BMW i3
In Nederland rijden er van de BMW i3 momenteel 10.031 rond. BMW heeft 582.105 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De i3 heeft hierdoor een marktaandeel van 1.72% binnen alle modellen van BMW. De carrosserie is ingedeeld in de categorie sedan.
Bekijk de aandrijvingen van de i3 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
100% Elektrisch | 9.275 | 92.5% |
Benzine (Mild Hybride) | 489 | 4.9% |
Benzine (Plug-in Hybride) | 266 | 2.7% |
Overige | 1 | 0% |
De BMW i3: een revolutionaire elektrische auto
De BMW i3 is een elektrische auto die in 2013 werd geïntroduceerd door de Duitse autofabrikant BMW. Het is een van de eerste volledig elektrische auto's die door een grote autofabrikant op de markt is gebracht en heeft sindsdien veel lof gekregen van zowel critici als consumenten. Met zijn opvallende design, indrukwekkende prestaties en innovatieve technologieën heeft de BMW i3 de standaard gezet voor elektrische auto's en heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de overgang naar duurzamere mobiliteit.
Design en materialen
Een van de eerste dingen die opvalt aan de BMW i3 is zijn opvallende design. Met zijn compacte afmetingen, hoge daklijn en korte overhangen heeft de i3 een unieke uitstraling die hem onderscheidt van andere auto's op de weg. Het design is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook functioneel: de hoge daklijn zorgt voor een ruim interieur en de korte overhangen maken het parkeren in de stad een stuk gemakkelijker.
Een ander opvallend kenmerk van de BMW i3 is het gebruik van duurzame materialen in de constructie van de auto. Zo is het interieur grotendeels gemaakt van gerecyclede materialen, zoals houtvezel en gerecycled plastic. Ook het exterieur van de auto is gemaakt van lichte en sterke materialen, zoals carbonfiber en aluminium, wat bijdraagt aan de efficiëntie en prestaties van de auto.
Prestaties en rijervaring
Ondanks zijn compacte formaat en elektrische aandrijving, presteert de BMW i3 verrassend goed op de weg. Met een krachtige elektromotor die directe en soepele acceleratie levert, kan de i3 in slechts 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De auto heeft ook een indrukwekkend bereik van ongeveer 260 kilometer op een volle lading, wat hem geschikt maakt voor dagelijks gebruik en lange afstanden.
De rijervaring van de BMW i3 wordt verder verbeterd door zijn wendbaarheid en responsieve stuurgedrag. Dankzij zijn compacte formaat en korte draaicirkel is de i3 gemakkelijk te manoeuvreren in drukke stadsstraten en smalle parkeerplaatsen. Bovendien biedt de auto verschillende rijmodi, waaronder een Eco Pro modus die de energie-efficiëntie van de auto optimaliseert en een Sport modus die de prestaties van de auto verbetert.
Innovatieve technologieën
Naast zijn opvallende design en indrukwekkende prestaties, is de BMW i3 ook voorzien van een aantal innovatieve technologieën die de rijervaring verder verbeteren. Een van de meest opvallende kenmerken van de i3 is zijn regeneratief remsysteem, dat energie terugwint tijdens het remmen en deze opslaat in de batterij van de auto. Dit zorgt niet alleen voor een efficiënter energieverbruik, maar verlengt ook de levensduur van de remmen en vermindert de slijtage.
Daarnaast is de BMW i3 uitgerust met een geavanceerd infotainmentsysteem dat is voorzien van een groot touchscreen display, spraakherkenning en smartphone-integratie. Dit maakt het gemakkelijk om navigatie, media en telefoonfuncties te bedienen terwijl u onderweg bent. De auto is ook voorzien van een aantal veiligheidsvoorzieningen, zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en automatische noodremmen, die de veiligheid van de bestuurder en passagiers verbeteren.
Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid
Een van de belangrijkste redenen waarom de BMW i3 zo populair is geworden, is zijn focus op duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Als volledig elektrische auto stoot de i3 geen schadelijke uitlaatgassen uit en draagt hij bij aan een schonere en gezondere leefomgeving. Bovendien is de productie van de i3 ook milieuvriendelijk, met een groot deel van de materialen die worden gebruikt afkomstig uit duurzame bronnen en een energie-efficiënte productieproces.
Daarnaast biedt BMW verschillende duurzame opties voor de i3, zoals zonne-energie laadstations en groene energiecontracten, die de impact van de auto op het milieu verder verminderen. Ook biedt BMW een recyclingprogramma voor de batterijen van de i3, zodat ze aan het einde van hun levensduur op een verantwoorde manier kunnen worden gerecycled en hergebruikt.
Vergeet ook niet de BMW merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal BMW i3's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren i3's
Wanneer een nieuwe BMW i3 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte BMW i3 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een BMW i3.
De gemiddelde nieuwwaarde van de BMW i3 komt daarmee uit op 47.650 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een BMW i3 in Nederland zijn Zwart (3.124 stuks / 31%), Blauw (2.152 stuks / 21%), Wit (1.930 stuks / 19%) en Grijs (1.922 stuks / 19%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Zwart | 3.124 | 31% |
Blauw | 2.152 | 21% |
Wit | 1.930 | 19% |
Grijs | 1.922 | 19% |
Geel | 477 | 5% |
Rood | 300 | 3% |
Oranje | 94 | 1% |
Bruin | 30 | < 1% |
Groen | 1 | < 1% |
Paars | 1 | < 1% |
1.621 van de 10.031 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 16.2% uit het buitenland komt. De meeste import BMW i3's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW i3.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
I3 | 7.712 | 76.9% |
I3S | 2.268 | 22.6% |
I REIHE | 28 | 0.3% |
I SERIES | 21 | 0.2% |
I3 REX | 2 | < 0,1% |
10.031 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW i3.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
1Z21 | Elektriciteit Elektromotor(en): 60 kW (82 pk) Elektromotor(en): 75 kW (102 pk) Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) Elektromotor(en): 150 kW (204 pk) | okt 2013 | apr 2018 | € 43.807 | 716 | 7.1% |
1Z41 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 25 kW (34 pk) Benzinemotor: 28 kW (38 pk) Benzinemotor: 75 kW (102 pk) Benzinemotor: 125 kW (170 pk) Elektromotor(en): 75 kW (102 pk) Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) | okt 2013 | mei 2017 | € 50.274 | 641 | 6.4% |
1Z61 | Elektriciteit Elektromotor(en): 75 kW (102 pk) Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) | jul 2016 | dec 2018 | € 46.077 | 1.129 | 11.3% |
1Z81 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 28 kW (38 pk) Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) | aug 2016 | dec 2018 | € 48.909 | 73 | 0.7% |
7Z21 | Elektriciteit Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) | nov 2017 | okt 2019 | € 45.320 | 986 | 9.8% |
7Z41 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 28 kW (38 pk) Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) | nov 2017 | mei 2019 | € 69.091 | 24 | 0.2% |
7Z61 | Elektriciteit Elektromotor(en): 135 kW (184 pk) | sep 2017 | mei 2019 | € 51.641 | 534 | 5.3% |
7Z81 | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 28 kW (38 pk) Elektromotor(en): 135 kW (184 pk) | jan 2018 | mrt 2019 | € 58.596 | 7 | 0.1% |
8P21 | Elektriciteit Elektromotor(en): 75 kW (102 pk) Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) | nov 2018 | dec 2022 | € 46.626 | 4.157 | 41.4% |
8P61 | Elektriciteit Elektromotor(en): 135 kW (184 pk) | okt 2018 | sep 2022 | € 51.580 | 1.715 | 17.1% |
Onbekend | 49 | 0.5% | ||||
Totaal | 10.031 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 39
1 van 39
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
GNV-28-N | 10 oktober 2024 2021 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 51.670 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GNS-07-P | 10 oktober 2024 2022 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 45.540 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
Z-929-BK | 9 oktober 2024 2021 Geïmporteerd | I3 - BMWI-1 - 8P21 € 40.745 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GNZ-20-X | 8 oktober 2024 2022 Geïmporteerd | I3S - BMWI-1 - 8P61 € 47.843 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GLB-96-F | 7 oktober 2024 2021 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 43.681 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GNV-86-B | 6 oktober 2024 2021 Geïmporteerd | I3S - BMWI-1 - 8P61 € 51.727 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GNS-13-R | 5 oktober 2024 2021 Geïmporteerd | i3 - BMWI-1 - 8P21 € 44.874 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GNP-66-S | 2 oktober 2024 2022 Geïmporteerd | I3S - BMWI-1 - 8P61 € 56.237 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GNN-92-D | 1 oktober 2024 2022 Geïmporteerd | i3S Onbekend | Elektriciteit |
GLB-65-Z | 1 oktober 2024 2021 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 44.595 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
Z-135-PR | 27 september 2024 2022 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 44.849 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GNH-50-P | 27 september 2024 2022 Geïmporteerd | I3S - BMWI-1 - 8P61 € 67.023 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GLZ-29-T | 25 september 2024 2021 Geïmporteerd | i3 - BMWI-1 - 8P21 € 48.432 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GLX-73-S | 24 september 2024 2021 Geïmporteerd | I3 - BMWI-1 - 8P21 € 45.980 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GLL-85-G | 21 september 2024 2021 Geïmporteerd | i3 - BMWI-1 - 8P21 € 40.536 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GLR-53-N | 20 september 2024 2022 Geïmporteerd | I3S - BMWI-1 - 8P61 € 45.925 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GGV-22-K | 20 september 2024 2021 Geïmporteerd | I3 - BMWI-1 - 8P21 € 40.948 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GGT-40-X | 20 september 2024 2021 Geïmporteerd | I3 - BMWI-1 - 8P21 € 41.417 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
Z-138-PR | 19 september 2024 2022 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 44.686 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GLN-08-T | 19 september 2024 2022 Geïmporteerd | I3S - BMWI-1 - 8P61 € 43.303 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
GLJ-90-T | 19 september 2024 2021 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 45.871 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
X-928-KS | 18 september 2024 2017 Geïmporteerd | I3 - BMWI-1 - 1Z81 € 44.788 | Benzine / Elektriciteit Motor (0.6 liter): 28 kW (38 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GGV-20-K | 18 september 2024 2021 Geïmporteerd | I3 - BMWI-1 - 8P21 € 41.735 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
Z-137-PR | 14 september 2024 2022 Geïmporteerd | i3s - BMWI-1 - 8P61 € 44.686 | Elektriciteit Elektromotor(s): 135 kW (184 pk) |
Z-463-GZ | 13 september 2024 2021 Geïmporteerd | I3 - BMWI-1 - 8P21 € 45.890 | Elektriciteit Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 13 oktober 2024.