Porsche Taycan
In Nederland rijden er van de Porsche Taycan momenteel 3.312 rond. Porsche heeft 58.808 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Taycan heeft hierdoor een marktaandeel van 5.6% binnen alle modellen van Porsche. De carrosserie is ingedeeld als hatchback (55%) en stationwagen (45%).
Bekijk de aandrijvingen van de Taycan in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
100% Elektrisch | 3.305 | 100% |
De Porsche Taycan: de elektrische revolutie van Porsche
Porsche staat bekend om zijn sportwagens van topkwaliteit en prestaties die de harten van autoliefhebbers over de hele wereld sneller laten kloppen. Maar met de opkomst van elektrische auto's en de groeiende vraag naar meer duurzame mobiliteit, heeft ook Porsche besloten om de sprong te wagen en een elektrische sportwagen op de markt te brengen. En zo werd de Porsche Taycan geboren, een elektrische auto die de kenmerkende prestaties en luxe van Porsche combineert met de voordelen van elektrisch rijden.
De Taycan is het eerste volledig elektrische model van Porsche en markeert een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk. Het is een auto die niet alleen indruk maakt met zijn prestaties, maar ook met zijn geavanceerde technologie, innovatief design en premium interieur. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de Porsche Taycan en alles wat deze elektrische sportwagen te bieden heeft.
Design
Het design van de Porsche Taycan is een perfecte mix van sportiviteit en elegantie. De auto heeft een gestroomlijnde en aerodynamische vorm die niet alleen zorgt voor een dynamische uitstraling, maar ook bijdraagt aan de efficiëntie van de auto. De Taycan is voorzien van strakke lijnen, een laag en breed silhouet en opvallende details zoals de LED-koplampen en de karakteristieke lichtbalk aan de achterkant.
Het interieur van de Taycan is net zo indrukwekkend als het exterieur. Het cockpitdesign is gericht op de bestuurder en biedt een perfecte ergonomie en intuïtieve bedieningselementen. Het dashboard is voorzien van een gebogen display dat zich uitstrekt over de breedte van de auto en alle belangrijke informatie en functies weergeeft. Het hoogwaardige materiaalgebruik en de afwerking van het interieur dragen bij aan de luxe uitstraling van de Taycan.
Prestaties
De Porsche Taycan staat bekend om zijn indrukwekkende prestaties en dynamische rijervaring. De auto is verkrijgbaar in verschillende varianten, waaronder de Taycan 4S, Taycan Turbo en Taycan Turbo S. Elke variant heeft zijn eigen vermogen en prestaties, maar allemaal bieden ze een ongeëvenaarde acceleratie en handling die typisch zijn voor Porsche.
De Taycan Turbo S is het topmodel van de reeks en beschikt over een vermogen van maar liefst 761 pk, waardoor de auto in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. De Taycan Turbo S heeft ook een topsnelheid van 260 km/u en een indrukwekkend rijbereik van ongeveer 400 kilometer op een volle lading.
De elektrische aandrijving van de Taycan zorgt voor een directe en responsieve acceleratie, wat resulteert in een opwindende rijervaring die typisch is voor Porsche. De auto is ook voorzien van een geavanceerd onderstel en dynamische rijmodi die de handling en stabiliteit verbeteren, zelfs bij hoge snelheden.
Technologie
De Porsche Taycan zit boordevol geavanceerde technologieën die het rijden niet alleen leuker en gemakkelijker maken, maar ook veiliger en efficiënter. De auto is voorzien van een uitgebreid infotainmentsysteem met een groot touchscreen display, spraakbesturing en connectiviteitsfuncties zoals Apple CarPlay en Android Auto.
De Taycan is ook uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen die de bestuurder helpen om veiliger en comfortabeler te rijden. Deze systemen omvatten onder andere adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een 360-graden camera.
Een van de meest opvallende technologische kenmerken van de Taycan is zijn oplaadsysteem. De auto is voorzien van een 800-volt oplaadarchitectuur die het mogelijk maakt om de batterij van de Taycan veel sneller op te laden dan bij andere elektrische auto's. Met een snellader kan de Taycan in slechts 22,5 minuten van 5% tot 80% worden opgeladen, wat het opladen van de auto veel sneller en gemakkelijker maakt.
Duurzaamheid
Naast zijn indrukwekkende prestaties en technologie, is de Porsche Taycan ook een van de meest duurzame auto's van Porsche. De Taycan is volledig elektrisch aangedreven en stoot geen schadelijke emissies uit, waardoor hij een milieuvriendelijke keuze is voor autoliefhebbers die ook om het milieu geven.
Porsche heeft ook veel aandacht besteed aan de duurzaamheid van de materialen en productieprocessen die worden gebruikt bij de productie van de Taycan. De auto is voorzien van gerecyclede materialen en duurzame productiemethoden die de impact op het milieu verminderen en bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
Vergeet ook niet de Porsche merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Porsche Taycans op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Taycans
Wanneer een nieuwe Porsche Taycan voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Porsche Taycan personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Porsche Taycan.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Porsche Taycan komt daarmee uit op 140.834 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Porsche Taycan in Nederland zijn Grijs (1.539 stuks / 46%), Zwart (900 stuks / 27%), Blauw (300 stuks / 9%) en Wit (233 stuks / 7%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 1.539 | 46% |
Zwart | 900 | 27% |
Blauw | 300 | 9% |
Wit | 233 | 7% |
Rood | 142 | 4% |
Bruin | 103 | 3% |
Groen | 91 | 3% |
Paars | 3 | < 1% |
Oranje | 1 | < 1% |
764 van de 3.312 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 23.1% uit het buitenland komt. De meeste import Porsche Taycans komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Porsche Taycan.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
TAYCAN | 1.157 | 34.9% |
TAYCAN 4S | 1.007 | 30.4% |
Taycan 4 | 519 | 15.7% |
Taycan GTS | 285 | 8.6% |
TAYCAN TURBO S | 194 | 5.9% |
TAYCAN TURBO | 147 | 4.4% |
TAYCAN TURBO GT | 3 | 0.1% |
3.312 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Porsche Taycan.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
CA22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 280 kW (381 pk) Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) | jul 2021 | jul 2024 | € 122.372 | 498 | 15% |
CB22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) Elektromotor(en): 360 kW (489 pk) | jun 2021 | feb 2024 | € 147.392 | 256 | 7.7% |
CC22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 460 kW (625 pk) | jun 2021 | jan 2024 | € 191.967 | 26 | 0.8% |
CD22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 190 kW (258 pk) Elektromotor(en): 335 kW (455 pk) Elektromotor(en): 460 kW (625 pk) | mei 2021 | mrt 2024 | € 229.254 | 42 | 1.3% |
CM22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) | apr 2024 | sep 2024 | € 156.918 | 20 | 0.6% |
JA12 | Elektriciteit Elektromotor(en): 240 kW (326 pk) Elektromotor(en): 280 kW (381 pk) Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) | feb 2021 | jun 2024 | € 113.264 | 730 | 22% |
JB22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 140 kW (190 pk) Elektromotor(en): 150 kW (204 pk) Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 270 kW (367 pk) Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) Elektromotor(en): 360 kW (489 pk) | jan 2020 | apr 2024 | € 142.907 | 690 | 20.8% |
JC22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 335 kW (455 pk) Elektromotor(en): 460 kW (625 pk) | jan 2020 | jan 2023 | € 184.303 | 116 | 3.5% |
JD22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 190 kW (258 pk) Elektromotor(en): 460 kW (625 pk) | jan 2020 | apr 2024 | € 221.639 | 121 | 3.7% |
JE22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 335 kW (455 pk) Elektromotor(en): 380 kW (517 pk) | jan 2022 | jun 2024 | € 175.686 | 110 | 3.3% |
JM12 | Elektriciteit Elektromotor(en): 300 kW (408 pk) Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) | apr 2024 | sep 2024 | € 135.537 | 37 | 1.1% |
JN22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 340 kW (462 pk) Elektromotor(en): 380 kW (517 pk) Elektromotor(en): 440 kW (598 pk) | mei 2024 | sep 2024 | € 160.379 | 8 | 0.2% |
JO22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 590 kW (802 pk) | aug 2024 | aug 2024 | € 220.036 | 1 | < 0.1% |
JP22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 640 kW (870 pk) | apr 2024 | jul 2024 | € 250.729 | 5 | 0.2% |
JR22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 700 kW (952 pk) | jun 2024 | jun 2024 | € 265.121 | 3 | 0.1% |
SA12 | Elektriciteit Elektromotor(en): 240 kW (326 pk) Elektromotor(en): 280 kW (381 pk) | mrt 2022 | apr 2024 | € 123.304 | 375 | 11.3% |
SB22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) Elektromotor(en): 360 kW (489 pk) | apr 2022 | apr 2024 | € 149.701 | 51 | 1.5% |
SC22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 460 kW (625 pk) | dec 2022 | okt 2023 | € 183.882 | 3 | 0.1% |
SD22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 335 kW (455 pk) Elektromotor(en): 460 kW (625 pk) | mrt 2022 | apr 2024 | € 236.429 | 26 | 0.8% |
SE22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 175 kW (238 pk) Elektromotor(en): 335 kW (455 pk) Elektromotor(en): 380 kW (517 pk) | jan 2022 | apr 2024 | € 167.350 | 174 | 5.3% |
SM12 | Elektriciteit Elektromotor(en): 300 kW (408 pk) Elektromotor(en): 320 kW (435 pk) | apr 2024 | aug 2024 | € 138.315 | 13 | 0.4% |
SN22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 440 kW (598 pk) | jun 2024 | aug 2024 | € 173.945 | 2 | 0.1% |
SO22 | Elektriciteit Elektromotor(en): 590 kW (802 pk) | jul 2024 | jul 2024 | € 216.983 | 1 | < 0.1% |
Onbekend | 4 | 0.1% | ||||
Totaal | 3.312 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
GKS-05-N | 10 september 2024 2024 | TAYCAN - Y1A - JM12 € 133.227 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GFJ-96-T | 10 september 2024 2024 | TAYCAN 4 - Y1A - CM22 € 155.720 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GHT-55-L | 7 september 2024 2023 Geïmporteerd | Taycan 4 - Y1A - CA22 € 151.299 | Elektriciteit Elektromotor(s): 280 kW (381 pk) |
GHT-53-L | 7 september 2024 2023 Geïmporteerd | Taycan 4S - Y1A - SB22 € 188.635 | Elektriciteit Elektromotor(s): 360 kW (489 pk) |
GHP-54-R | 7 september 2024 2022 Geïmporteerd | Taycan 4 - Y1A - CA22 € 120.695 | Elektriciteit Elektromotor(s): 280 kW (381 pk) |
GJS-17-N | 5 september 2024 2024 | TAYCAN - Y1A - JM12 € 131.096 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GKL-33-J | 4 september 2024 2023 Geïmporteerd | TAYCAN - Y1A - SA12 € 160.559 | Elektriciteit Elektromotor(s): 280 kW (381 pk) |
GJX-40-H | 4 september 2024 2024 | TAYCAN - Y1A - JM12 € 124.906 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GFJ-94-T | 4 september 2024 2024 | TAYCAN 4 - Y1A - CM22 € 148.883 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GFJ-93-T | 4 september 2024 2024 | TAYCAN 4S - Y1A - JN22 € 163.811 | Elektriciteit Elektromotor(s): 340 kW (462 pk) |
GHL-43-J | 2 september 2024 2020 Geïmporteerd | Taycan 4S - Y1A - JB22 € 137.840 | Elektriciteit Elektromotor(s): 360 kW (489 pk) |
GJV-15-H | 31 augustus 2024 2024 | TAYCAN TURBO - Y1A - JO22 € 220.036 | Elektriciteit Elektromotor(s): 590 kW (802 pk) |
GJF-91-R | 31 augustus 2024 2021 Geïmporteerd | TAYCAN 4 - Y1A - CA22 € 114.637 | Elektriciteit Elektromotor(s): 175 kW (238 pk) |
GKG-34-K | 30 augustus 2024 2022 Geïmporteerd | TAYCAN - Y1A - JA12 € 129.470 | Elektriciteit Elektromotor(s): 280 kW (381 pk) |
GKF-64-N | 30 augustus 2024 2023 Geïmporteerd | Taycan 4S - Y1A - CB22 € 146.943 | Elektriciteit Elektromotor(s): 360 kW (489 pk) |
GKB-62-T | 30 augustus 2024 2024 | TAYCAN - Y1A - SM12 € 139.197 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GHV-55-H | 30 augustus 2024 2024 | TAYCAN 4S - Y1A - SN22 € 166.893 | Elektriciteit Elektromotor(s): 440 kW (598 pk) |
GJV-65-T | 29 augustus 2024 2024 | TAYCAN 4 - Y1A - CM22 € 164.600 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GJJ-65-J | 29 augustus 2024 2024 | TAYCAN 4 - Y1A - CM22 € 169.389 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GJZ-22-L | 28 augustus 2024 2023 Geïmporteerd | TAYCAN 4 - Y1A - CA22 € 141.570 | Elektriciteit Elektromotor(s): 175 kW (238 pk) |
GJV-82-H | 28 augustus 2024 2024 | TAYCAN - Y1A - JM12 € 128.229 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GJS-49-N | 28 augustus 2024 2024 | TAYCAN - Y1A - JM12 € 131.447 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GJL-89-T | 23 augustus 2024 2024 | TAYCAN - Y1A - JM12 € 147.417 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
GJL-88-T | 23 augustus 2024 2024 | TAYCAN 4S - Y1A - JN22 € 182.400 | Elektriciteit Elektromotor(s): 440 kW (598 pk) |
GJH-14-D | 21 augustus 2024 2022 Geïmporteerd | TAYCAN 4 - Y1A - CA22 € 102.253 | Elektriciteit Elektromotor(s): 320 kW (435 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Porsche TaycanGoogle op afbeeldingen van de Porsche Taycan
Google op reviews van de Porsche Taycan
Porsche Taycan Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Porsche Taycan 4S Sport Turismo (2022) - Review, actieradius en specs
Porsche Taycan GTS (2022) - review, actieradius, specificaties
Porsche Taycan Turbo Sport Turismo (2022) - Review, actieradius, specs
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022) - review, specs en actieradius
Porsche Taycan vs Tesla Model S Nederland
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo (2021) test en specs
Porsche Taycan Performance-accu Plus - specs en actieradius
Porsche Taycan 4S (2020) - test en specificaties
Autoblog.nl
Porsche Taycan
Porsche Taycan Cross Turismo
Autoreview.nl
Porsche Taycan: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
Test Porsche Taycan Cross Turismo (2024): méér pk’s, méér km’s en méér kW’s
Review: Porsche Taycan Cross Turismo (2024) laat zich EV-kroon niet afpakken
Kun je met jouw salaris een Porsche Taycan private leasen?
Porsche Taycan Cross Turismo (2024): actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Snellaadsessies worden pitstops met de nieuwe Porsche Taycan (2024)
Deze nieuwe EV vernedert de Porsche Taycan Turbo S tot op het bot
Porsche vindt de Taycan een succes, maar Porsche-rijders hebben liever een verbrandingsmotor
Lotus Envya gespot: deze elektrische sedan gaat de Porsche Taycan het leven zuur maken
TEST - BMW i7 vs. Porsche Taycan: deze moet je hebben als je zélf rijdt
TEST – Waarom een peperdure Porsche Taycan de beste elektrische auto is
Grote terugroepactie Porsche Taycan: het gevaar zit in de stoel
In Noorwegen verkoopt de Porsche Taycan beter dan alle brandstofauto's bij elkaar
Porsche Taycan Sport Turismo vs. Cross Turismo: wat is het verschil eigenlijk?
Autovisie.nl
Hot or not? Dit is de opvallendste Porsche Taycan van Nederland
Alles over Porsche Taycan
Porsche Taycan is beter, toch is er een reden om 'm niet te kopen
De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT breekt zo je nek
Dit doet de nieuwe Porsche Taycan beter dan de Tesla Model S
De goedkoopste Porsche is volledig elektrisch
Hoeveel Porsche Taycans zijn er tot nu toe geproduceerd?
1111 pk-sterke Lucid Air maakt gehakt van Porsche Taycan Turbo S
DeLorean gaat officieel de strijd aan met Porsche Taycan
Porsche breidt Taycan-familie verder uit
Porsche Taycan boekt volgende opmerkelijke record
Zo kun je stijlvol kamperen met een Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan GTS niet als Cross Turismo
Porsche voor Taycan op matje NHTSA geroepen!
Autoweek.nl
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/porsche/taycan/
Autozine.nl
Autotest: Porsche Taycan
Onze database is bijgewerkt tot 10 september 2024.