Audi Q8 e-tron
In Nederland rijden er van de Audi Q8 e-tron momenteel 2.532 rond. Audi heeft 388.395 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Q8 e-tron heeft hierdoor een marktaandeel van 0.65% binnen alle modellen van Audi. De carrosserie is ingedeeld als stationwagen (76%) en hatchback (24%).
Bekijk de aandrijvingen van de Q8 e-tron in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
100% Elektrisch | 2.532 | 100% |
De Audi Q8 e-tron: een revolutie in elektrisch rijden
De elektrische revolutie in de auto-industrie is in volle gang en steeds meer fabrikanten komen met elektrische modellen op de markt. Audi is een van de merken die volop inzet op elektrificatie en heeft met de Q8 e-tron een indrukwekkende elektrische SUV op de markt gebracht. In dit artikel nemen we een diepere duik in de wereld van de Audi Q8 e-tron en bekijken we wat deze auto zo bijzonder maakt.
Design en technologie
De Audi Q8 e-tron is gebaseerd op de reguliere Q8, maar dan volledig elektrisch aangedreven. Het design van de Q8 e-tron is typisch Audi: strakke lijnen, een imposante grille en een sportieve uitstraling. De auto heeft een stoere en robuuste uitstraling, maar straalt ook luxe en comfort uit. Met zijn afmetingen van 5 meter lang, 2 meter breed en 1,7 meter hoog is de Q8 e-tron een imposante verschijning op de weg.
Ook op het gebied van technologie is de Q8 e-tron voorzien van de nieuwste snufjes. Zo beschikt de auto over een geavanceerd infotainmentsysteem met een groot touchscreen display, waarmee je eenvoudig alle functies van de auto kunt bedienen. Daarnaast is de Q8 e-tron uitgerust met Audi's virtual cockpit, een digitaal instrumentenpaneel dat volledig naar wens is in te stellen en alle belangrijke informatie over de auto en de rit weergeeft.
Elektrische aandrijving
De Audi Q8 e-tron wordt aangedreven door twee elektromotoren, die samen goed zijn voor een vermogen van maar liefst 408 pk. Hiermee accelereert de Q8 e-tron in slechts 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u, wat indrukwekkend is voor een SUV van dit formaat. De elektromotoren zorgen voor een soepele en stille rijervaring, waarbij het hoge koppel direct beschikbaar is en zorgt voor snelle acceleraties.
De Q8 e-tron is voorzien van een krachtige accu met een capaciteit van 95 kWh, waarmee een actieradius van zo'n 450 kilometer haalbaar is. Dankzij snelladen is de accu binnen een half uur weer voor 80% opgeladen, waardoor lange afstanden afleggen geen enkel probleem is. Daarnaast beschikt de Q8 e-tron over Audi's slimme energieterugwinningssysteem, waarmee energie wordt teruggewonnen tijdens het remmen en uitrollen, wat het rijbereik nog verder vergroot.
Rijervaring
Het rijden in de Audi Q8 e-tron is een unieke ervaring. Dankzij de twee elektromotoren en de vierwielaandrijving heeft de auto altijd voldoende grip en vermogen, wat zorgt voor een indrukwekkende acceleratie en dynamische rijervaring. De Q8 e-tron is niet alleen snel, maar ook comfortabel en stil. Het onderstel is goed afgestemd op het elektrische aandrijfsysteem, waardoor oneffenheden in het wegdek moeiteloos worden opgevangen en de auto altijd stabiel en comfortabel blijft rijden.
Daarnaast beschikt de Q8 e-tron over diverse rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane assist en parkeerassistentie, die het rijden nog veiliger en comfortabeler maken. Met deze systemen wordt de bestuurder ondersteund bij het rijden en kunnen ongelukken worden voorkomen.
Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid
Een van de grootste voordelen van elektrisch rijden is de duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. De Audi Q8 e-tron stoot tijdens het rijden geen schadelijke uitlaatgassen uit en draagt daarmee bij aan een schonere en gezondere leefomgeving. Daarnaast is de productie van elektrische auto's steeds duurzamer geworden, waarbij steeds meer materialen worden gerecycled en het energieverbruik tijdens de productie wordt verminderd.
Met de Q8 e-tron zet Audi een belangrijke stap in de richting van een duurzamere mobiliteit en draagt het bij aan een schonere toekomst. Elektrische auto's worden steeds populairder en steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden, mede dankzij de steeds grotere actieradius en het toenemende aantal laadpalen.
Vergeet ook niet de Audi merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Audi Q8 e-trons op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Q8 e-trons
Wanneer een nieuwe Audi Q8 e-tron voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Audi Q8 e-tron personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Audi Q8 e-tron.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Audi Q8 e-tron komt daarmee uit op 91.435 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Audi Q8 e-tron in Nederland zijn Grijs (1.296 stuks / 51%), Zwart (773 stuks / 31%), Blauw (245 stuks / 10%) en Bruin (93 stuks / 4%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 1.296 | 51% |
Zwart | 773 | 31% |
Blauw | 245 | 10% |
Bruin | 93 | 4% |
Wit | 52 | 2% |
Geel | 31 | 1% |
Groen | 23 | 1% |
Rood | 14 | 1% |
Paars | 5 | < 1% |
187 van de 2.532 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat maar een klein deel (7.4%) uit het buitenland komt. De meeste import Audi Q8 e-trons komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Audi Q8 e-tron.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Q8 55 E-TRON | 1.072 | 42.3% |
Q8 50 E-TRON | 863 | 34.1% |
Q8 SPORTBACK 55 E-TRON | 375 | 14.8% |
Q8 SPORTBACK 50 E-TRON | 222 | 8.8% |
2.532 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Audi Q8 e-tron.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
SBL1IAQ1 | Elektriciteit Elektromotor(en): 115 kW (156 pk) Elektromotor(en): 250 kW (340 pk) | jan 2023 | nov 2024 | € 86.265 | 221 | 8.7% |
SBM1JAQ1 | Elektriciteit Elektromotor(en): 141 kW (192 pk) Elektromotor(en): 300 kW (408 pk) | dec 2022 | nov 2024 | € 100.515 | 372 | 14.7% |
XBL1IAQ1 | Elektriciteit Elektromotor(en): 115 kW (156 pk) Elektromotor(en): 250 kW (340 pk) | feb 2023 | nov 2024 | € 81.877 | 860 | 34% |
XBM1JAQ1 | Elektriciteit Elektromotor(en): 141 kW (192 pk) Elektromotor(en): 300 kW (408 pk) | dec 2022 | dec 2024 | € 97.087 | 1.067 | 42.1% |
Onbekend | 12 | 0.5% | ||||
Totaal | 2.532 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
GTL-77-H | 5 december 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE € 94.887 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTL-20-J | 2 december 2024 2024 | Q8 50 E-TRON - GE € 84.090 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GTD-88-L | 2 december 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE - XBM1JAQ1 € 77.115 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTR-02-Z | 29 november 2024 2024 | Q8 SPORTBACK 50 E-TRON - GE - SBL1IAQ1 € 76.665 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GTL-21-K | 29 november 2024 2024 | Q8 SPORTBACK 55 E-TRON - GE € 86.355 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTD-32-L | 29 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE - XBM1JAQ1 € 80.695 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTD-29-L | 29 november 2024 2024 | Q8 SPORTBACK 55 E-TRON - GE - SBM1JAQ1 € 85.095 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GSZ-16-J | 29 november 2024 2024 Geïmporteerd | Q8 50 e-tron - GE - XBL1IAQ1 € 95.318 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GRG-82-V | 29 november 2024 2024 | Q8 SPORTBACK 50 E-TRON - GE - SBL1IAQ1 € 86.710 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GTL-40-K | 28 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE € 90.465 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTL-19-K | 28 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE € 86.735 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GVF-81-J | 27 november 2024 2023 Geïmporteerd | Q8 50 E-TRON - GE € 75.950 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
GTD-52-N | 27 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE - XBM1JAQ1 € 83.075 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTR-33-H | 25 november 2024 2023 Geïmporteerd | Q8 55 e-tron - GE € 69.750 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTL-33-K | 23 november 2024 2024 | Q8 SPORTBACK 55 E-TRON - GE € 88.450 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTL-73-H | 22 november 2024 2024 | Q8 SPORTBACK 50 E-TRON - GE € 85.215 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GTL-21-V | 22 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE € 113.250 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GTP-75-H | 21 november 2024 2024 Geïmporteerd | Q8 SPORTBACK 55 E-TRON - GE € 93.964 | Elektriciteit Elektromotor(s): 141 kW (192 pk) |
GTD-33-L | 18 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE - XBM1JAQ1 € 101.800 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GSK-33-R | 16 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE - XBM1JAQ1 € 89.075 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GSK-98-D | 15 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE - XBM1JAQ1 € 81.110 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GRV-87-N | 12 november 2024 2024 | Q8 55 E-TRON - GE - XBM1JAQ1 € 91.760 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GPD-13-J | 12 november 2024 2024 | Q8 50 E-TRON - GE - XBL1IAQ1 € 84.560 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
GSK-07-F | 11 november 2024 2024 | Q8 SPORTBACK 55 E-TRON - GE - SBM1JAQ1 € 98.562 | Elektriciteit Elektromotor(s): 300 kW (408 pk) |
GRV-83-P | 8 november 2024 2024 | Q8 50 E-TRON - GE - XBL1IAQ1 € 76.585 | Elektriciteit Elektromotor(s): 250 kW (340 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Audi Q8 e-tronGoogle op afbeeldingen van de Audi Q8 e-tron
Google op reviews van de Audi Q8 e-tron
Audi Q8 e-tron Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Audi Q8 e-tron review (2023)
Audi Q8 Sportback e-tron review: Top, maar neem die andere
Audi.nl
Q8 e-tron > Q8 e-tron > Audi Nederland
Q8 Sportback e-tron > Q8 e-tron > Audi Nederland
Q8 e-tron > Modellen > Audi Nederland
Autoblog.nl
Audi Q8 e-tron
Autoreview.nl
TEST: Waarom het wonderlijk is dat niemand een Audi Q8 e-tron koopt
TEST - Audi Q8 E-Tron laadt sneller en rijdt verder, maar heeft nog één waardeloze optie
De Audi e-tron is niet meer, lang leve de Audi Q8 e-tron!
Audi-namen zijn niet meer te volgen: Audi E-Tron wordt Q8 E-Tron
Autovisie.nl
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi Q8 e-tron
'Audi E-tron wordt Q8 E-tron'
'Audi brengt productie Q8 E-tron onder in Brussel'
Audi Q8 E-tron bijna productierijp
Onze database is bijgewerkt tot 5 december 2024.