Mazda 3
In Nederland rijden er van de Mazda 3 momenteel 21.947 rond. Mazda heeft 196.005 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De 3 heeft hierdoor een marktaandeel van 11.2% binnen alle modellen van Mazda. De carrosserie is ingedeeld als hatchback (78%) en sedan (22%).
Bekijk de aandrijvingen van de 3 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 16.264 | 74.1% |
Benzine (Mild Hybride) | 5.089 | 23.2% |
Diesel | 529 | 2.4% |
Overige | 64 | 0.3% |
De Mazda 3: een auto die niet alleen bekend staat om zijn sportieve uitstraling en uitstekende prestaties, maar ook om zijn betrouwbaarheid en comfort. Sinds de introductie van de eerste generatie in 2003 heeft de Mazda 3 een trouwe schare fans opgebouwd en is het uitgegroeid tot een van de meest populaire modellen van de Japanse autofabrikant.
De nieuwste generatie van de Mazda 3, die in 2019 werd geïntroduceerd, heeft een compleet nieuw design gekregen en is voorzien van de nieuwste technologieën op het gebied van veiligheid en connectiviteit. Met zijn strakke lijnen, opvallende grille en sportieve uitstraling is de Mazda 3 een auto die zeker niet onopgemerkt zal blijven op de weg.
Wat meteen opvalt aan de Mazda 3 is het premium interieur. De materialen zijn van hoge kwaliteit en het design is strak en modern. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun, ook tijdens lange ritten. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en voorzien van een groot touchscreen display waarop alle functies eenvoudig bediend kunnen worden.
Maar de Mazda 3 is niet alleen een lust voor het oog, ook onder de motorkap heeft deze auto veel te bieden. De nieuwste generatie is leverbaar met een keuze uit verschillende krachtige en efficiënte motoren, waaronder een 1.5 liter Skyactiv-G benzinemotor en een 1.8 liter Skyactiv-D dieselmotor. Beide motoren zijn voorzien van de nieuwste technologieën op het gebied van brandstofefficiëntie en voldoen aan de strengste emissienormen.
De Mazda 3 staat bekend om zijn uitstekende rijeigenschappen. Het onderstel is goed uitgebalanceerd en zorgt voor een comfortabele en stabiele wegligging, zelfs in bochten. De besturing is direct en precies, waardoor de auto zich moeiteloos laat manoeuvreren in het drukke stadsverkeer. Ook op hogere snelheden blijft de Mazda 3 stabiel en voorspelbaar, wat bijdraagt aan het rijplezier.
Een ander sterk punt van de Mazda 3 is zijn veiligheidsuitrusting. De auto is standaard voorzien van een uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen, waaronder Lane Keep Assist, Adaptive Cruise Control en Blind Spot Monitoring. Deze systemen helpen de bestuurder om veilig en ontspannen te rijden en dragen bij aan de algehele veiligheid van de auto.
Ook op het gebied van connectiviteit en infotainment heeft de Mazda 3 veel te bieden. Het grote touchscreen display in het dashboard is voorzien van Apple CarPlay en Android Auto, waardoor de bestuurder eenvoudig zijn smartphone kan koppelen en gebruik kan maken van zijn favoriete apps en navigatiesysteem. Daarnaast is de Mazda 3 uitgerust met een premium audiosysteem van Bose, dat zorgt voor een uitstekende geluidskwaliteit in de auto.
Kortom, de Mazda 3 is een auto die op alle fronten weet te overtuigen. Met zijn sportieve design, comfortabele interieur, uitstekende rijeigenschappen en geavanceerde technologieën is de Mazda 3 een echte allrounder die geschikt is voor zowel dagelijks gebruik als lange reizen. Of je nu op zoek bent naar een betrouwbare gezinsauto of een sportieve hatchback, de Mazda 3 heeft voor ieder wat wils.
Daarnaast scoort de Mazda 3 ook goed op het gebied van duurzaamheid. De Skyactiv-technologieën zorgen voor een lager brandstofverbruik en minder uitstoot, wat bijdraagt aan een beter milieu. Ook is de auto voorzien van een aantal milieuvriendelijke materialen in het interieur, waardoor de impact op het milieu wordt verminderd.
Al met al is de Mazda 3 een auto die zich kan meten met de beste in zijn klasse. Met zijn combinatie van stijl, prestaties, comfort en technologie weet de Mazda 3 zich te onderscheiden van de concurrentie en is het een auto die zeker het overwegen waard is voor iedereen die op zoek is naar een betrouwbare en sportieve auto. Met de Mazda 3 haal je een stukje Japanse kwaliteit en vakmanschap in huis, waar je nog jarenlang plezier van zult hebben.
Vergeet ook niet de Mazda merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Mazda 3's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren 3's
Wanneer een nieuwe Mazda 3 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Mazda 3 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Mazda 3.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Mazda 3 komt daarmee uit op 29.596 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Mazda 3 in Nederland zijn Grijs (8.673 stuks / 40%), Zwart (3.613 stuks / 16%), Blauw (3.407 stuks / 16%) en Rood (3.296 stuks / 15%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 8.673 | 40% |
Zwart | 3.613 | 16% |
Blauw | 3.407 | 16% |
Rood | 3.296 | 15% |
Wit | 1.504 | 7% |
Bruin | 1.127 | 5% |
Groen | 177 | 1% |
Geel | 83 | < 1% |
Paars | 33 | < 1% |
Oranje | 23 | < 1% |
Beige | 3 | < 1% |
Creme | 1 | < 1% |
? Onbekend | 7 | < 1% |
4.792 van de 21.947 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 21.8% uit het buitenland komt. De meeste import Mazda 3's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Mazda 3.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
MAZDA3 | 12.099 | 55.1% |
MAZDA 3 | 9.666 | 44% |
MAZDA 3 MPS | 103 | 0.5% |
3 | 79 | 0.4% |
21.947 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Mazda 3.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
123 | Diesel Dieselmotor: 80 kW (109 pk) | apr 2005 | jan 2007 | - | 11 | 0.1% |
12F | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | okt 2003 | mrt 2009 | - | 220 | 1% |
12R | Diesel Dieselmotor: 105 kW (143 pk) | mei 2008 | sep 2008 | - | 2 | < 0.1% |
12Y | Diesel Dieselmotor: 80 kW (109 pk) | aug 2007 | sep 2010 | € 27.634 | 10 | < 0.1% |
12Z | Benzine / LPG LPG motor: 77 kW (105 pk) Benzinemotor: 77 kW (105 pk) | okt 2003 | dec 2011 | € 22.966 | 1.644 | 7.5% |
143 | Diesel Dieselmotor: 80 kW (109 pk) | apr 2004 | sep 2006 | - | 18 | 0.1% |
146 | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | mei 2007 | jan 2009 | € 27.340 | 3 | < 0.1% |
14F | Benzine / LPG LPG motor: 110 kW (150 pk) Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | sep 2003 | sep 2009 | € 27.192 | 540 | 2.5% |
14J | Benzine Benzinemotor: 62 kW (84 pk) | dec 2003 | jul 2009 | - | 230 | 1% |
14L | Benzine Benzinemotor: 191 kW (260 pk) | sep 2006 | apr 2009 | € 36.084 | 103 | 0.5% |
14R | Diesel Dieselmotor: 105 kW (143 pk) | okt 2007 | mrt 2011 | € 29.331 | 6 | < 0.1% |
14Y | Diesel Dieselmotor: 80 kW (109 pk) | dec 2005 | mrt 2011 | € 26.390 | 47 | 0.2% |
14Z | Benzine / LPG LPG motor: 77 kW (105 pk) Benzinemotor: 77 kW (105 pk) | sep 2003 | dec 2011 | € 22.693 | 4.704 | 21.4% |
525 | Benzine Benzinemotor: 74 kW (101 pk) | jan 2014 | apr 2015 | € 22.662 | 10 | < 0.1% |
526 | Benzine Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | sep 2013 | mrt 2016 | € 26.607 | 453 | 2.1% |
545 | Benzine Benzinemotor: 74 kW (101 pk) | aug 2013 | apr 2016 | € 22.416 | 97 | 0.4% |
546 | Benzine Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | aug 2013 | jun 2016 | € 26.145 | 2.167 | 9.9% |
547 | Benzine Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | sep 2013 | jan 2016 | € 30.208 | 185 | 0.8% |
622 | Diesel Dieselmotor: 110 kW (150 pk) | jan 2014 | aug 2019 | € 31.760 | 117 | 0.5% |
625 | Benzine Benzinemotor: 74 kW (101 pk) | aug 2015 | aug 2018 | € 25.470 | 13 | 0.1% |
626 | Benzine Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | jun 2015 | feb 2019 | € 29.162 | 536 | 2.4% |
62S | Diesel Dieselmotor: 77 kW (105 pk) | jun 2016 | mrt 2017 | € 30.351 | 3 | < 0.1% |
642 | Diesel Dieselmotor: 110 kW (150 pk) | okt 2013 | aug 2019 | € 32.635 | 205 | 0.9% |
645 | Benzine Benzinemotor: 74 kW (101 pk) | jun 2015 | okt 2018 | € 24.127 | 69 | 0.3% |
646 | Benzine Benzinemotor: 88 kW (120 pk) | jun 2015 | aug 2019 | € 28.281 | 2.789 | 12.7% |
647 | Benzine Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | jun 2015 | jan 2019 | € 32.431 | 164 | 0.7% |
64S | Diesel Dieselmotor: 77 kW (105 pk) | apr 2016 | dec 2017 | € 29.737 | 14 | 0.1% |
6H8 | Diesel Dieselmotor: 85 kW (116 pk) | mrt 2019 | dec 2020 | € 34.824 | 19 | 0.1% |
6HE | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 90 kW (122 pk) Elektromotor(en): 1 kW (1.4 pk) Elektromotor(en): 5 kW (6.8 pk) Elektromotor(en): 5.1 kW (6.9 pk) Elektromotor(en): 90 kW (122 pk) | jan 2019 | sep 2024 | € 31.871 | 1.090 | 5% |
6HG | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 110 kW (150 pk) Elektromotor(en): 5.1 kW (6.9 pk) | feb 2020 | jan 2025 | € 33.954 | 759 | 3.5% |
6HH | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 132 kW (179 pk) Benzinemotor: 137 kW (186 pk) Elektromotor(en): 4.8 kW (6.5 pk) Elektromotor(en): 132 kW (179 pk) | aug 2019 | jan 2025 | € 35.285 | 1.868 | 8.5% |
6HP | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 103 kW (140 pk) Elektromotor(en): 4.8 kW (6.5 pk) | okt 2024 | jan 2025 | € 35.964 | 69 | 0.3% |
6S8 | Diesel Dieselmotor: 85 kW (116 pk) | jun 2019 | nov 2020 | € 37.071 | 7 | < 0.1% |
6SE | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 90 kW (122 pk) Elektromotor(en): 5.1 kW (6.9 pk) Elektromotor(en): 90 kW (122 pk) Elektromotor(en): 123 kW (167 pk) | mei 2019 | aug 2024 | € 33.200 | 389 | 1.8% |
6SG | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 110 kW (150 pk) Elektromotor(en): 5.1 kW (6.9 pk) | sep 2020 | jan 2025 | € 35.883 | 140 | 0.6% |
6SH | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 132 kW (179 pk) Benzinemotor: 137 kW (186 pk) Elektromotor(en): 4.8 kW (6.5 pk) Elektromotor(en): 132 kW (179 pk) | sep 2019 | jan 2025 | € 35.608 | 853 | 3.9% |
6SP | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 103 kW (140 pk) Elektromotor(en): 4.8 kW (6.5 pk) | okt 2024 | jan 2025 | € 36.425 | 12 | 0.1% |
A2A | Diesel Dieselmotor: 136 kW (185 pk) | mei 2009 | mei 2009 | - | 1 | < 0.1% |
A2F | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | jun 2009 | aug 2011 | € 29.407 | 29 | 0.1% |
A2G | Benzine Benzinemotor: 111 kW (151 pk) | jun 2009 | sep 2011 | € 27.357 | 69 | 0.3% |
A2Y | Diesel Dieselmotor: 85 kW (116 pk) | okt 2011 | jul 2013 | € 28.920 | 4 | < 0.1% |
A2Z | Benzine / LPG LPG motor: 77 kW (105 pk) Benzinemotor: 77 kW (105 pk) | sep 2010 | mrt 2012 | € 23.719 | 76 | 0.3% |
A43 | Benzine Benzinemotor: 191 kW (260 pk) | jul 2009 | jan 2012 | € 44.066 | 67 | 0.3% |
A4A | Diesel Dieselmotor: 136 kW (185 pk) | jun 2010 | mrt 2011 | € 39.129 | 5 | < 0.1% |
A4C | Diesel Dieselmotor: 110 kW (150 pk) | jan 2011 | sep 2011 | € 31.527 | 6 | < 0.1% |
A4F | Benzine / LPG LPG motor: 110 kW (150 pk) Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | mei 2009 | okt 2011 | € 25.986 | 172 | 0.8% |
A4G | Benzine Benzinemotor: 111 kW (151 pk) | jun 2009 | jan 2012 | € 26.407 | 308 | 1.4% |
A4Y | Diesel Dieselmotor: 85 kW (116 pk) | feb 2011 | aug 2013 | € 27.518 | 16 | 0.1% |
A4Z | Benzine / LPG LPG motor: 77 kW (105 pk) Benzinemotor: 77 kW (105 pk) | sep 2010 | jun 2013 | € 22.396 | 555 | 2.5% |
B2F | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | dec 2011 | dec 2012 | € 30.975 | 4 | < 0.1% |
B2G | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | dec 2011 | jun 2013 | € 28.710 | 5 | < 0.1% |
B2Z | Benzine Benzinemotor: 77 kW (105 pk) | okt 2011 | jan 2014 | € 24.623 | 78 | 0.4% |
B43 | Benzine Benzinemotor: 191 kW (260 pk) | sep 2011 | jun 2013 | € 47.244 | 16 | 0.1% |
B4A | Diesel Dieselmotor: 136 kW (185 pk) | jan 2012 | sep 2012 | € 34.760 | 2 | < 0.1% |
B4F | Benzine / LPG LPG motor: 110 kW (150 pk) Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | okt 2011 | sep 2013 | € 28.951 | 47 | 0.2% |
B4G | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | nov 2011 | jun 2013 | € 28.335 | 36 | 0.2% |
B4Y | Diesel Dieselmotor: 85 kW (116 pk) | sep 2012 | sep 2013 | € 28.099 | 6 | < 0.1% |
B4Z | Benzine Benzinemotor: 77 kW (105 pk) | okt 2011 | aug 2014 | € 23.720 | 530 | 2.4% |
FHH | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 132 kW (179 pk) Benzinemotor: 137 kW (186 pk) Elektromotor(en): 4.8 kW (6.5 pk) | aug 2019 | aug 2021 | € 37.080 | 11 | 0.1% |
Onbekend | 338 | 1.5% | ||||
Totaal | 21.947 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 24
1 van 24
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HBF-41-H | 15 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HH € 38.350 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 137 kW (186 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GZL-36-J | 15 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6SG € 40.450 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 110 kW (150 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.9 pk) |
GZG-83-P | 15 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HP € 36.250 | Benzine / Elektriciteit Motor (2.5 liter): 103 kW (140 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GVG-34-L | 15 januari 2025 2016 Geïmporteerd | MAZDA3 - BL - 646 € 25.839 | Benzine Motor (2 liter): 88 kW (120 pk) |
GZZ-19-V | 14 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6SG € 38.600 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 110 kW (150 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.9 pk) |
GZZ-18-X | 13 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HH € 41.100 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 137 kW (186 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GZT-50-Z | 13 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HH € 37.650 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 137 kW (186 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GXF-65-P | 13 januari 2025 2015 Geïmporteerd | MAZDA3 - BL - 547 € 30.634 | Benzine Motor (2 liter): 121 kW (165 pk) |
Z-074-DK | 11 januari 2025 2015 Geïmporteerd | MAZDA3 - BL - 646 € 24.068 | Benzine Motor (2 liter): 88 kW (120 pk) |
GZG-04-D | 11 januari 2025 2015 Geïmporteerd | MAZDA3 - BL - 546 € 30.035 | Benzine Motor (2 liter): 88 kW (120 pk) |
GXR-92-Z | 11 januari 2025 2022 Geïmporteerd | MAZDA3 - BPE - 6HE € 42.184 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 90 kW (122 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.9 pk) |
HBG-45-Z | 10 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6SH € 41.600 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 137 kW (186 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
HBP-31-R | 9 januari 2025 2011 Geïmporteerd | MAZDA 3 - BL - B4Z € 19.490 | Benzine Motor (1.6 liter): 77 kW (105 pk) |
GZS-07-Z | 9 januari 2025 2009 Geïmporteerd | MAZDA 3 - BK - 14Z Onbekend | Benzine Motor (1.6 liter): 77 kW (105 pk) |
GKR-78-S | 9 januari 2025 2023 Geïmporteerd | MAZDA3 - BPE - 6HE € 36.400 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 90 kW (122 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.9 pk) |
Z-407-NZ | 8 januari 2025 2012 Geïmporteerd | MAZDA 3 - BL - B4Z € 21.635 | Benzine Motor (1.6 liter): 77 kW (105 pk) |
HBG-81-X | 8 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HP € 34.350 | Benzine / Elektriciteit Motor (2.5 liter): 103 kW (140 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
HBF-51-H | 7 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HH € 39.500 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 137 kW (186 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GZT-95-F | 7 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HP € 37.850 | Benzine / Elektriciteit Motor (2.5 liter): 103 kW (140 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GZT-93-F | 7 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HH € 41.000 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 137 kW (186 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GZK-37-T | 7 januari 2025 2024 Geïmporteerd | MAZDA3 - BPE - 6SG € 34.949 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 110 kW (150 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.9 pk) |
GZJ-02-B | 7 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HH € 42.350 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 137 kW (186 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
GDS-89-K | 7 januari 2025 2023 Geïmporteerd | MAZDA3 - BPE - 6HG € 38.804 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 110 kW (150 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.9 pk) |
Z-874-JX | 6 januari 2025 2019 Geïmporteerd | MAZDA3 - BP - 6HH € 36.149 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 132 kW (179 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.5 pk) |
HBF-56-H | 6 januari 2025 2025 | MAZDA3 - BPE - 6HG € 35.950 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 110 kW (150 pk) Elektromotor(s): 5 kW (6.9 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 15 januari 2025.