Toyota Prius
In Nederland rijden er van de Toyota Prius momenteel 31.117 rond. Toyota heeft 783.524 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Prius heeft hierdoor een marktaandeel van 3.97% binnen alle modellen van Toyota. De carrosserie is ingedeeld als hatchback (81%), mpv (18%) en overig (1%).
Bekijk de aandrijvingen van de Prius in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine (Mild Hybride) | 28.759 | 92.4% |
Benzine (Plug-in Hybride) | 2.314 | 7.4% |
Overige | 44 | 0.1% |
De Toyota Prius: een pionier op het gebied van hybride auto's
De Toyota Prius is een van de meest iconische hybride auto's ter wereld en heeft een belangrijke rol gespeeld in het populariseren van hybride technologie. Sinds de introductie van de eerste generatie Prius in 1997 heeft Toyota continu gewerkt aan het verbeteren van de auto en het uitbreiden van het hybride assortiment. In dit artikel zullen we de evolutie van de Toyota Prius bespreken en kijken naar wat de toekomst van deze baanbrekende auto zou kunnen zijn.
Geschiedenis van de Toyota Prius
De eerste generatie Toyota Prius werd in 1997 geïntroduceerd in Japan en was de eerste productieauto die gebruikmaakte van hybride technologie. De auto combineerde een benzinemotor met een elektrische motor en batterij, waardoor hij zuiniger en milieuvriendelijker was dan traditionele benzineauto's. De Prius werd al snel een succes en werd in 2000 ook in de Verenigde Staten en Europa gelanceerd.
In de loop der jaren heeft Toyota verschillende generaties van de Prius uitgebracht, waarbij elke nieuwe versie verbeteringen en innovaties introduceerde. De tweede generatie Prius, gelanceerd in 2003, was groter en krachtiger dan zijn voorganger en bood ook een betere brandstofefficiëntie. De derde generatie Prius, geïntroduceerd in 2009, had een nog aerodynamischer ontwerp en een geavanceerder hybride aandrijfsysteem.
De huidige vierde generatie Prius werd gelanceerd in 2015 en is voorzien van een compleet nieuw ontwerp en een nog efficiënter hybride systeem. De auto heeft een gestroomlijnde carrosserie en een lager zwaartepunt, waardoor hij nog zuiniger en wendbaarder is dan zijn voorgangers. De vierde generatie Prius biedt ook meer technologische functies en opties, zoals adaptieve cruisecontrol en automatisch inparkeren.
De Toyota Prius heeft in de loop der jaren verschillende prijzen en onderscheidingen ontvangen voor zijn innovatieve technologie en milieuvriendelijke prestaties. De auto heeft ook een grote schare fans en volgers over de hele wereld, die waarderen dat de Prius zowel zuinig als comfortabel is om in te rijden.
Toekomst van de Toyota Prius
Toyota blijft zich inzetten voor het verbeteren van de Prius en het ontwikkelen van nieuwe hybride modellen. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het tegen 2025 een volledig elektrisch assortiment wil hebben en dat de Prius een belangrijke rol zal blijven spelen in dit streven naar duurzame mobiliteit.
Een van de ontwikkelingen waar Toyota aan werkt, is het introduceren van een plug-in hybride versie van de Prius. Deze versie van de auto zou een groter elektrisch bereik hebben en zou kunnen worden opgeladen via een stopcontact, waardoor het brandstofverbruik verder zou worden verminderd. Toyota heeft ook aangekondigd dat het werkt aan het verbeteren van de batterijtechnologie van de Prius, zodat de auto nog efficiënter en krachtiger kan worden.
Daarnaast heeft Toyota plannen om de Prius te voorzien van meer geavanceerde technologische functies, zoals autonoom rijden en connectiviteitsopties. Deze functies zouden de veiligheid en het gemak van het rijden in de Prius verder verbeteren en zouden de auto nog aantrekkelijker maken voor consumenten die op zoek zijn naar een milieuvriendelijke en innovatieve auto.
De toekomst van de Toyota Prius ziet er dus veelbelovend uit, met nieuwe technologische ontwikkelingen en verbeteringen die de auto nog efficiënter, comfortabeler en milieuvriendelijker zullen maken. De Prius blijft een pionier op het gebied van hybride auto's en zal naar verwachting een belangrijke rol blijven spelen in de transitie naar duurzame mobiliteit.
Vergeet ook niet de Toyota merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Toyota Priussen op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Priussen
Wanneer een nieuwe Toyota Prius voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Toyota Prius personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Toyota Prius.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Toyota Prius komt daarmee uit op 32.376 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Toyota Prius in Nederland zijn Grijs (13.233 stuks / 43%), Wit (6.089 stuks / 20%), Zwart (4.660 stuks / 15%) en Blauw (3.377 stuks / 11%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 13.233 | 43% |
Wit | 6.089 | 20% |
Zwart | 4.660 | 15% |
Blauw | 3.377 | 11% |
Rood | 1.818 | 6% |
Beige | 876 | 3% |
Groen | 722 | 2% |
Bruin | 246 | 1% |
Geel | 90 | < 1% |
Paars | 6 | < 1% |
4.391 van de 31.117 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 14.1% uit het buitenland komt. De meeste import Toyota Priussen komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Toyota Prius.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
TOYOTA PRIUS | 22.133 | 71.1% |
TOYOTA PRIUS PLUS | 5.667 | 18.2% |
TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRID | 2.480 | 8% |
TOYOTA PRIUS PHV | 435 | 1.4% |
TOYOTA PRIUS PHEV | 252 | 0.8% |
PRIUS | 122 | 0.4% |
PRIUS HYBRID | 5 | < 0,1% |
PRIUS C | 4 | < 0,1% |
PRIUS PRIME | 4 | < 0,1% |
PRIUS V | 3 | < 0,1% |
PRIUS ECO | 1 | < 0,1% |
Prius Plus | 1 | < 0,1% |
TOYOTA PRIUS HYBRID SD | 1 | < 0,1% |
PRIUS-C | 1 | < 0,1% |
PRIUS ICONIC | 1 | < 0,1% |
PRIUS T SPIRIT VVT-I CVT | 1 | < 0,1% |
PRIUS WAGON | 1 | < 0,1% |
PRIUS ADVANCE | 1 | < 0,1% |
PRIUS PRIME XLE | 1 | < 0,1% |
PRIUS EXECUTIVE | 1 | < 0,1% |
TOYOTA PRIUS PRIME | 1 | < 0,1% |
PRIUS HYBRIDE AUT | 1 | < 0,1% |
31.117 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Toyota Prius.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
HW1(E) | Benzine Benzinemotor: 53 kW (72 pk) | sep 2000 | aug 2003 | € 24.046 | 104 | 0.3% |
MXWH61(H) | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 111 kW (151 pk) Elektromotor(en): 120 kW (163 pk) | jun 2023 | apr 2025 | € 48.032 | 252 | 0.8% |
NHW20(E) | Benzine / Elektriciteit / LPG LPG motor: 57 kW (77 pk) Benzinemotor: 57 kW (77 pk) Elektromotor(en): 50 kW (68 pk) Elektromotor(en): 57 kW (77 pk) | okt 2003 | sep 2010 | € 28.172 | 8.568 | 27.5% |
ZVW30(H) | Benzine / Elektriciteit / LPG LPG motor: 73 kW (99 pk) Benzinemotor: 73 kW (99 pk) Elektromotor(en): 18 kW (24 pk) Elektromotor(en): 27 kW (37 pk) Elektromotor(en): 60 kW (82 pk) Elektromotor(en): 68 kW (92 pk) Elektromotor(en): 69 kW (94 pk) Elektromotor(en): 73 kW (99 pk) | mei 2009 | jan 2016 | € 30.373 | 11.321 | 36.4% |
ZVW35(H) | Benzine / LPG LPG motor: 73 kW (99 pk) Benzinemotor: 73 kW (99 pk) | mei 2012 | mrt 2016 | € 42.893 | 2.472 | 7.9% |
ZVW40(W) | Benzine / Elektriciteit / LPG LPG motor: 73 kW (99 pk) Benzinemotor: 73 kW (99 pk) Elektromotor(en): 18 kW (24 pk) Elektromotor(en): 60 kW (82 pk) | mei 2012 | nov 2021 | € 35.799 | 5.634 | 18.1% |
ZVW50(H) | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 72 kW (98 pk) Elektromotor(en): 53 kW (72 pk) | jan 2016 | mrt 2023 | € 34.465 | 2.031 | 6.5% |
ZVW52(H) | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 72 kW (98 pk) Elektromotor(en): 53 kW (72 pk) Elektromotor(en): 76 kW (103 pk) | jan 2017 | jan 2023 | € 39.704 | 435 | 1.4% |
ZVW55(H) | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 72 kW (98 pk) Elektromotor(en): 53 kW (72 pk) | feb 2019 | feb 2021 | € 36.218 | 9 | < 0.1% |
Onbekend | 291 | 0.9% | ||||
Totaal | 31.117 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 21
1 van 21
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HNB-07-F | 24 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 59.371 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HLV-74-R | 24 april 2025 2018 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW5(EU,M) - ZVW50(H) € 33.555 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 72 kW (98 pk) Elektromotor(s): 53 kW (72 pk) |
HLL-74-Z | 24 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 47.050 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HLS-10-F | 23 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 52.455 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HLR-24-R | 18 april 2025 2013 Geïmporteerd | PRIUS C € 22.990 | Benzine Motor (1.5 liter): 54 kW (73 pk) |
HLR-21-R | 18 april 2025 2008 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - HW2 - NHW20(E) Onbekend | Benzine / Elektriciteit Motor (1.5 liter): 57 kW (77 pk) |
HLH-94-R | 17 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 52.455 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HLD-54-P | 14 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 47.048 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HHX-09-H | 12 april 2025 2023 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 47.159 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HKS-35-L | 10 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 52.455 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HKR-64-T | 8 april 2025 2020 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW5(EU,M) - ZVW50(H) € 37.765 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 72 kW (98 pk) Elektromotor(s): 53 kW (72 pk) |
HKN-39-H | 7 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 47.448 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HKR-80-J | 4 april 2025 2018 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW5(EU,M) - ZVW50(H) € 35.584 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 72 kW (98 pk) Elektromotor(s): 53 kW (72 pk) |
HKP-36-H | 4 april 2025 2021 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW5(EU,M) - ZVW55(H) € 38.335 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 72 kW (98 pk) Elektromotor(s): 53 kW (72 pk) |
HKP-20-F | 4 april 2025 2024 Geïmporteerd | PRIUS Onbekend | Benzine Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) |
HKP-09-D | 4 april 2025 2020 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS PLUS - XW3(A) - ZVW40(W) € 40.895 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 73 kW (99 pk) Elektromotor(s): 60 kW (82 pk) |
HKG-66-Z | 2 april 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 47.448 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HKF-33-L | 1 april 2025 2021 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW5(EU,M) - ZVW50(H) € 35.331 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 72 kW (98 pk) Elektromotor(s): 53 kW (72 pk) |
HJR-27-K | 1 april 2025 2024 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 52.498 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HJP-45-V | 31 maart 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 48.043 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HKF-84-F | 29 maart 2025 2018 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW5(EU,M) - ZVW50(H) € 31.233 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 72 kW (98 pk) Elektromotor(s): 53 kW (72 pk) |
HJN-55-J | 28 maart 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 48.043 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
HGH-89-D | 27 maart 2025 2017 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW5(EU,M) - ZVW50(H) € 30.804 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 72 kW (98 pk) Elektromotor(s): 53 kW (72 pk) |
HDD-53-H | 25 maart 2025 2011 Geïmporteerd | TOYOTA PRIUS - XW3(A) - ZVW30(H) € 26.739 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.8 liter): 73 kW (99 pk) Elektromotor(s): 73 kW (99 pk) |
HJG-72-D | 21 maart 2025 2025 | TOYOTA PRIUS PHEV - XW6(M) - MXWH61(H) € 48.043 | Benzine / Elektriciteit Motor (2 liter): 111 kW (151 pk) Elektromotor(s): 120 kW (163 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Toyota PriusGoogle op afbeeldingen van de Toyota Prius
Google op reviews van de Toyota Prius
Toyota Prius Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Is de nieuwe plug-in hybride Toyota Prius een goede taxi?
Autotest: Toyota Prius Comfort
Autotest: Toyota Prius Plug-in
Toyota Prius Wagon Full Hybrid
Toyota Prius Plug-in (2023) review: Hoe radicaal anders is ie?
Toyota Prius Executive - Autotest - Ultieme eco-mobiel
Autoblog.nl
Toyota Prius
Autoreview.nl
Toyota Prius: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
Toyota Prius blijkt maar weer eens extreem zuinig
Toyota Prius terugroepactie 2024: gordel om, achterpassagiers!
Toyota mietert de snelste hybride auto op aarde in de shredder
TEST: Toyota Prius (2023) vernedert andere plug-in hybrides met zijn lage verbruik
TEST: Waarom verstandige mensen geen Toyota Prius maar een Mercedes A-klasse kopen
Toyota Prius (2023): 3 voordelen, 3 nadelen en 3 onmisbare weetjes
Zo zuinig is de nieuwe Toyota Prius met een lege batterij
Toyota Prius (2023): zo reden wij 98,3 kilometer op een volle batterij
TEST Toyota Prius (2023) - van grijze muis tot power-hybride
Dit verbruikt de Toyota Prius PHEV tijdens onze eerste testrit
Review: Toyota Prius (2023) – platgeslagen, maar zeker niet knockout
Prijslijst Toyota Prius (2023) brengt 7 nieuwe feitjes aan het licht
Waarom wij uitgaan van een Toyota Prius prijs van 43.995 euro
Autovisie.nl
Alles over Toyota Prius
Duurtest: Toyota Prius - Hoe goed is hij daadwerkelijk?
Dit is hoe zuinig de nieuwe Toyota Prius daadwerkelijk is
Duik in de prijslijst: de nieuwe Toyota Prius
Alles over Toyota Prius Wagon
Modellista maakt design nieuwe Toyota Prius nog interessanter
Wauw! De nieuwe generatie Toyota Prius is zowaar ... mooi
Toyota Nederland blijft trouw aan Prius
Toyota Prius opgefrist voor 2019
IAA Frankfurt 2015: Toyota Prius
Toyota Prius ook als stekkerhybride op de markt
Toyota Prius Plug-in Hybrid wél met 15 procent bijtelling
Toyota Prius Plug-in Hybrid uitgesteld tot 2017
Toyota Prius Plug-in kan opladen met zonne-energie
Autoweek.nl
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/toyota/prius/
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/toyota/priusplus/
Autozine.nl
Autotest: Toyota Prius
Autotest: Toyota Prius (1997 - 2003)
Autotest: Toyota Prius (2016 - 2023)
Autotest: Toyota Prius
Autotest: Toyota Prius PHV
Autotest: Toyota Prius
Autotest: Toyota Prius (2016 - 2023)
Autotest: Toyota Prius
Autotest: Toyota Prius (2003 - 2009)
Autotest: Toyota Prius plug-in
Autotest: Toyota Prius Wagon
Autotest: Toyota Prius (2009 - 2015)
Toyota.nl
Prius Plug-in Hybrid | Kies je uitvoering
Onze database is bijgewerkt tot 25 april 2025.