BMW i5
In Nederland rijden er van de BMW i5 momenteel 935 rond. BMW heeft 582.937 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De i5 heeft hierdoor een marktaandeel van 0.16% binnen alle modellen van BMW. De carrosserie is ingedeeld als sedan (72%) en stationwagen (28%).
Bekijk de aandrijvingen van de i5 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
100% Elektrisch | 935 | 100% |
BMW i5: de toekomst van elektrisch rijden
Elektrisch rijden wordt steeds populairder en steeds meer automerken komen met elektrische modellen op de markt. BMW is hier geen uitzondering op en heeft al verschillende elektrische modellen in het assortiment, zoals de BMW i3 en de BMW iX3. Maar nu is het tijd voor een nieuw model: de BMW i5. In dit artikel gaan we dieper in op dit nieuwe automodel en kijken we naar wat het te bieden heeft voor de toekomst van elektrisch rijden.
Design en technologie
De BMW i5 is een ruime en luxe sedan die volledig elektrisch is. Het design van de auto is typisch BMW: strakke lijnen, een sportieve uitstraling en een elegante afwerking. De i5 heeft een langwerpige vorm met een gestroomlijnde voorkant en een aerodynamisch design. De auto is voorzien van de kenmerkende blauwe accenten die we kennen van de andere BMW i-modellen.
Qua technologie is de BMW i5 voorzien van de nieuwste snufjes op het gebied van elektrisch rijden. Zo beschikt de auto over een krachtige elektrische motor die zorgt voor een soepele en stille rijervaring. De i5 heeft een indrukwekkend vermogen en een groot bereik, waardoor je zonder problemen lange afstanden kunt afleggen. Daarnaast is de auto uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen en connectiviteitsfuncties die het rijden nog veiliger en comfortabeler maken.
Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid
Een van de belangrijkste aspecten van elektrisch rijden is natuurlijk duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. De BMW i5 is ontworpen met het oog op een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. De auto is volledig elektrisch en stoot dus geen schadelijke gassen uit tijdens het rijden. Daarnaast is de i5 gemaakt van duurzame materialen en is het productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk ingericht.
Ook op het gebied van energieverbruik is de BMW i5 een voorloper. De auto is uitgerust met geavanceerde batterijtechnologie die ervoor zorgt dat de i5 een groot bereik heeft en snel kan worden opgeladen. Hierdoor is de i5 niet alleen milieuvriendelijk, maar ook praktisch in gebruik. Met de BMW i5 hoef je je dus geen zorgen te maken over het milieu of over het opladen van de batterij.
Prestaties en rijervaring
Naast duurzaamheid en technologie is natuurlijk ook de rijervaring van de BMW i5 van groot belang. En ook op dit gebied stelt de auto niet teleur. De i5 heeft een krachtige elektrische motor die zorgt voor indrukwekkende prestaties. De auto accelereert snel en soepel en heeft een topsnelheid die ruim voldoende is voor dagelijks gebruik.
Daarnaast biedt de i5 een comfortabele en luxe rijervaring. De auto is voorzien van een ruim interieur met hoogwaardige materialen en geavanceerde technologie. De stoelen zijn ergonomisch gevormd en bieden voldoende steun, ook tijdens lange ritten. Daarnaast is het interieur van de i5 uitgerust met de nieuwste infotainmentsystemen en connectiviteitsfuncties die het rijden nog aangenamer maken.
Concurrentie en marktpositie
De BMW i5 bevindt zich in een competitieve markt waarin steeds meer automerken elektrische modellen introduceren. Concurrenten van de i5 zijn bijvoorbeeld de Tesla Model S, de Audi e-tron en de Mercedes-Benz EQS. Deze modellen bieden ook luxe, comfort en prestaties, maar de BMW i5 onderscheidt zich door zijn typische BMW-design en rijervaring.
BMW heeft een sterke positie in de markt voor elektrische auto's en heeft met de i3 en de iX3 al bewezen dat het in staat is om succesvolle elektrische modellen te ontwikkelen. Met de introductie van de i5 verstevigt BMW zijn positie in de markt en biedt het een aantrekkelijk alternatief voor liefhebbers van elektrisch rijden.
Toekomstperspectief
De BMW i5 is een belangrijke stap voor BMW in de transitie naar elektrisch rijden. Met dit nieuwe model laat BMW zien dat het serieus werk maakt van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. De i5 combineert de kenmerkende BMW-kwaliteit en rijervaring met de voordelen van elektrisch rijden, zoals een laag energieverbruik en geen uitstoot van schadelijke gassen.
Voor de toekomst van elektrisch rijden is de BMW i5 een veelbelovend model. De auto biedt alles wat je van een moderne elektrische auto mag verwachten: een indrukwekkend bereik, krachtige prestaties en een luxe en comfortabel interieur. Met de i5 laat BMW zien dat elektrisch rijden niet alleen duurzaam en milieuvriendelijk is, maar ook plezierig en praktisch.
Vergeet ook niet de BMW merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal BMW i5's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren i5's
Wanneer een nieuwe BMW i5 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte BMW i5 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een BMW i5.
De gemiddelde nieuwwaarde van de BMW i5 komt daarmee uit op 90.962 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een BMW i5 in Nederland zijn Grijs (422 stuks / 45%), Zwart (344 stuks / 37%), Blauw (101 stuks / 11%) en Groen (38 stuks / 4%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 422 | 45% |
Zwart | 344 | 37% |
Blauw | 101 | 11% |
Groen | 38 | 4% |
Wit | 16 | 2% |
Rood | 14 | 1% |
23 van de 935 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat maar een klein deel (2.5%) uit het buitenland komt. De meeste import BMW i5's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW i5.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
I5 EDRIVE40 | 924 | 98.8% |
I5 XDRIVE40 | 11 | 1.2% |
935 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW i5.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
11HG | Elektriciteit Elektromotor(en): 290 kW (394 pk) | mei 2024 | sep 2024 | € 98.480 | 11 | 1.2% |
11HH | Elektriciteit Elektromotor(en): 250 kW (340 pk) | mei 2024 | sep 2024 | € 90.807 | 264 | 28.2% |
31FK | Elektriciteit Elektromotor(en): 250 kW (340 pk) | jul 2023 | sep 2024 | € 90.899 | 660 | 70.6% |
Totaal | 935 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 38
1 van 38
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
GKN-81-L | 10 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 100.111 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKN-76-L | 10 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 91.593 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKL-43-F | 10 september 2024 2024 | I5 XDRIVE40 - G6E - 11HG € 105.937 | Elektriciteit Elektromotor(s): 290 kW (394 pk) |
GJV-75-X | 10 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 82.663 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKF-48-Z | 9 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 81.003 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKF-28-Z | 9 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 86.838 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKJ-32-S | 7 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 88.895 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJP-59-Z | 7 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 90.695 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKH-66-P | 6 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 102.352 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKF-10-Z | 6 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 87.573 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKD-85-J | 6 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 77.888 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJZ-84-F | 6 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 83.902 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJZ-28-F | 6 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 104.096 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJV-33-S | 6 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 88.758 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJK-79-N | 6 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 78.302 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKN-75-J | 5 september 2024 2024 Geïmporteerd | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 79.689 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKG-48-G | 5 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 89.417 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKF-33-Z | 5 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 87.541 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKF-32-Z | 5 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 83.603 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GKB-62-Z | 5 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 87.164 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJV-78-X | 5 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 97.127 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJN-93-D | 5 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 94.870 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJZ-95-L | 4 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 98.184 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJZ-90-G | 4 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 11HH € 78.664 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GJZ-62-F | 4 september 2024 2024 | I5 EDRIVE40 - G6E - 31FK € 89.981 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 10 september 2024.