | DEFENDER - LE - OMJEC0 € 111.411 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 165 kW (224 pk) Elektromotor(s): 105 kW (143 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 15 januari 2025.