Mazda 6
In Nederland rijden er van de Mazda 6 momenteel 15.123 rond als personenauto. Daarnaast is er ook nog 1 land- of bosbouwtrekker. Totaal zijn er dus 15.124 6-voertuigen. Mazda heeft 196.238 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De 6 heeft hierdoor een marktaandeel van 7.7% binnen alle modellen van Mazda. De carrosserie is ingedeeld als stationwagen (56%), sedan (23%) en hatchback (21%).
Bekijk de aandrijvingen van de 6 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 13.757 | 91% |
Diesel | 1.276 | 8.4% |
Overige | 90 | 0.6% |
De Mazda 6: een stijlvolle en sportieve sedan
De Mazda 6 is een populaire sedan die bekend staat om zijn stijlvolle design, sportieve prestaties en uitstekende rijeigenschappen. Sinds de introductie van de eerste generatie in 2002 heeft de Mazda 6 een trouwe schare fans opgebouwd en is het uitgegroeid tot een van de best verkochte modellen van het Japanse automerk. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de kenmerken en specificaties van de Mazda 6 en waarom het zo'n geliefde auto is onder autoliefhebbers.
Design
De Mazda 6 staat bekend om zijn elegante en sportieve design. Met zijn vloeiende lijnen, strakke proporties en kenmerkende grille is de Mazda 6 een opvallende verschijning op de weg. Het design van de Mazda 6 is geïnspireerd op de KODO designfilosofie van Mazda, wat staat voor de ziel van beweging. Dit komt tot uiting in de dynamische en vloeiende lijnen van de auto, die een gevoel van snelheid en beweging oproepen, zelfs als de auto stilstaat.
Het interieur van de Mazda 6 is net zo stijlvol en doordacht vormgegeven als het exterieur. Met hoogwaardige materialen, een strak dashboard en ergonomisch geplaatste knoppen en bedieningselementen, straalt het interieur van de Mazda 6 een gevoel van luxe en comfort uit. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun, zelfs tijdens lange ritten. Daarnaast is er voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers, waardoor de Mazda 6 een ideale gezinsauto is.
Prestaties
Naast zijn stijlvolle design staat de Mazda 6 ook bekend om zijn uitstekende prestaties. De Mazda 6 is leverbaar met verschillende krachtige en efficiënte motoren, waaronder benzine- en dieselmotoren. De benzineversies van de Mazda 6 zijn voorzien van de Skyactiv-G motoren van Mazda, die bekend staan om hun kracht en zuinigheid. De dieselmotoren zijn voorzien van de Skyactiv-D technologie van Mazda, die zorgt voor een laag brandstofverbruik en lage emissies.
De Mazda 6 is leverbaar met zowel een handgeschakelde als een automatische transmissie, die beide zorgen voor soepele en responsieve schakelmomenten. De Mazda 6 beschikt ook over een geavanceerd onderstel en stuurinrichting, waardoor de auto zich moeiteloos door bochten laat sturen en een uitstekende wegligging biedt. Dit maakt de Mazda 6 niet alleen geschikt voor dagelijks gebruik, maar ook voor sportief rijden op bochtige wegen.
Technologie
Naast zijn stijlvolle design en uitstekende prestaties is de Mazda 6 ook voorzien van de nieuwste technologische snufjes en veiligheidsvoorzieningen. Zo beschikt de Mazda 6 over een uitgebreid infotainmentsysteem met touchscreen, waarmee je eenvoudig kunt navigeren, muziek kunt afspelen en handsfree kunt bellen. Daarnaast is de Mazda 6 voorzien van diverse rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en blind spot monitoring, die de veiligheid en het comfort van de inzittenden vergroten.
Een van de meest opvallende technologische features van de Mazda 6 is het i-Activsense veiligheidssysteem van Mazda, dat bestaat uit een reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen die de kans op een ongeval helpen te verkleinen. Zo beschikt de Mazda 6 over een actief remsysteem, dat automatisch remt als een aanrijding dreigt, en een dodehoekassistent, die waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek van de auto. Deze technologische features maken de Mazda 6 niet alleen een stijlvolle en sportieve auto, maar ook een veilige en betrouwbare keuze.
Concurrentie
De Mazda 6 bevindt zich in een competitieve marktsegment, waarin het moet opnemen tegen andere populaire sedans zoals de Toyota Camry, Honda Accord en Ford Fusion. Wat de Mazda 6 onderscheidt van zijn concurrenten is zijn stijlvolle design, sportieve prestaties en uitstekende rijeigenschappen. Waar de Toyota Camry en Honda Accord bekend staan om hun betrouwbaarheid en comfort, en de Ford Fusion om zijn ruime interieur en geavanceerde technologie, blinkt de Mazda 6 uit op het gebied van design en rijplezier.
De Mazda 6 is een auto die zich onderscheidt door zijn unieke mix van stijl, prestaties en technologie. Met zijn elegante design, sportieve prestaties en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen is de Mazda 6 een auto die zowel het hoofd als het hart weet te raken. Of je nu op zoek bent naar een stijlvolle gezinsauto of een sportieve sedan, de Mazda 6 biedt voor elk wat wils. Met zijn uitgebalanceerde mix van design, prestaties en technologie is de Mazda 6 een auto die de tand des tijds moeiteloos doorstaat.
Vergeet ook niet de Mazda merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Mazda 6's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren 6's
Wanneer een nieuwe Mazda 6 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Mazda 6 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Mazda 6.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Mazda 6 komt daarmee uit op 36.628 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Mazda 6 in Nederland zijn Grijs (6.212 stuks / 41%), Zwart (3.420 stuks / 23%), Blauw (2.791 stuks / 18%) en Rood (1.354 stuks / 9%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 6.212 | 41% |
Zwart | 3.420 | 23% |
Blauw | 2.791 | 18% |
Rood | 1.354 | 9% |
Wit | 688 | 5% |
Bruin | 499 | 3% |
Groen | 133 | 1% |
Paars | 12 | < 1% |
Geel | 6 | < 1% |
Beige | 1 | < 1% |
? Onbekend | 7 | < 1% |
2.694 van de 15.123 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 17.8% uit het buitenland komt. De meeste import Mazda 6's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Mazda 6.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
MAZDA 6 | 9.824 | 65% |
MAZDA6 | 5.283 | 34.9% |
MAZDA 6 MPS | 16 | 0.1% |
15.123 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Mazda 6.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
123 | Benzine / LPG LPG motor: 122 kW (166 pk) Benzinemotor: 122 kW (166 pk) | jun 2002 | aug 2008 | € 35.959 | 36 | 0.2% |
128 | Benzine / LPG LPG motor: 88 kW (120 pk) Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | mei 2002 | dec 2011 | € 26.357 | 1.070 | 7.1% |
12A | Diesel Dieselmotor: 136 kW (185 pk) | dec 2009 | dec 2009 | - | 1 | < 0.1% |
12D | Diesel Dieselmotor: 103 kW (140 pk) | feb 2008 | jun 2011 | € 31.743 | 16 | 0.1% |
12F | Benzine / LPG LPG motor: 104 kW (141 pk) LPG motor: 108 kW (147 pk) Benzinemotor: 104 kW (141 pk) Benzinemotor: 108 kW (147 pk) | jun 2002 | aug 2011 | € 29.714 | 677 | 4.5% |
12L | Benzine / LPG LPG motor: 125 kW (170 pk) Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | jan 2008 | okt 2009 | € 37.833 | 33 | 0.2% |
12R | Diesel Dieselmotor: 105 kW (143 pk) | jan 2007 | jan 2007 | - | 1 | < 0.1% |
12T | Diesel Dieselmotor: 89 kW (121 pk) | okt 2004 | jun 2006 | - | 6 | < 0.1% |
143 | Benzine Benzinemotor: 122 kW (166 pk) | jul 2002 | jan 2008 | - | 76 | 0.5% |
148 | Benzine / LPG LPG motor: 88 kW (120 pk) Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | aug 2002 | dec 2011 | € 28.596 | 1.228 | 8.1% |
14A | Diesel Dieselmotor: 136 kW (185 pk) | okt 2009 | jan 2010 | € 38.986 | 3 | < 0.1% |
14B | Diesel Dieselmotor: 120 kW (163 pk) | nov 2009 | mrt 2010 | € 35.184 | 3 | < 0.1% |
14C | Diesel Dieselmotor: 92 kW (125 pk) | mei 2010 | mei 2010 | € 30.291 | 1 | < 0.1% |
14D | Diesel Dieselmotor: 103 kW (140 pk) | feb 2008 | aug 2010 | € 33.029 | 20 | 0.1% |
14F | Benzine / LPG LPG motor: 104 kW (141 pk) LPG motor: 108 kW (147 pk) Benzinemotor: 104 kW (141 pk) Benzinemotor: 108 kW (147 pk) | jul 2002 | mei 2011 | € 31.240 | 1.017 | 6.7% |
14L | Benzine / LPG LPG motor: 125 kW (170 pk) Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | jan 2008 | aug 2010 | € 38.056 | 100 | 0.7% |
14R | Diesel Dieselmotor: 100 kW (136 pk) Dieselmotor: 105 kW (143 pk) | mrt 2006 | jan 2008 | - | 3 | < 0.1% |
14T | Diesel Dieselmotor: 89 kW (121 pk) | jan 2003 | jun 2007 | - | 12 | 0.1% |
193 | Benzine / LPG LPG motor: 122 kW (166 pk) Benzinemotor: 122 kW (166 pk) | okt 2002 | jan 2008 | € 37.260 | 78 | 0.5% |
198 | Benzine / LPG LPG motor: 88 kW (120 pk) Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | sep 2002 | dec 2011 | € 27.465 | 1.462 | 9.7% |
19A | Diesel Dieselmotor: 136 kW (185 pk) | jan 2009 | mrt 2010 | € 40.887 | 7 | < 0.1% |
19B | Diesel Dieselmotor: 120 kW (163 pk) | feb 2009 | sep 2010 | € 35.882 | 19 | 0.1% |
19D | Diesel Dieselmotor: 103 kW (140 pk) | mrt 2008 | jun 2011 | € 33.859 | 77 | 0.5% |
19F | Benzine / LPG LPG motor: 104 kW (141 pk) LPG motor: 108 kW (147 pk) Benzinemotor: 104 kW (141 pk) Benzinemotor: 108 kW (147 pk) | sep 2002 | sep 2011 | € 32.132 | 1.189 | 7.9% |
19L | Benzine / LPG LPG motor: 125 kW (170 pk) Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | feb 2008 | jan 2011 | € 38.947 | 189 | 1.2% |
19R | Diesel Dieselmotor: 100 kW (136 pk) Dieselmotor: 105 kW (143 pk) | mrt 2003 | okt 2007 | - | 15 | 0.1% |
19T | Diesel Dieselmotor: 89 kW (121 pk) | apr 2003 | nov 2007 | - | 25 | 0.2% |
523 | Benzine Benzinemotor: 141 kW (192 pk) | dec 2012 | mrt 2015 | € 43.457 | 64 | 0.4% |
526 | Benzine Benzinemotor: 107 kW (145 pk) | feb 2013 | mei 2015 | € 31.411 | 45 | 0.3% |
527 | Benzine Benzinemotor: 120 kW (163 pk) Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | dec 2012 | okt 2015 | € 35.661 | 292 | 1.9% |
593 | Benzine Benzinemotor: 141 kW (192 pk) | jan 2013 | jan 2015 | € 43.526 | 95 | 0.6% |
596 | Benzine Benzinemotor: 107 kW (145 pk) | okt 2012 | feb 2015 | € 32.709 | 770 | 5.1% |
597 | Benzine / LPG LPG motor: 121 kW (165 pk) Benzinemotor: 120 kW (163 pk) Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | okt 2012 | jan 2016 | € 35.669 | 541 | 3.6% |
621 | Diesel Dieselmotor: 110 kW (150 pk) | jan 2013 | feb 2020 | € 36.866 | 272 | 1.8% |
622 | Diesel Dieselmotor: 129 kW (175 pk) Dieselmotor: 135 kW (184 pk) | sep 2013 | feb 2021 | € 48.998 | 19 | 0.1% |
623 | Benzine Benzinemotor: 141 kW (192 pk) | feb 2015 | jun 2018 | € 44.636 | 109 | 0.7% |
626 | Benzine Benzinemotor: 107 kW (145 pk) | jun 2015 | nov 2020 | € 38.310 | 58 | 0.4% |
627 | Benzine Benzinemotor: 120 kW (163 pk) Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | feb 2015 | feb 2024 | € 40.201 | 658 | 4.4% |
62M | Benzine Benzinemotor: 143 kW (194 pk) | jun 2018 | aug 2024 | € 50.603 | 80 | 0.5% |
691 | Diesel Dieselmotor: 110 kW (150 pk) | jan 2013 | sep 2020 | € 37.006 | 547 | 3.6% |
692 | Diesel Dieselmotor: 129 kW (175 pk) Dieselmotor: 135 kW (184 pk) | jan 2013 | jan 2021 | € 48.014 | 58 | 0.4% |
693 | Benzine Benzinemotor: 141 kW (192 pk) | mrt 2015 | jul 2019 | € 45.803 | 149 | 1% |
696 | Benzine / LPG LPG motor: 107 kW (145 pk) Benzinemotor: 107 kW (145 pk) | apr 2015 | feb 2022 | € 36.425 | 175 | 1.2% |
697 | Benzine Benzinemotor: 120 kW (163 pk) Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | feb 2015 | jan 2025 | € 40.761 | 1.878 | 12.4% |
69M | Benzine Benzinemotor: 143 kW (194 pk) | jul 2018 | feb 2024 | € 50.958 | 140 | 0.9% |
82L | Benzine Benzinemotor: 191 kW (260 pk) | okt 2005 | sep 2008 | € 47.760 | 56 | 0.4% |
893 | Benzine Benzinemotor: 119 kW (162 pk) | jan 2003 | mrt 2005 | - | 7 | < 0.1% |
A28 | Benzine / LPG LPG motor: 88 kW (120 pk) Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | apr 2011 | aug 2012 | € 26.047 | 14 | 0.1% |
A2C | Diesel Dieselmotor: 95 kW (129 pk) | jun 2010 | jul 2012 | € 29.676 | 5 | < 0.1% |
A2E | Benzine Benzinemotor: 114 kW (155 pk) | mrt 2012 | nov 2012 | € 31.795 | 3 | < 0.1% |
A2L | Benzine Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | mei 2010 | mei 2010 | € 38.235 | 1 | < 0.1% |
A48 | Benzine Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | nov 2010 | jul 2012 | € 28.435 | 37 | 0.2% |
A4A | Diesel Dieselmotor: 132 kW (179 pk) | jan 2011 | okt 2012 | € 47.012 | 4 | < 0.1% |
A4B | Diesel Dieselmotor: 120 kW (163 pk) | jun 2010 | jan 2012 | € 34.369 | 12 | 0.1% |
A4C | Diesel Dieselmotor: 95 kW (129 pk) | feb 2012 | jul 2012 | € 31.579 | 2 | < 0.1% |
A4E | Benzine / LPG LPG motor: 114 kW (155 pk) Benzinemotor: 114 kW (155 pk) | mrt 2010 | jun 2016 | € 31.422 | 472 | 3.1% |
A4L | Benzine Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | apr 2010 | jan 2012 | € 38.916 | 16 | 0.1% |
A98 | Benzine Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | okt 2010 | aug 2013 | € 27.571 | 166 | 1.1% |
A9A | Diesel Dieselmotor: 132 kW (179 pk) | jun 2010 | jun 2012 | € 41.658 | 5 | < 0.1% |
A9B | Diesel Dieselmotor: 120 kW (163 pk) | apr 2010 | aug 2012 | € 35.197 | 44 | 0.3% |
A9C | Diesel Dieselmotor: 95 kW (129 pk) | jun 2010 | feb 2013 | € 31.148 | 32 | 0.2% |
A9E | Benzine / LPG LPG motor: 114 kW (155 pk) Benzinemotor: 114 kW (155 pk) | mrt 2010 | okt 2013 | € 31.776 | 700 | 4.6% |
A9L | Benzine Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | mrt 2010 | okt 2012 | € 39.306 | 29 | 0.2% |
F92 | Diesel Dieselmotor: 129 kW (175 pk) Dieselmotor: 135 kW (184 pk) | jul 2015 | mrt 2019 | € 50.811 | 6 | < 0.1% |
Onbekend | 198 | 1.3% | ||||
Totaal | 15.123 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HFS-28-L | 13 februari 2025 2014 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 691 € 31.667 | Diesel Motor (2.2 liter): 110 kW (150 pk) |
GZK-22-X | 13 februari 2025 2018 Geïmporteerd | MAZDA6 - GHE - 697 € 40.994 | Benzine Motor (2 liter): 120 kW (163 pk) |
GHZ-98-G | 12 februari 2025 2019 Geïmporteerd | MAZDA6 - GHE - 697 € 48.600 | Benzine Motor (2 liter): 120 kW (163 pk) |
HFN-16-P | 11 februari 2025 2013 Geïmporteerd | MAZDA 6 € 45.343 | Benzine Motor (2 liter): 121 kW (165 pk) |
HFB-06-R | 10 februari 2025 2020 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 69M € 51.250 | Benzine Motor (2.5 liter): 143 kW (194 pk) |
HFJ-90-S | 8 februari 2025 2010 Geïmporteerd | MAZDA 6 - GH € 31.967 | Benzine / LPG Motor (2 liter): 108 kW (147 pk) |
HDN-20-T | 8 februari 2025 2011 Geïmporteerd | MAZDA 6 - GH € 37.293 | Benzine Motor (2 liter): 114 kW (155 pk) |
GJR-55-P | 8 februari 2025 2008 Geïmporteerd | MAZDA 6 - GH - 14F Onbekend | Benzine Motor (2 liter): 108 kW (147 pk) |
GHL-92-K | 8 februari 2025 2009 Geïmporteerd | MAZDA 6 - GH - 198 Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 88 kW (120 pk) |
HFF-07-V | 5 februari 2025 2013 Geïmporteerd | MAZDA6 - GJ - 593 € 59.600 | Benzine Motor (2.5 liter): 141 kW (192 pk) |
GXF-90-P | 1 februari 2025 2023 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 69M € 56.049 | Benzine Motor (2.5 liter): 143 kW (194 pk) |
GXF-82-T | 1 februari 2025 2021 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 69M € 52.200 | Benzine Motor (2.5 liter): 143 kW (194 pk) |
HDJ-72-V | 31 januari 2025 2009 Geïmporteerd | MAZDA 6 - GH - 198 Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 88 kW (120 pk) |
HDJ-70-R | 31 januari 2025 2011 Geïmporteerd | MAZDA 6 - GH - A98 € 30.684 | Benzine Motor (1.8 liter): 88 kW (120 pk) |
GXL-41-X | 31 januari 2025 2019 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 69M € 49.094 | Benzine Motor (2.5 liter): 143 kW (194 pk) |
HDT-07-V | 30 januari 2025 2020 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 697 € 64.012 | Benzine Motor (2 liter): 121 kW (165 pk) |
HDP-96-P | 28 januari 2025 2014 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 593 € 20.366 | Benzine Motor (2.5 liter): 141 kW (192 pk) |
HDG-75-J | 28 januari 2025 2011 Geïmporteerd | MAZDA 6 - GH - A9E € 32.184 | Benzine Motor (2 liter): 114 kW (155 pk) |
HBX-72-G | 27 januari 2025 2014 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 597 € 35.584 | Benzine Motor (2 liter): 121 kW (165 pk) |
HBR-01-V | 25 januari 2025 2017 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 697 € 37.700 | Benzine Motor (2 liter): 121 kW (165 pk) |
GXJ-25-V | 25 januari 2025 2019 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 69M € 49.794 | Benzine Motor (2.5 liter): 143 kW (194 pk) |
GST-73-K | 23 januari 2025 2018 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 697 € 41.411 | Benzine Motor (2 liter): 121 kW (165 pk) |
HDH-98-B | 22 januari 2025 2014 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 596 € 43.369 | Benzine Motor (2 liter): 107 kW (145 pk) |
GTS-30-B | 22 januari 2025 2019 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 697 € 37.695 | Benzine Motor (2 liter): 121 kW (165 pk) |
GTK-72-S | 18 januari 2025 2018 Geïmporteerd | MAZDA6 - GH - 69M € 49.644 | Benzine Motor (2.5 liter): 143 kW (194 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 15 februari 2025.