BMW i3


In Nederland rijden er van de BMW i3 momenteel 10.044 rond. BMW heeft 581.585 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De i3 heeft hierdoor een marktaandeel van 1.73% binnen alle modellen van BMW. De carrosserie is ingedeeld in de categorie sedan.

Bekijk de aandrijvingen van de i3 in Nederland:

Brandstof / aandrijving Aantal Percentage
100% Elektrisch 9.24692.4%
Benzine (Mild Hybride) 4924.9%
Benzine (Plug-in Hybride) 2642.6%
Overige 10%

De BMW i3: een revolutionaire elektrische auto

De BMW i3 is een elektrische auto die in 2013 werd geïntroduceerd door de Duitse autofabrikant BMW. Het is een van de eerste volledig elektrische auto's die door een grote autofabrikant op de markt is gebracht en heeft sindsdien veel lof gekregen van zowel critici als consumenten. Met zijn opvallende design, indrukwekkende prestaties en innovatieve technologieën heeft de BMW i3 de standaard gezet voor elektrische auto's en heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de overgang naar duurzamere mobiliteit.

Design en materialen

Een van de eerste dingen die opvalt aan de BMW i3 is zijn opvallende design. Met zijn compacte afmetingen, hoge daklijn en korte overhangen heeft de i3 een unieke uitstraling die hem onderscheidt van andere auto's op de weg. Het design is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook functioneel: de hoge daklijn zorgt voor een ruim interieur en de korte overhangen maken het parkeren in de stad een stuk gemakkelijker.

Een ander opvallend kenmerk van de BMW i3 is het gebruik van duurzame materialen in de constructie van de auto. Zo is het interieur grotendeels gemaakt van gerecyclede materialen, zoals houtvezel en gerecycled plastic. Ook het exterieur van de auto is gemaakt van lichte en sterke materialen, zoals carbonfiber en aluminium, wat bijdraagt aan de efficiëntie en prestaties van de auto.

Prestaties en rijervaring

Ondanks zijn compacte formaat en elektrische aandrijving, presteert de BMW i3 verrassend goed op de weg. Met een krachtige elektromotor die directe en soepele acceleratie levert, kan de i3 in slechts 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De auto heeft ook een indrukwekkend bereik van ongeveer 260 kilometer op een volle lading, wat hem geschikt maakt voor dagelijks gebruik en lange afstanden.

De rijervaring van de BMW i3 wordt verder verbeterd door zijn wendbaarheid en responsieve stuurgedrag. Dankzij zijn compacte formaat en korte draaicirkel is de i3 gemakkelijk te manoeuvreren in drukke stadsstraten en smalle parkeerplaatsen. Bovendien biedt de auto verschillende rijmodi, waaronder een Eco Pro modus die de energie-efficiëntie van de auto optimaliseert en een Sport modus die de prestaties van de auto verbetert.

Innovatieve technologieën

Naast zijn opvallende design en indrukwekkende prestaties, is de BMW i3 ook voorzien van een aantal innovatieve technologieën die de rijervaring verder verbeteren. Een van de meest opvallende kenmerken van de i3 is zijn regeneratief remsysteem, dat energie terugwint tijdens het remmen en deze opslaat in de batterij van de auto. Dit zorgt niet alleen voor een efficiënter energieverbruik, maar verlengt ook de levensduur van de remmen en vermindert de slijtage.

Daarnaast is de BMW i3 uitgerust met een geavanceerd infotainmentsysteem dat is voorzien van een groot touchscreen display, spraakherkenning en smartphone-integratie. Dit maakt het gemakkelijk om navigatie, media en telefoonfuncties te bedienen terwijl u onderweg bent. De auto is ook voorzien van een aantal veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en automatische noodremmen, die de veiligheid van de bestuurder en passagiers verbeteren.

Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid

Een van de belangrijkste redenen waarom de BMW i3 zo populair is geworden, is zijn focus op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Als volledig elektrische auto stoot de i3 geen schadelijke uitlaatgassen uit en draagt hij bij aan een schonere en gezondere leefomgeving. Bovendien is de productie van de i3 ook milieuvriendelijk, met een groot deel van de materialen die worden gebruikt afkomstig uit duurzame bronnen en een energie-efficiënte productieproces.

Daarnaast biedt BMW verschillende duurzame opties voor de i3, zoals zonne-energie laadstations en groene energiecontracten, die de impact van de auto op het milieu verder verminderen. Ook biedt BMW een recyclingprogramma voor de batterijen van de i3, zodat ze aan het einde van hun levensduur op een verantwoorde manier kunnen worden gerecycled en hergebruikt.

Vergeet ook niet de BMW merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.


Huidig aantal BMW i3's op de Nederlandse weg


Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.

De BMW i3 is in Nederland het meest op kenteken gezet in 2019 met 2.997 stuks.


Eerste toelating / Bouwjaren i3's


Wanneer een nieuwe BMW i3 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte BMW i3 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.

De gemiddelde leeftijd van deze personenauto komt uit op 5,7 jaren, oftewel bouwjaar november 2018. Is de jouw i3 van voor november 2018 dan is deze dus ouder dan gemiddeld, is het bouwjaar na november 2018 dan is deze jonger dan het Nederlandse gemiddelde.


Nieuwwaarde van dit model


Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een BMW i3.

Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een BMW i3. De totale nieuwwaarde van deze 10.044 personenauto's komt uit op 478.532.564 euro, oftewel 479 miljoen euro.
De gemiddelde nieuwwaarde van de BMW i3 komt daarmee uit op 47.644 euro per personenauto.


Indeling op kleur


De meestvoorkomende kleuren van een BMW i3 in Nederland zijn Zwart (3.126 stuks / 31%), Blauw (2.162 stuks / 22%), Grijs (1.935 stuks / 19%) en Wit (1.914 stuks / 19%).
Kleur Aantal Percentage
Zwart
3.126 31%
Blauw
2.162 22%
Grijs
1.935 19%
Wit
1.914 19%
Geel
478 5%
Rood
304 3%
Oranje
94 1%
Bruin
29 < 1%
Groen
1 < 1%
Paars
1 < 1%


1.550 van de 10.044 personenauto's zijn geïmporteerd



Dit betekent dat 15.4% uit het buitenland komt. De meeste import BMW i3's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.


Handelsbenamingen


Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW i3.

Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming Aantal Percentage
I3 7.749 77.2%
I3S 2.244 22.3%
I REIHE 28 0.3%
I SERIES 21 0.2%
I3 REX 2 < 0,1%
10.044 100%


Varianten


Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW i3.

Vind de variant(code) via jouw kenteken


Swipe voor complete tabel
VariantBrandstof & MotorvermogenGeproduceerd van Geproduceerd tot Gemiddelde nieuwwaarde Aantal Percentage
1Z21 Elektriciteit
Elektromotor(en): 60 kW (82 pk)
Elektromotor(en): 75 kW (102 pk)
Elektromotor(en): 125 kW (170 pk)
Elektromotor(en): 150 kW (204 pk)
okt 2013 apr 2018 € 43.798 728
7.2%
1Z41 Benzine / Elektriciteit
Benzinemotor: 25 kW (34 pk)
Benzinemotor: 28 kW (38 pk)
Benzinemotor: 75 kW (102 pk)
Benzinemotor: 125 kW (170 pk)
Elektromotor(en): 75 kW (102 pk)
Elektromotor(en): 125 kW (170 pk)
okt 2013 mei 2017 € 50.277 644
6.4%
1Z61 Elektriciteit
Elektromotor(en): 75 kW (102 pk)
Elektromotor(en): 125 kW (170 pk)
jul 2016 dec 2018 € 46.047 1.151
11.5%
1Z81 Benzine / Elektriciteit
Benzinemotor: 28 kW (38 pk)
Elektromotor(en): 125 kW (170 pk)
aug 2016 dec 2018 € 48.929 73
0.7%
7Z21 Elektriciteit
Elektromotor(en): 125 kW (170 pk)
nov 2017 okt 2019 € 45.326 998
9.9%
7Z41 Benzine / Elektriciteit
Benzinemotor: 28 kW (38 pk)
Elektromotor(en): 125 kW (170 pk)
nov 2017 mei 2019 € 68.171 25
0.2%
7Z61 Elektriciteit
Elektromotor(en): 135 kW (184 pk)
sep 2017 mei 2019 € 51.656 545
5.4%
7Z81 Benzine / Elektriciteit
Benzinemotor: 28 kW (38 pk)
Elektromotor(en): 135 kW (184 pk)
jan 2018 mrt 2019 € 60.509 6
0.1%
8P21 Elektriciteit
Elektromotor(en): 75 kW (102 pk)
Elektromotor(en): 125 kW (170 pk)
nov 2018 nov 2022 € 46.644 4.145
41.3%
8P61 Elektriciteit
Elektromotor(en): 135 kW (184 pk)
okt 2018 sep 2022 € 51.620 1.682
16.7%
Onbekend 47 0.5%
Totaal 10.044 100%


Nieuwste kentekens


Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.

Pagina
1 van 39
Swipe voor complete tabel
Kenteken Toelating & Bouwjaar Omschrijving & NieuwwaardeBrandstof & Motorvermogen
Z-626-GZ
25 juli 2024
2021 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 8P21
€ 45.890
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GGD-96-P
24 juli 2024
2021 Geïmporteerd
i3 - BMWI-1 - 8P21
€ 46.133
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GGR-31-H
23 juli 2024
2020 Geïmporteerd
I3S - BMWI-1 - 8P61
€ 44.760
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GGR-26-H
23 juli 2024
2020 Geïmporteerd
I3S - BMWI-1 - 8P61
€ 49.999
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GGL-98-T
22 juli 2024
2017 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 1Z41
€ 40.353
Benzine / Elektriciteit
Motor (0.6 liter): 28 kW (38 pk)
GGK-24-S
19 juli 2024
2021 Geïmporteerd
I3S - BMWI-1 - 8P61
€ 54.410
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GGG-16-D
18 juli 2024
2022 Geïmporteerd
i3 - BMWI-1 - 8P21
€ 44.367
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GFF-48-J
18 juli 2024
2019 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 8P21
€ 44.838
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GGH-91-G
17 juli 2024
2021 Geïmporteerd
I3S - BMWI-1 - 8P61
€ 51.132
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GGB-29-S
17 juli 2024
2022 Geïmporteerd
i3s - BMWI-1 - 8P61
€ 46.898
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GFK-20-T
17 juli 2024
2021 Geïmporteerd
i3s - BMWI-1 - 8P61
€ 42.664
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GFG-51-F
16 juli 2024
2020 Geïmporteerd
i3 - BMWI-1 - 8P21
€ 44.356
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GGB-11-B
15 juli 2024
2020 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 8P21
€ 61.466
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GFS-05-G
9 juli 2024
2021 Geïmporteerd
I3S - BMWI-1 - 8P61
€ 46.397
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GBS-61-J
8 juli 2024
2022 Geïmporteerd
i3s - BMWI-1 - 8P61
€ 43.069
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GFN-92-G
7 juli 2024
2021 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 8P21
€ 53.485
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
Z-946-NX
5 juli 2024
2021 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 8P21
€ 44.202
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GFK-69-H
5 juli 2024
2022 Geïmporteerd
i3s - BMWI-1 - 8P61
€ 43.599
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GBS-62-J
5 juli 2024
2021 Geïmporteerd
i3 - BMWI-1 - 8P21
€ 39.234
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GFH-41-L
3 juli 2024
2017 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 1Z41
€ 45.845
Benzine / Elektriciteit
Motor (0.6 liter): 28 kW (38 pk)
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GDS-67-F
2 juli 2024
2021 Geïmporteerd
i3s - BMWI-1 - 8P61
€ 49.618
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
GDP-07-S
29 juni 2024
2020 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 8P21
€ 44.736
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
Z-020-LS
28 juni 2024
2021 Geïmporteerd
i3s - BMWI-1 - 8P61
€ 42.929
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)
S-666-JZ
28 juni 2024
2018 Geïmporteerd
I3 - BMWI-1 - 8P21
€ 43.424
Elektriciteit
Elektromotor(s): 125 kW (170 pk)
GFB-81-P
28 juni 2024
2021 Geïmporteerd
I3S - BMWI-1 - 8P61
€ 58.847
Elektriciteit
Elektromotor(s): 135 kW (184 pk)


Onze database is bijgewerkt tot 25 juli 2024.

Zoek op kenteken

europa
NL
 

Zoek op merk of model

Zoek op merk of model auto, motor, scooter etc.

Top 10

BMW personenauto's die de afgelopen 12 maanden op kenteken gezet zijn.

  1. BMW 3-Serie (6.548x)
  2. BMW X1 (4.462x)
  3. BMW X5 (4.062x)
  4. BMW iX1 (3.830x)
  5. BMW 1-Serie (3.668x)
  6. BMW 5-Serie (3.514x)
  7. BMW i4 (3.002x)
  8. BMW X3 (2.402x)
  9. BMW 2-Serie (2.030x)
  10. BMW iX3 (1.480x)
Top