BMW Z4
In Nederland rijden er van de BMW Z4 momenteel 12.780 rond. BMW heeft 587.059 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Z4 heeft hierdoor een marktaandeel van 2.18% binnen alle modellen van BMW. De carrosserie is ingedeeld als cabriolet (94%) en coupe (6%).
Bekijk de aandrijvingen van de Z4 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 12.750 | 99.8% |
Overige | 28 | 0.2% |
De BMW Z4: Een icoon op de weg
De BMW Z4 is een sportwagen die sinds zijn debuut in 2002 een iconische status heeft verworven op de weg. Met zijn opvallende design, krachtige prestaties en luxueuze interieur heeft de Z4 zich gevestigd als een van de meest begeerde sportwagens in zijn klasse. In dit artikel zullen we de geschiedenis, kenmerken en prestaties van de BMW Z4 verkennen en ontdekken waarom deze auto zo geliefd is bij autoliefhebbers over de hele wereld.
Geschiedenis
De BMW Z4 werd voor het eerst geïntroduceerd als opvolger van de BMW Z3 in 2002. Het was een radicale verandering ten opzichte van zijn voorganger, met een meer gestroomlijnd design en verbeterde prestaties. De Z4 was ontworpen als een luxe sportwagen die zowel opwindend om te rijden als comfortabel om in te zitten was.
In de loop der jaren heeft de Z4 verschillende updates en facelifts ondergaan, met de meest recente versie die in 2018 werd gelanceerd. Deze nieuwste generatie Z4 behoudt de kenmerkende styling en prestaties van zijn voorgangers, maar voegt ook enkele nieuwe functies en technologieën toe om de rijervaring verder te verbeteren.
Kenmerken
Een van de meest opvallende kenmerken van de BMW Z4 is zijn opvallende design. Met zijn lange motorkap, korte overhangen en lage, gestroomlijnde carrosserie is de Z4 een echte eyecatcher op de weg. Het interieur is even indrukwekkend, met hoogwaardige materialen en een strakke, moderne vormgeving die een gevoel van luxe en comfort creëert.
Onder de motorkap biedt de Z4 een reeks krachtige motoren om uit te kiezen, variërend van een 2,0-liter viercilinder tot een 3,0-liter zescilinder. Deze motoren leveren indrukwekkende prestaties, met acceleratietijden van 0-100 km/u in slechts enkele seconden en topsnelheden die de 250 km/u kunnen overschrijden.
De Z4 is ook uitgerust met geavanceerde technologieën om de rijervaring te verbeteren, zoals adaptieve cruisecontrol, automatische noodremmen en een head-up display. Deze functies helpen niet alleen om de veiligheid en het comfort van de bestuurder te verbeteren, maar dragen ook bij aan de algehele prestaties van de auto.
Prestaties
De BMW Z4 staat bekend om zijn uitstekende prestaties op de weg. Met zijn krachtige motoren, responsieve besturing en geavanceerde ophangingstechnologie biedt de Z4 een dynamische en plezierige rijervaring die autoliefhebbers over de hele wereld aanspreekt. Of u nu een rustige rit door de stad maakt of de Z4 op zijn limieten pusht op het circuit, deze sportwagen levert altijd indrukwekkende prestaties.
De acceleratie van de Z4 is indrukwekkend, met de krachtigste modellen die in minder dan 4 seconden van 0-100 km/u kunnen sprinten. De topsnelheid van de Z4 varieert afhankelijk van het gekozen model, maar de meeste versies kunnen snelheden van meer dan 250 km/u bereiken. De Z4 biedt ook uitstekende grip en stabiliteit in bochten, waardoor het een plezier is om mee te rijden, zelfs op bochtige wegen.
Vergeet ook niet de BMW merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal BMW Z4's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Z4's
Wanneer een nieuwe BMW Z4 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte BMW Z4 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een BMW Z4.
De gemiddelde nieuwwaarde van de BMW Z4 komt daarmee uit op 61.753 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een BMW Z4 in Nederland zijn Grijs (4.664 stuks / 36%), Zwart (4.259 stuks / 33%), Blauw (1.698 stuks / 13%) en Wit (757 stuks / 6%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 4.664 | 36% |
Zwart | 4.259 | 33% |
Blauw | 1.698 | 13% |
Wit | 757 | 6% |
Rood | 494 | 4% |
Groen | 389 | 3% |
Bruin | 360 | 3% |
Oranje | 62 | < 1% |
Geel | 61 | < 1% |
Paars | 31 | < 1% |
Beige | 5 | < 1% |
7.552 van de 12.780 personenauto's zijn geïmporteerd
Meer dan de helft (59.1%) komt uit het buitenland. De meeste import BMW Z4's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vooral duurdere personenauto's (met een relatief hoge BPM in Nederland) worden vaak geïmporteerd. Dit zijn vaak personenauto's met een grotere uitstoot (o.a. co2). In Nederland betaal je per co2-punt meer belasting, dit stijg relatief harder naarmate de personenauto meer uitstoot.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW Z4.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Z REIHE | 7.248 | 56.7% |
Z4 SDRIVE20I | 910 | 7.1% |
Z4 M40I | 811 | 6.3% |
Z SERIES | 801 | 6.3% |
Z4 SDRIVE30I | 550 | 4.3% |
Z4 SDRIVE 23I | 501 | 3.9% |
Z4 2.2I | 245 | 1.9% |
Z4 SDRIVE18I | 215 | 1.7% |
Z4 2.5I | 185 | 1.4% |
Z4 3.0I | 155 | 1.2% |
Z4 SDRIVE 35IS | 154 | 1.2% |
Z4 SDRIVE28I | 135 | 1.1% |
M COUPE | 120 | 0.9% |
Z4 | 119 | 0.9% |
Z4 SDRIVE 30I | 110 | 0.9% |
Z4 SDRIVE 35I | 109 | 0.9% |
Z4 SDRIVE35IS | 101 | 0.8% |
Z4 3.0SI | 60 | 0.5% |
Z4 SDRIVE35I | 51 | 0.4% |
M Z REIHE | 49 | 0.4% |
Z4 2.0I | 29 | 0.2% |
Z4 ROADSTER | 13 | 0.1% |
Z4 SDRIVE 28I | 11 | 0.1% |
Z4 ROADSTER 3.0I | 11 | 0.1% |
Z4 2.5SI | 9 | 0.1% |
OVERIG | 78 | 0.6% |
12.780 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de BMW Z4.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
BT11 | Benzine / LPG LPG motor: 125 kW (170 pk) Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | nov 2003 | jun 2006 | € 49.498 | 546 | 4.3% |
BT12 | Benzine Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | dec 2003 | nov 2004 | - | 2 | < 0.1% |
BT31 | Benzine / LPG LPG motor: 141 kW (192 pk) Benzinemotor: 141 kW (192 pk) | jan 2003 | jan 2007 | € 55.464 | 828 | 6.5% |
BT32 | Benzine Benzinemotor: 141 kW (192 pk) | jun 2003 | dec 2004 | - | 14 | 0.1% |
BT51 | Benzine / LPG LPG motor: 170 kW (231 pk) Benzinemotor: 170 kW (231 pk) | jan 2003 | okt 2006 | € 65.498 | 858 | 6.7% |
BT52 | Benzine Benzinemotor: 170 kW (231 pk) Benzinemotor: 210 kW (286 pk) | jun 2003 | mei 2005 | - | 8 | 0.1% |
BU11 | Benzine Benzinemotor: 130 kW (177 pk) Benzinemotor: 147 kW (200 pk) | mrt 2006 | feb 2010 | € 54.819 | 272 | 2.1% |
BU31 | Benzine Benzinemotor: 155 kW (211 pk) Benzinemotor: 160 kW (218 pk) | mrt 2006 | jan 2009 | € 60.451 | 110 | 0.9% |
BU32 | Benzine Benzinemotor: 160 kW (218 pk) | jun 2006 | jun 2006 | - | 2 | < 0.1% |
BU51 | Benzine Benzinemotor: 195 kW (265 pk) | jun 2005 | mrt 2009 | € 70.759 | 170 | 1.3% |
BZ11 | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | mrt 2005 | jul 2009 | € 42.197 | 439 | 3.4% |
BZ12 | Benzine Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | jul 2005 | jun 2007 | - | 5 | < 0.1% |
CH31 | Benzine Benzinemotor: 142 kW (193 pk) | okt 1998 | sep 2000 | € 45.287 | 202 | 1.6% |
CH32 | Benzine Benzinemotor: 142 kW (193 pk) | mrt 1999 | mrt 1999 | - | 1 | < 0.1% |
CH71 | Benzine Benzinemotor: 103 kW (140 pk) | okt 1997 | jul 2000 | - | 253 | 2% |
CH72 | Benzine Benzinemotor: 103 kW (140 pk) | mei 1998 | mei 1998 | - | 1 | < 0.1% |
CJ11 | Benzine / LPG LPG motor: 85 kW (116 pk) Benzinemotor: 85 kW (116 pk) | nov 1997 | mei 2008 | - | 291 | 2.3% |
CJ12 | Benzine Benzinemotor: 85 kW (116 pk) | jan 1998 | jan 1998 | - | 1 | < 0.1% |
CJ31 | Benzine Benzinemotor: 141 kW (192 pk) Benzinemotor: 142 kW (193 pk) | nov 1997 | sep 1999 | - | 268 | 2.1% |
CJ32 | Benzine Benzinemotor: 150 kW (204 pk) | mrt 1998 | mrt 1998 | - | 1 | < 0.1% |
CK31 | Benzine Benzinemotor: 141 kW (192 pk) | jun 1998 | mei 2001 | - | 45 | 0.4% |
CK51 | Benzine / LPG LPG motor: 142 kW (193 pk) Benzinemotor: 142 kW (193 pk) | nov 1998 | sep 2000 | - | 131 | 1% |
CK71 | Benzine / LPG LPG motor: 170 kW (231 pk) Benzinemotor: 170 kW (231 pk) | mei 2000 | jul 2002 | - | 70 | 0.5% |
CK91 | Benzine Benzinemotor: 236 kW (321 pk) | apr 1998 | sep 1999 | - | 17 | 0.1% |
CK92 | Benzine Benzinemotor: 236 kW (321 pk) | aug 1998 | aug 1998 | - | 1 | < 0.1% |
CL31 | Benzine / LPG LPG motor: 110 kW (150 pk) Benzinemotor: 110 kW (150 pk) | feb 1999 | aug 2001 | - | 380 | 3% |
CM11 | Benzine / LPG LPG motor: 87 kW (118 pk) Benzinemotor: 85 kW (116 pk) Benzinemotor: 87 kW (118 pk) | nov 1998 | apr 2004 | € 23.908 | 865 | 6.8% |
CM12 | Benzine Benzinemotor: 87 kW (118 pk) | feb 2000 | feb 2002 | - | 5 | < 0.1% |
CM91 | Benzine Benzinemotor: 236 kW (321 pk) | mei 1998 | aug 2000 | - | 44 | 0.3% |
CM92 | Benzine Benzinemotor: 236 kW (321 pk) | jun 1999 | jun 1999 | - | 1 | < 0.1% |
CN11 | Benzine / LPG LPG motor: 125 kW (170 pk) Benzinemotor: 120 kW (163 pk) Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | nov 2000 | jul 2004 | € 42.569 | 316 | 2.5% |
CN12 | Benzine Benzinemotor: 125 kW (170 pk) | mrt 2001 | sep 2002 | - | 4 | < 0.1% |
CN51 | Benzine Benzinemotor: 170 kW (231 pk) | jul 2000 | apr 2003 | - | 136 | 1.1% |
CN91 | Benzine Benzinemotor: 239 kW (325 pk) | aug 2001 | mei 2002 | - | 7 | 0.1% |
DU51 | Benzine / LPG LPG motor: 195 kW (265 pk) Benzinemotor: 195 kW (265 pk) | jun 2006 | jul 2009 | € 66.979 | 265 | 2.1% |
DU52 | Benzine Benzinemotor: 195 kW (265 pk) | sep 2006 | dec 2006 | - | 3 | < 0.1% |
DU91 | Benzine Benzinemotor: 252 kW (343 pk) | apr 2006 | mrt 2010 | € 87.510 | 80 | 0.6% |
DU92 | Benzine Benzinemotor: 252 kW (343 pk) | jun 2006 | nov 2008 | € 116.488 | 3 | < 0.1% |
EJ11 | Benzine Benzinemotor: 294 kW (400 pk) | nov 2000 | mrt 2004 | - | 62 | 0.5% |
HF11 | Benzine Benzinemotor: 120 kW (163 pk) Benzinemotor: 145 kW (197 pk) | nov 2018 | jan 2025 | € 65.752 | 718 | 5.6% |
HF31 | Benzine Benzinemotor: 190 kW (258 pk) | nov 2018 | jan 2025 | € 71.186 | 549 | 4.3% |
HF51 | Benzine Benzinemotor: 250 kW (340 pk) | nov 2018 | okt 2024 | € 90.885 | 807 | 6.3% |
LL11 | Benzine Benzinemotor: 115 kW (156 pk) | mrt 2013 | feb 2017 | € 49.310 | 300 | 2.3% |
LL31 | Benzine Benzinemotor: 120 kW (163 pk) Benzinemotor: 135 kW (184 pk) | sep 2011 | mei 2017 | € 57.062 | 330 | 2.6% |
LL32 | Benzine Benzinemotor: 135 kW (184 pk) | sep 2015 | sep 2015 | € 57.223 | 1 | < 0.1% |
LL51 | Benzine Benzinemotor: 180 kW (245 pk) | sep 2011 | dec 2017 | € 66.355 | 218 | 1.7% |
LM11 | Benzine Benzinemotor: 250 kW (340 pk) | mrt 2010 | jan 2017 | € 88.820 | 291 | 2.3% |
LM12 | Benzine Benzinemotor: 250 kW (340 pk) | jul 2012 | jul 2012 | € 81.124 | 1 | < 0.1% |
LM31 | Benzine / LPG LPG motor: 150 kW (204 pk) Benzinemotor: 150 kW (204 pk) | feb 2009 | mei 2013 | € 60.132 | 1.175 | 9.2% |
LM32 | Benzine Benzinemotor: 150 kW (204 pk) | sep 2009 | apr 2011 | € 62.757 | 5 | < 0.1% |
LM51 | Benzine Benzinemotor: 190 kW (258 pk) | apr 2009 | okt 2013 | € 72.222 | 267 | 2.1% |
LM52 | Benzine Benzinemotor: 190 kW (258 pk) | jul 2009 | nov 2009 | - | 2 | < 0.1% |
LM71 | Benzine Benzinemotor: 225 kW (306 pk) Benzinemotor: 250 kW (340 pk) | jan 2009 | sep 2016 | € 81.478 | 448 | 3.5% |
LM72 | Benzine Benzinemotor: 225 kW (306 pk) | apr 2009 | apr 2009 | - | 1 | < 0.1% |
Onbekend | 960 | 7.5% | ||||
Totaal | 12.780 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HBF-15-G | 13 januari 2025 2025 | Z4 SDRIVE30I - G4Z - HF31 € 82.176 | Benzine Motor (2 liter): 190 kW (258 pk) |
Z-480-LV | 11 januari 2025 2005 Geïmporteerd | Z REIHE - BT11 Onbekend | Benzine Motor (2.2 liter): 125 kW (170 pk) |
Z-421-KN | 10 januari 2025 2010 Geïmporteerd | Z4 SDRIVE 23I - ZR - LM31 € 48.998 | Benzine Motor (2.5 liter): 150 kW (204 pk) |
HBN-15-Z | 10 januari 2025 2022 Geïmporteerd | Z4 sDrive30i - G4Z - HF31 € 69.198 | Benzine Motor (2 liter): 190 kW (258 pk) |
GXZ-04-H | 10 januari 2025 2025 | Z4 SDRIVE20I - G4Z - HF11 € 74.496 | Benzine Motor (2 liter): 145 kW (197 pk) |
GTN-59-S | 10 januari 2025 2010 Geïmporteerd | Z REIHE - Z89 - LM51 € 76.157 | Benzine Motor (3 liter): 190 kW (258 pk) |
HBN-19-R | 8 januari 2025 2011 Geïmporteerd | Z4 € 68.868 | Benzine Motor (3 liter): 190 kW (258 pk) |
HBL-20-G | 7 januari 2025 2011 Geïmporteerd | Z4 SDRIVE 35IS - ZR - LM11 € 85.342 | Benzine Motor (3 liter): 250 kW (340 pk) |
GTK-95-V | 6 januari 2025 2011 Geïmporteerd | Z REIHE - ZR - LL51 € 72.976 | Benzine Motor (2 liter): 180 kW (245 pk) |
HBK-41-F | 5 januari 2025 2022 Geïmporteerd | Z4 M40I - G4Z - HF51 € 94.703 | Benzine Motor (3 liter): 250 kW (340 pk) |
GXV-02-J | 3 januari 2025 2025 | Z4 SDRIVE30I - G4Z - HF31 € 85.046 | Benzine Motor (2 liter): 190 kW (258 pk) |
97-RPB-2 | 3 januari 2025 2010 Geïmporteerd | Z REIHE € 63.134 | Benzine Motor (2.5 liter): 150 kW (204 pk) |
GXZ-89-B | 2 januari 2025 2025 | Z4 SDRIVE20I - G4Z - HF11 € 73.750 | Benzine Motor (2 liter): 145 kW (197 pk) |
GZD-62-P | 31 december 2024 2024 | Z4 SDRIVE30I - G4Z - HF31 € 81.296 | Benzine Motor (2 liter): 190 kW (258 pk) |
GZD-48-P | 27 december 2024 2024 | Z4 SDRIVE20I - G4Z - HF11 € 66.538 | Benzine Motor (2 liter): 145 kW (197 pk) |
S-390-XB | 24 december 2024 2002 Geïmporteerd | M COUPE - MR/C - CN91 Onbekend | Benzine Motor (3.2 liter): 239 kW (325 pk) |
GVR-37-L | 24 december 2024 2019 Geïmporteerd | Z4 M40I - G4Z - HF51 € 88.773 | Benzine Motor (3 liter): 250 kW (340 pk) |
GZD-90-D | 21 december 2024 2010 Geïmporteerd | Z SERIES - Z89 - LM31 € 57.355 | Benzine Motor (2.5 liter): 150 kW (204 pk) |
GXN-67-P | 21 december 2024 2020 Geïmporteerd | Z4 M40I - G4Z - HF51 € 91.865 | Benzine Motor (3 liter): 250 kW (340 pk) |
GXZ-17-Z | 20 december 2024 2021 Geïmporteerd | Z4 sDrive20i - G4Z - HF11 € 60.292 | Benzine Motor (2 liter): 145 kW (197 pk) |
GVV-87-X | 20 december 2024 2024 | Z4 SDRIVE30I - G4Z - HF31 € 82.624 | Benzine Motor (2 liter): 190 kW (258 pk) |
GKT-80-K | 20 december 2024 2023 Geïmporteerd | Z4 M40i - G4Z - HF51 € 101.098 | Benzine Motor (3 liter): 250 kW (340 pk) |
GFN-05-P | 20 december 2024 2012 Geïmporteerd | Z4 SDRIVE 28I - ZR - LL51 € 61.472 | Benzine Motor (2 liter): 180 kW (245 pk) |
GFJ-41-R | 20 december 2024 2022 Geïmporteerd | Z4 M40I - G4Z - HF51 € 86.047 | Benzine Motor (3 liter): 250 kW (340 pk) |
GXZ-88-R | 19 december 2024 2011 Geïmporteerd | Z4 SDRIVE 23I - ZR - LM32 € 59.312 | Benzine Motor (2.5 liter): 150 kW (204 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 13 januari 2025.