Ford Capri
In Nederland rijden er van de Ford Capri momenteel 1.353 rond. Ford heeft 807.235 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Capri heeft hierdoor een marktaandeel van 0.17% binnen alle modellen van Ford. De carrosserie is ingedeeld als niet geregistreerd (75%), coupe (16%), mpv (6%) en overig (3%).
Bekijk de aandrijvingen van de Capri in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 1.191 | 88% |
100% Elektrisch | 82 | 6.1% |
Benzine & LPG | 79 | 5.8% |
Overige | 1 | 0.1% |
De Ford Capri: een icoon uit de jaren 70
De Ford Capri is een iconische auto uit de jaren 70 die nog steeds geliefd is bij autoliefhebbers over de hele wereld. Met zijn sportieve uitstraling en krachtige prestaties was de Capri een populaire keuze voor liefhebbers van snelle en stijlvolle auto's. In dit artikel zullen we de geschiedenis van de Ford Capri verkennen en kijken naar wat deze auto zo speciaal maakt.
Geschiedenis van de Ford Capri
De Ford Capri werd voor het eerst geïntroduceerd in 1969 als een sportcoupé die was gebaseerd op de technologie van de Ford Cortina. De auto werd ontworpen als een betaalbaar alternatief voor de duurdere sportwagens van die tijd en was bedoeld om een breder publiek aan te spreken. De Capri was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, waaronder de standaardversie, de GT en de krachtige V6-modellen.
De eerste generatie van de Ford Capri, die bekend staat als de MkI, werd geproduceerd van 1969 tot 1974 en was een groot succes voor Ford. De auto had een opvallend ontwerp met zijn lange motorkap, korte achtersteven en slanke lijnen. De Capri was ook uitgerust met een reeks krachtige motoren, waaronder de legendarische 3.0 V6-motor die bekend stond om zijn indrukwekkende prestaties.
In 1974 werd de tweede generatie van de Ford Capri geïntroduceerd, bekend als de MkII. Deze versie van de auto had een meer gestroomlijnd ontwerp en was voorzien van verbeterde aerodynamica en veiligheidsvoorzieningen. De MkII Capri was ook verkrijgbaar in een breed scala aan motoren, waaronder de nieuwe 2.8 V6-motor die nog krachtiger was dan zijn voorganger.
De derde en laatste generatie van de Ford Capri, bekend als de MkIII, werd geïntroduceerd in 1978 en bleef in productie tot 1986. Deze versie van de auto had een meer eigentijds ontwerp en was voorzien van moderne functies zoals elektrische ramen en airconditioning. De MkIII Capri was ook verkrijgbaar in een speciale 2.8 Injection uitvoering die bekend stond om zijn indrukwekkende prestaties en sportieve rijgedrag.
Wat maakt de Ford Capri zo speciaal?
Er zijn verschillende redenen waarom de Ford Capri zo'n speciale auto is en nog steeds geliefd wordt door autoliefhebbers over de hele wereld. Een van de belangrijkste redenen is het iconische ontwerp van de auto, dat nog steeds als tijdloos en stijlvol wordt beschouwd. De lange motorkap, korte achtersteven en slanke lijnen van de Capri geven de auto een sportieve uitstraling die tot op de dag van vandaag indruk maakt.
Daarnaast staat de Ford Capri ook bekend om zijn indrukwekkende prestaties en krachtige motoren. De V6-motoren die werden gebruikt in de Capri stonden bekend om hun kracht en snelheid, waardoor de auto een plezier was om in te rijden. De Capri was ook populair in de autosport en werd vaak gebruikt in races en rally's vanwege zijn uitstekende prestaties en wendbaarheid.
Een andere reden waarom de Ford Capri zo speciaal is, is vanwege zijn betaalbaarheid en toegankelijkheid. In tegenstelling tot veel andere sportwagens uit die tijd was de Capri relatief betaalbaar en bereikbaar voor een breder publiek. Dit maakte de auto populair bij mensen die op zoek waren naar een sportieve auto zonder de hoge prijskaartjes die vaak gepaard gaan met dergelijke voertuigen.
Tot slot heeft de Ford Capri een speciale plaats in de harten van autoliefhebbers vanwege zijn rol in de populaire cultuur. De auto was te zien in tal van films, tv-shows en muziekvideo's uit de jaren 70 en 80 en heeft daardoor een blijvende impact gehad op de autowereld. De Capri wordt nog steeds beschouwd als een symbool van die tijd en wordt vaak geassocieerd met de glamoureuze en opwindende sfeer van die periode.
Vergeet ook niet de Ford merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Ford Capri's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Capri's
Wanneer een nieuwe Ford Capri voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Ford Capri personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Ford Capri.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Ford Capri komt daarmee uit op 52.914 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Ford Capri in Nederland zijn Grijs (266 stuks / 20%), Blauw (232 stuks / 17%), Rood (186 stuks / 14%) en Bruin (169 stuks / 12%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 266 | 20% |
Blauw | 232 | 17% |
Rood | 186 | 14% |
Bruin | 169 | 12% |
Wit | 147 | 11% |
Groen | 141 | 10% |
Geel | 91 | 7% |
Zwart | 54 | 4% |
Oranje | 37 | 3% |
Paars | 11 | 1% |
Beige | 6 | < 1% |
Rose | 1 | < 1% |
? Onbekend | 12 | 1% |
344 van de 1.353 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 25.4% uit het buitenland komt. De meeste import Ford Capri's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Ford Capri.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
CAPRI | 181 | 13.4% |
CAPRI 2.0 S | 137 | 10.1% |
CAPRI 2.3 S | 130 | 9.6% |
CAPRI 2.0 GL | 60 | 4.4% |
CAPRI 2.8 FI SUPERSPORT | 54 | 4% |
CAPRI 1.6 S | 48 | 3.5% |
CAPRI 1.6 GL | 41 | 3% |
CAPRI 3.0S | 32 | 2.4% |
CAPRI II 1600 L | 32 | 2.4% |
CAPRI 1700GT | 32 | 2.4% |
CAPRI II 2000 S | 31 | 2.3% |
CAPRI 1600 | 29 | 2.1% |
CAPRI 1500 | 29 | 2.1% |
CAPRI RS 2600 | 28 | 2.1% |
CAPRI 1600 GT | 26 | 1.9% |
CAPRI 2300 GT | 22 | 1.6% |
CAPRI II 1600 GL | 17 | 1.3% |
CAPRI 1300 | 16 | 1.2% |
CAPRI 2.3 S AUTOMATIC | 16 | 1.2% |
CAPRI 1.6 L | 14 | 1% |
CAPRI 2300 GT XLR | 14 | 1% |
CAPRI 2000GTXLR | 13 | 1% |
CAPRI 2.3 GHIA | 11 | 0.8% |
CAPRI II 2300 S | 10 | 0.7% |
CAPRI GT4 | 10 | 0.7% |
OVERIG | 320 | 23.7% |
1.353 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Ford Capri.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
C1DA1SX | Elektriciteit Elektromotor(en): 210 kW (286 pk) | okt 2024 | dec 2024 | € 52.771 | 80 | 5.9% |
C2DA4SX | Elektriciteit Elektromotor(en): 250 kW (340 pk) | nov 2024 | nov 2024 | € 64.950 | 1 | 0.1% |
RKB1 | Elektromotor(en): 250 kW (340 pk) | jan 1985 | jan 1985 | - | 1 | 0.1% |
Onbekend | 1.271 | 93.9% | ||||
Totaal | 1.353 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 39
1 van 39
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
GTZ-98-L | 4 december 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 53.751 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GTN-87-T | 3 december 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 52.501 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GTN-85-T | 2 december 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 55.299 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GTJ-06-P | 29 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 55.001 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
24-YE-00 | 29 november 2024 1976 Geïmporteerd | CAPRI II 1600 GL Onbekend | Benzine Motor (1.6 liter): 46 kW (63 pk) |
GSX-60-Z | 27 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 48.050 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GTZ-30-S | 26 november 2024 1982 Geïmporteerd | CAPRI Onbekend | Benzine Motor (2.8 liter): 118 kW (160 pk) |
GTN-88-T | 26 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C2DA4SX € 64.950 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GTK-24-K | 22 november 2024 2024 | CAPRI - DRP € 52.351 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-27-P | 15 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 50.850 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-24-P | 15 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 50.850 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-13-P | 15 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 53.751 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-99-N | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 52.700 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-98-N | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 54.400 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-38-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 54.400 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-37-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 53.751 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-32-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 53.200 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-30-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 53.200 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-29-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 53.751 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-28-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 50.850 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-26-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 54.800 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-25-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 54.400 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-21-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 55.400 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-20-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 55.400 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
GSV-19-P | 14 november 2024 2024 | CAPRI - DRP - C1DA1SX € 51.299 | Elektriciteit Elektromotor(s): 210 kW (286 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 7 december 2024.