Mazda MX-30
In Nederland rijden er van de Mazda MX-30 momenteel 2.945 rond. Mazda heeft 195.304 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De MX-30 heeft hierdoor een marktaandeel van 1.51% binnen alle modellen van Mazda. De carrosserie is ingedeeld in de categorie stationwagen.
Bekijk de aandrijvingen van de MX-30 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
100% Elektrisch | 2.634 | 89.4% |
Benzine (Plug-in Hybride) | 311 | 10.6% |
De Mazda MX-30: een revolutionaire stap in elektrisch rijden
De auto-industrie staat aan de vooravond van een revolutie. Elektrisch rijden wordt steeds populairder en steeds meer autofabrikanten investeren in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Eén van de fabrikanten die hierin voorop loopt, is Mazda. Met de introductie van de Mazda MX-30 heeft het Japanse merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van elektrisch rijden.
De Mazda MX-30 is een compacte SUV die volledig elektrisch wordt aangedreven. Het is de eerste elektrische auto van Mazda en markeert het begin van een nieuw tijdperk voor het merk. Met de MX-30 wil Mazda laten zien dat elektrisch rijden niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook leuk en spannend kan zijn.
Het design van de Mazda MX-30 is een combinatie van elegantie en sportiviteit. De auto heeft een strakke en moderne uitstraling, met vloeiende lijnen en een opvallende grille aan de voorkant. De MX-30 is leverbaar in verschillende kleuren en met diverse opties voor de velgen en het interieur, zodat elke klant zijn eigen unieke auto kan samenstellen.
Maar het meest opvallende aan de Mazda MX-30 is misschien wel de deuren. In plaats van traditionele deuren aan de achterkant, heeft de MX-30 achterwaarts openende 'freestyle' deuren. Dit geeft de auto een unieke en futuristische uitstraling en maakt het instappen en uitstappen een stuk makkelijker.
Ook onder de motorkap heeft de Mazda MX-30 veel te bieden. De auto is voorzien van een krachtige elektrische motor die zorgt voor een soepele en stille rijervaring. Met een vermogen van 107 kW (145 pk) en een koppel van 265 Nm accelereert de MX-30 in slechts 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid van de auto is begrensd op 140 km/u, wat meer dan voldoende is voor dagelijks gebruik.
Maar wat de Mazda MX-30 echt bijzonder maakt, is de batterijtechnologie. De auto is uitgerust met een 35,5 kWh lithium-ion batterij die een actieradius van ongeveer 200 kilometer biedt. Dit maakt de MX-30 perfect voor stadsritten en korte afstanden. Bovendien is de batterij snel op te laden, zodat je binnen no-time weer op weg kunt.
Een ander belangrijk aspect van de Mazda MX-30 is de duurzaamheid. Mazda heeft veel aandacht besteed aan het ontwerp en de materialen van de auto om de impact op het milieu zo klein mogelijk te maken. Zo zijn de stoelbekleding en delen van het interieur gemaakt van gerecyclede materialen en is het hout in het interieur afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Daarnaast is de MX-30 voorzien van een warmtepomp die de energie-efficiëntie van de auto verder verbetert.
Maar de Mazda MX-30 is niet alleen een milieuvriendelijke auto, hij is ook erg veilig. De auto is uitgerust met een uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en automatische noodremmen. Bovendien heeft de MX-30 een vijfsterrenscore behaald in de Euro NCAP-crashtests, wat aantoont dat de auto zeer veilig is in geval van een ongeval.
Maar hoe rijdt de Mazda MX-30 eigenlijk? Het antwoord is simpel: fantastisch. De auto heeft een uitstekende wegligging en stuurt zeer direct. De elektrische motor zorgt voor vlotte acceleraties en de auto reageert snel op het gaspedaal. Dankzij de compacte afmetingen en de hoge zitpositie heb je goed zicht op de weg en manoeuvreer je eenvoudig door het drukke stadsverkeer.
Ook het interieur van de Mazda MX-30 is een fijne plek om te vertoeven. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun, ook tijdens langere ritten. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en voorzien van een groot touchscreen waarmee je alle functies van de auto kunt bedienen. Bovendien is de MX-30 voorzien van Apple CarPlay en Android Auto, zodat je eenvoudig je smartphone kunt koppelen en gebruik kunt maken van je favoriete apps en navigatiesysteem.
Al met al is de Mazda MX-30 een zeer geslaagde elektrische auto. Met zijn unieke design, goede rijeigenschappen en milieuvriendelijke karakter weet de MX-30 zich te onderscheiden van de concurrentie. Bovendien is de auto zeer betaalbaar in vergelijking met andere elektrische voertuigen, wat hem toegankelijk maakt voor een breed publiek.
De toekomst van elektrisch rijden ziet er rooskleurig uit, en de Mazda MX-30 speelt hierin een belangrijke rol. Met zijn innovatieve technologieën en duurzame karakter laat de MX-30 zien dat elektrisch rijden niet alleen de toekomst is, maar ook het heden. Ben jij klaar voor de revolutie? Stap dan in de Mazda MX-30 en ervaar zelf de toekomst van mobiliteit.
Vergeet ook niet de Mazda merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Mazda MX-30's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren MX-30's
Wanneer een nieuwe Mazda MX-30 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Mazda MX-30 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Mazda MX-30.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Mazda MX-30 komt daarmee uit op 36.137 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Mazda MX-30 in Nederland zijn Wit (1.064 stuks / 36%), Grijs (906 stuks / 31%), Zwart (559 stuks / 19%) en Rood (305 stuks / 10%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Wit | 1.064 | 36% |
Grijs | 906 | 31% |
Zwart | 559 | 19% |
Rood | 305 | 10% |
Geel | 109 | 4% |
Blauw | 2 | < 1% |
537 van de 2.945 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 18.2% uit het buitenland komt. De meeste import Mazda MX-30's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Mazda MX-30.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
MAZDA MX-30 | 2.945 | 100% |
2.945 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Mazda MX-30.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
1WB | Elektriciteit Elektromotor(en): 81 kW (110 pk) Elektromotor(en): 107 kW (145 pk) | aug 2020 | nov 2024 | € 35.646 | 2.627 | 89.2% |
6WJ | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 55 kW (75 pk) Elektromotor(en): 125 kW (170 pk) | okt 2023 | dec 2024 | € 40.289 | 308 | 10.5% |
Onbekend | 10 | 0.3% | ||||
Totaal | 2.945 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 28
1 van 28
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
GVL-45-J | 6 december 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR € 44.450 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GVP-27-L | 3 december 2024 2022 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR € 35.749 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GVB-80-V | 2 december 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 39.000 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GVB-74-V | 29 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 36.850 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GTG-46-H | 29 november 2024 2021 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 38.100 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GST-88-D | 29 november 2024 2021 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 33.099 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GVB-65-B | 27 november 2024 2020 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR € 34.900 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GPP-34-J | 27 november 2024 2021 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 33.600 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GTV-18-T | 26 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 44.450 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GSX-85-Z | 22 november 2024 2021 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 33.899 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GTP-44-Z | 21 november 2024 2024 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR € 36.737 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GTJ-62-T | 21 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 36.850 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GSP-54-S | 15 november 2024 2020 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 33.099 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GSN-88-K | 15 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 39.950 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GSN-47-P | 15 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 39.950 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GSG-42-R | 15 november 2024 2021 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 33.099 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GKH-63-X | 15 november 2024 2021 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 38.100 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GSK-44-G | 13 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 39.000 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GSK-30-G | 13 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 44.450 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GSJ-32-X | 11 november 2024 2022 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 36.799 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
GSF-28-P | 9 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 36.850 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GSJ-22-J | 7 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 39.000 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GRX-56-T | 7 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 39.000 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GRP-57-Z | 5 november 2024 2024 | MAZDA MX-30 - DR - 6WJ € 41.150 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.7 liter): 55 kW (75 pk) Elektromotor(s): 125 kW (170 pk) |
GRR-78-S | 4 november 2024 2021 Geïmporteerd | MAZDA MX-30 - DR - 1WB € 33.099 | Elektriciteit Elektromotor(s): 107 kW (145 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Mazda MX-30Google op afbeeldingen van de Mazda MX-30
Google op reviews van de Mazda MX-30
Mazda MX-30 Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Mazda MX-30 R-EV Makoto review (2024): wankelmotor valt tegen
Mazda MX-30 Luxury: test en specificaties Nederland
Autoblog.nl
Mazda MX-30
Autoreview.nl
Mazda MX-30: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
TEST: Mazda MX-30 R-EV - actieradius met deze bijzondere truc omhoog naar 680 kilometer
Waarom je de Mazda MX-30 niet meer hoeft te negeren vanwege zijn magere actieradius
Waarom Mazda een geflopte motor in de nieuwe Mazda MX-30 hangt
Is de vernieuwde Mazda MX-30 (2022) net zo goed in snelladen als de Kia EV6?
Heeft de nieuwe versie van de Mazda MX-30 wél een grote actieradius?
3 voordelen en 3 nadelen van de elektrische Mazda MX-30
Elektrische suv’s getest: waarom niemand achter in een Mazda MX-30 wil zitten
Mazda MX-30: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h
Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten
Hè? Elektrische Mazda MX-30 krijgt in Japan benzinemotor
Eerste review: Mazda MX-30
Elektrische Mazda MX-30: aparte deuren, 200 kilometer, 33.990 euro
Autovisie.nl
Alles over Mazda MX-30
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
Wankelmotor keert terug bij Mazda, maar dan anders
Mazda MX-30 is vernieuwd en krijgt flinke upgrade
Elektrische Mazda MX-30 krijgt in april ’22 een broer
Duik in de prijslijst: welke opties heeft de Mazda MX-30?
Vol-elektrische Mazda MX-30 is onderweg
Mazda MX-30, een volledig elektrische auto voor €33.000 (VIDEO)
Autoweek.nl
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/mazda/mx-30/
Autozine.nl
Autotest: Mazda MX-30 R-EV
Autotest: Mazda MX-30
Autotest: Mazda MX-30
Autotest: Mazda MX-30 R-EV
Mazda.nl
Mazda MX-30 volledig elektrisch en R-EV
Onze database is bijgewerkt tot 7 december 2024.