Ford Capri


In Nederland rijden er van de Ford Capri momenteel 1.353 rond. Ford heeft 807.235 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Capri heeft hierdoor een marktaandeel van 0.17% binnen alle modellen van Ford. De carrosserie is ingedeeld als niet geregistreerd (75%), coupe (16%), mpv (6%) en overig (3%).

Bekijk de aandrijvingen van de Capri in Nederland:

Brandstof / aandrijving Aantal Percentage
Benzine 1.19188%
100% Elektrisch 826.1%
Benzine & LPG 795.8%
Overige 10.1%

De Ford Capri: een icoon uit de jaren 70

De Ford Capri is een iconische auto uit de jaren 70 die nog steeds geliefd is bij autoliefhebbers over de hele wereld. Met zijn sportieve uitstraling en krachtige prestaties was de Capri een populaire keuze voor liefhebbers van snelle en stijlvolle auto's. In dit artikel zullen we de geschiedenis van de Ford Capri verkennen en kijken naar wat deze auto zo speciaal maakt.

Geschiedenis van de Ford Capri

De Ford Capri werd voor het eerst geïntroduceerd in 1969 als een sportcoupé die was gebaseerd op de technologie van de Ford Cortina. De auto werd ontworpen als een betaalbaar alternatief voor de duurdere sportwagens van die tijd en was bedoeld om een breder publiek aan te spreken. De Capri was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, waaronder de standaardversie, de GT en de krachtige V6-modellen.

De eerste generatie van de Ford Capri, die bekend staat als de MkI, werd geproduceerd van 1969 tot 1974 en was een groot succes voor Ford. De auto had een opvallend ontwerp met zijn lange motorkap, korte achtersteven en slanke lijnen. De Capri was ook uitgerust met een reeks krachtige motoren, waaronder de legendarische 3.0 V6-motor die bekend stond om zijn indrukwekkende prestaties.

In 1974 werd de tweede generatie van de Ford Capri geïntroduceerd, bekend als de MkII. Deze versie van de auto had een meer gestroomlijnd ontwerp en was voorzien van verbeterde aerodynamica en veiligheidsvoorzieningen. De MkII Capri was ook verkrijgbaar in een breed scala aan motoren, waaronder de nieuwe 2.8 V6-motor die nog krachtiger was dan zijn voorganger.

De derde en laatste generatie van de Ford Capri, bekend als de MkIII, werd geïntroduceerd in 1978 en bleef in productie tot 1986. Deze versie van de auto had een meer eigentijds ontwerp en was voorzien van moderne functies zoals elektrische ramen en airconditioning. De MkIII Capri was ook verkrijgbaar in een speciale 2.8 Injection uitvoering die bekend stond om zijn indrukwekkende prestaties en sportieve rijgedrag.

Wat maakt de Ford Capri zo speciaal?

Er zijn verschillende redenen waarom de Ford Capri zo'n speciale auto is en nog steeds geliefd wordt door autoliefhebbers over de hele wereld. Een van de belangrijkste redenen is het iconische ontwerp van de auto, dat nog steeds als tijdloos en stijlvol wordt beschouwd. De lange motorkap, korte achtersteven en slanke lijnen van de Capri geven de auto een sportieve uitstraling die tot op de dag van vandaag indruk maakt.

Daarnaast staat de Ford Capri ook bekend om zijn indrukwekkende prestaties en krachtige motoren. De V6-motoren die werden gebruikt in de Capri stonden bekend om hun kracht en snelheid, waardoor de auto een plezier was om in te rijden. De Capri was ook populair in de autosport en werd vaak gebruikt in races en rally's vanwege zijn uitstekende prestaties en wendbaarheid.

Een andere reden waarom de Ford Capri zo speciaal is, is vanwege zijn betaalbaarheid en toegankelijkheid. In tegenstelling tot veel andere sportwagens uit die tijd was de Capri relatief betaalbaar en bereikbaar voor een breder publiek. Dit maakte de auto populair bij mensen die op zoek waren naar een sportieve auto zonder de hoge prijskaartjes die vaak gepaard gaan met dergelijke voertuigen.

Tot slot heeft de Ford Capri een speciale plaats in de harten van autoliefhebbers vanwege zijn rol in de populaire cultuur. De auto was te zien in tal van films, tv-shows en muziekvideo's uit de jaren 70 en 80 en heeft daardoor een blijvende impact gehad op de autowereld. De Capri wordt nog steeds beschouwd als een symbool van die tijd en wordt vaak geassocieerd met de glamoureuze en opwindende sfeer van die periode.

Vergeet ook niet de Ford merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.


Huidig aantal Ford Capri's op de Nederlandse weg


Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.

De Ford Capri is in Nederland het meest op kenteken gezet in 1979 met 177 stuks.


Eerste toelating / Bouwjaren Capri's


Wanneer een nieuwe Ford Capri voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Ford Capri personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.

De gemiddelde leeftijd van deze personenauto komt uit op 44,2 jaren, oftewel bouwjaar oktober 1980. Is de jouw Capri van voor oktober 1980 dan is deze dus ouder dan gemiddeld, is het bouwjaar na oktober 1980 dan is deze jonger dan het Nederlandse gemiddelde.


Nieuwwaarde van dit model


Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Ford Capri.

Van deze personenauto is van 82 modellen de aanschafwaarde bekend. Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde per jaar. De totale nieuwwaarde van deze 82 personenauto's komt uit op 4.338.951 euro, oftewel 4,3 miljoen euro.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Ford Capri komt daarmee uit op 52.914 euro per personenauto.


Indeling op kleur


De meestvoorkomende kleuren van een Ford Capri in Nederland zijn Grijs (266 stuks / 20%), Blauw (232 stuks / 17%), Rood (186 stuks / 14%) en Bruin (169 stuks / 12%).
Kleur Aantal Percentage
Grijs
266 20%
Blauw
232 17%
Rood
186 14%
Bruin
169 12%
Wit
147 11%
Groen
141 10%
Geel
91 7%
Zwart
54 4%
Oranje
37 3%
Paars
11 1%
Beige
6 < 1%
Rose
1 < 1%
?
Onbekend
12 1%


344 van de 1.353 personenauto's zijn geïmporteerd



Dit betekent dat 25.4% uit het buitenland komt. De meeste import Ford Capri's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.


Handelsbenamingen


Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Ford Capri.

Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming Aantal Percentage
CAPRI 181 13.4%
CAPRI 2.0 S 137 10.1%
CAPRI 2.3 S 130 9.6%
CAPRI 2.0 GL 60 4.4%
CAPRI 2.8 FI SUPERSPORT 54 4%
CAPRI 1.6 S 48 3.5%
CAPRI 1.6 GL 41 3%
CAPRI 3.0S 32 2.4%
CAPRI II 1600 L 32 2.4%
CAPRI 1700GT 32 2.4%
CAPRI II 2000 S 31 2.3%
CAPRI 1600 29 2.1%
CAPRI 1500 29 2.1%
CAPRI RS 2600 28 2.1%
CAPRI 1600 GT 26 1.9%
CAPRI 2300 GT 22 1.6%
CAPRI II 1600 GL 17 1.3%
CAPRI 1300 16 1.2%
CAPRI 2.3 S AUTOMATIC 16 1.2%
CAPRI 1.6 L 14 1%
CAPRI 2300 GT XLR 14 1%
CAPRI 2000GTXLR 13 1%
CAPRI 2.3 GHIA 11 0.8%
CAPRI II 2300 S 10 0.7%
CAPRI GT4 10 0.7%
OVERIG 320 23.7%
1.353 100%


Varianten


Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Ford Capri.

Vind de variant(code) via jouw kenteken


Swipe voor complete tabel
VariantBrandstof & MotorvermogenGeproduceerd van Geproduceerd tot Gemiddelde nieuwwaarde Aantal Percentage
C1DA1SX Elektriciteit
Elektromotor(en): 210 kW (286 pk)
okt 2024 dec 2024 € 52.771 80
5.9%
C2DA4SX Elektriciteit
Elektromotor(en): 250 kW (340 pk)
nov 2024 nov 2024 € 64.950 1
0.1%
RKB1
Elektromotor(en): 250 kW (340 pk)
jan 1985 jan 1985 - 1
0.1%
Onbekend 1.271 93.9%
Totaal 1.353 100%


Nieuwste kentekens


Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.

Pagina
1 van 39
Swipe voor complete tabel
Kenteken Toelating & Bouwjaar Omschrijving & NieuwwaardeBrandstof & Motorvermogen
GTZ-98-L
4 december 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 53.751
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GTN-87-T
3 december 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 52.501
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GTN-85-T
2 december 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 55.299
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GTJ-06-P
29 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 55.001
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
24-YE-00
29 november 2024
1976 Geïmporteerd
CAPRI II 1600 GL
Onbekend
Benzine
Motor (1.6 liter): 46 kW (63 pk)
GSX-60-Z
27 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 48.050
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GTZ-30-S
26 november 2024
1982 Geïmporteerd
CAPRI
Onbekend
Benzine
Motor (2.8 liter): 118 kW (160 pk)
GTN-88-T
26 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C2DA4SX
€ 64.950
Elektriciteit
Elektromotor(s): 250 kW (340 pk)
GTK-24-K
22 november 2024
2024
CAPRI - DRP
€ 52.351
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-27-P
15 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 50.850
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-24-P
15 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 50.850
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-13-P
15 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 53.751
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-99-N
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 52.700
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-98-N
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 54.400
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-38-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 54.400
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-37-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 53.751
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-32-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 53.200
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-30-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 53.200
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-29-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 53.751
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-28-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 50.850
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-26-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 54.800
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-25-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 54.400
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-21-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 55.400
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-20-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 55.400
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)
GSV-19-P
14 november 2024
2024
CAPRI - DRP - C1DA1SX
€ 51.299
Elektriciteit
Elektromotor(s): 210 kW (286 pk)


Onze database is bijgewerkt tot 7 december 2024.

Zoek op kenteken

europa
NL
 

Zoek op merk of model

Zoek op merk of model auto, motor, scooter etc.

Top 10

Ford personenauto's die de afgelopen 12 maanden op kenteken gezet zijn.

  1. Ford Kuga (8.700x)
  2. Ford Focus (6.704x)
  3. Ford Puma (5.380x)
  4. Ford Fiesta (3.512x)
  5. Ford Explorer (1.275x)
  6. Ford Mustang Mach-E (780x)
  7. Ford EcoSport (378x)
  8. Ford Mustang (332x)
  9. Ford Ka (323x)
  10. Ford Mondeo (248x)
Top