Citroën C1
In Nederland rijden er van de Citroën C1 momenteel 117.585 rond als personenauto. Daarnaast zijn er ook nog 2 bedrijfsauto's. Totaal zijn er dus 117.587 C1-voertuigen. Citroën heeft 461.994 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De C1 heeft hierdoor een marktaandeel van 25.5% binnen alle modellen van Citroën. De carrosserie is ingedeeld in de categorie hatchback.
Bekijk de aandrijvingen van de C1 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 117.381 | 99.8% |
Overige | 204 | 0.2% |
De Citroën C1: een compacte en stijlvolle stadsauto
De Citroën C1 is een compacte en stijlvolle stadsauto die sinds 2005 op de markt is. Het is een populaire keuze voor stadsbewoners die op zoek zijn naar een betaalbare en zuinige auto die gemakkelijk te parkeren is en goed presteert in het drukke stadsverkeer. In dit artikel zullen we de kenmerken en voordelen van de Citroën C1 bespreken, evenals enkele van de mogelijke nadelen.
Kenmerken en voordelen
De Citroën C1 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en met verschillende motoren, maar over het algemeen is het een kleine en wendbare auto die gemakkelijk door smalle straatjes en drukke stadscentra kan manoeuvreren. De compacte afmetingen van de auto maken het gemakkelijk om te parkeren, zelfs op de meest krappe parkeerplaatsen.
Ondanks zijn kleine formaat biedt de Citroën C1 voldoende ruimte voor vier volwassenen en hun bagage. De auto heeft een verrassend ruim interieur en comfortabele stoelen, waardoor lange ritten geen probleem zijn. De kofferbak is misschien niet de grootste in zijn klasse, maar biedt voldoende ruimte voor boodschappen, bagage en andere benodigdheden.
Een ander voordeel van de Citroën C1 is zijn zuinige brandstofverbruik. De auto is uitgerust met een efficiënte motor die weinig brandstof verbruikt, wat resulteert in lagere brandstofkosten en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Dit maakt de Citroën C1 een milieuvriendelijke keuze voor stadsbewoners die zich bewust zijn van hun ecologische voetafdruk.
Daarnaast is de Citroën C1 ook verkrijgbaar met verschillende opties en accessoires die het rijden nog comfortabeler en handiger maken. Denk hierbij aan airconditioning, een navigatiesysteem, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Deze extra's kunnen het rijden in de stad nog aangenamer maken en helpen bij het verminderen van stress en vermoeidheid achter het stuur.
Nadelen
Hoewel de Citroën C1 veel voordelen heeft, zijn er ook enkele mogelijke nadelen waar potentiële kopers rekening mee moeten houden. Een van de nadelen van de auto is het gebrek aan kracht bij hogere snelheden. De motor van de Citroën C1 is niet de krachtigste in zijn klasse, wat kan resulteren in langere acceleratietijden en moeite met het inhalen van andere voertuigen op de snelweg.
Een ander mogelijk nadeel van de Citroën C1 is het gebrek aan geluidsisolatie. De auto kan nogal lawaaierig zijn bij hogere snelheden, wat kan leiden tot vermoeidheid en irritatie tijdens lange ritten. Het gebrek aan geluidsisolatie kan er ook voor zorgen dat geluiden van buitenaf gemakkelijk doordringen in het interieur, wat de rijervaring kan verstoren.
Tot slot kan het gebrek aan luxe en comfortfuncties in de Citroën C1 een nadeel zijn voor sommige kopers. Hoewel de auto over het algemeen comfortabel en praktisch is, kan het ontbreken van bepaalde opties zoals lederen bekleding, verwarmde stoelen en een premium audiosysteem een teleurstelling zijn voor mensen die op zoek zijn naar een meer luxe rijervaring.
Vergeet ook niet de Citroën merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Citroën C1's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren C1's
Wanneer een nieuwe Citroën C1 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Citroën C1 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Citroën C1.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Citroën C1 komt daarmee uit op 11.506 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Citroën C1 in Nederland zijn Grijs (31.493 stuks / 27%), Zwart (26.169 stuks / 22%), Wit (25.729 stuks / 22%) en Rood (15.182 stuks / 13%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 31.493 | 27% |
Zwart | 26.169 | 22% |
Wit | 25.729 | 22% |
Rood | 15.182 | 13% |
Blauw | 15.045 | 13% |
Groen | 2.272 | 2% |
Geel | 1.087 | 1% |
Bruin | 589 | 1% |
Paars | 8 | < 1% |
Beige | 7 | < 1% |
Creme | 1 | < 1% |
Oranje | 1 | < 1% |
Rose | 1 | < 1% |
? Onbekend | 1 | < 1% |
23.273 van de 117.585 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 19.8% uit het buitenland komt. De meeste import Citroën C1's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Citroën C1.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
CITROEN C1 | 92.827 | 78.9% |
C1 | 24.687 | 21% |
C1 1.0I | 32 | < 0,1% |
CITROEN C1 1.0I | 7 | < 0,1% |
C1 1,0I | 5 | < 0,1% |
C1 1.0 I | 4 | < 0,1% |
C1 1,0 I | 3 | < 0,1% |
C1 VTI 68 | 3 | < 0,1% |
C1 E-VTI 68 STT | 2 | < 0,1% |
C1 VTI 82 | 2 | < 0,1% |
C1 VTI 68 ETG | 2 | < 0,1% |
C1 1.0I | 2 | < 0,1% |
C1 VTI | 1 | < 0,1% |
C1 1.0 I | 1 | < 0,1% |
C1 FEEL | 1 | < 0,1% |
CITROEN C1 VTI 82 | 1 | < 0,1% |
CITROEN C1 VTI 68 | 1 | < 0,1% |
C 1 | 1 | < 0,1% |
C1 1.0I 65 | 1 | < 0,1% |
C1 VTI 72 ETG | 1 | < 0,1% |
C1 1.0 | 1 | < 0,1% |
117.585 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Citroën C1.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
A | Benzine / LPG LPG motor: 60 kW (82 pk) Benzinemotor: 60 kW (82 pk) | jun 2014 | nov 2018 | € 15.499 | 837 | 0.7% |
M8HT | Diesel Dieselmotor: 40 kW (54 pk) | apr 2006 | jul 2010 | € 15.442 | 33 | < 0.1% |
MCFA | Alcohol / Benzine / LNG / LPG Alcohol motor: 50 kW (68 pk) LNG motor: 50 kW (68 pk) LPG motor: 50 kW (68 pk) Benzinemotor: 50 kW (68 pk) | mei 2005 | jan 2018 | € 9.781 | 18.452 | 15.7% |
MCFB | Benzine / LPG LPG motor: 50 kW (68 pk) Benzinemotor: 50 kW (68 pk) | sep 2010 | feb 2015 | € 9.964 | 5.796 | 4.9% |
N8HT | Benzine / Diesel Benzinemotor: 50 kW (68 pk) Dieselmotor: 40 kW (54 pk) | jan 2006 | sep 2010 | € 15.693 | 37 | < 0.1% |
NCFA | Benzine / LPG LPG motor: 50 kW (68 pk) Benzinemotor: 50 kW (68 pk) | mrt 2005 | dec 2011 | € 10.845 | 29.602 | 25.2% |
NCFB | Benzine / LPG LPG motor: 50 kW (68 pk) Benzinemotor: 50 kW (68 pk) | feb 2006 | feb 2015 | € 10.681 | 29.574 | 25.2% |
S | Benzine / LPG LPG motor: 51 kW (69 pk) Benzinemotor: 51 kW (69 pk) Benzinemotor: 53 kW (72 pk) | jun 2014 | mrt 2022 | € 13.822 | 32.271 | 27.4% |
Onbekend | 983 | 0.8% | ||||
Totaal | 117.585 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
Z-840-NS | 12 oktober 2024 2012 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - MCFB € 8.169 | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
Z-379-HG | 12 oktober 2024 2014 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - S € 12.424 | Benzine Motor (1 liter): 51 kW (69 pk) |
X-493-RT | 11 oktober 2024 2008 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P - MCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
L-852-XF | 11 oktober 2024 2008 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - M8HT Onbekend | Diesel Motor (1.4 liter): 40 kW (54 pk) |
GPF-96-P | 11 oktober 2024 2012 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - NCFB € 11.725 | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GPF-27-H | 11 oktober 2024 2008 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P - NCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GNZ-89-J | 11 oktober 2024 2016 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - A € 15.864 | Benzine Motor (1.2 liter): 60 kW (82 pk) |
GJS-57-F | 11 oktober 2024 2009 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - MCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GFJ-45-X | 11 oktober 2024 2015 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - S € 12.133 | Benzine Motor (1 liter): 51 kW (69 pk) |
Z-007-NX | 10 oktober 2024 2006 Geïmporteerd | CITROEN C1 - NCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GPF-88-G | 10 oktober 2024 2017 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - A € 15.393 | Benzine Motor (1.2 liter): 60 kW (82 pk) |
GPF-83-Z | 10 oktober 2024 2017 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - S € 13.798 | Benzine Motor (1 liter): 51 kW (69 pk) |
GLH-36-R | 10 oktober 2024 2019 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - S € 9.378 | Benzine Motor (1 liter): 53 kW (72 pk) |
GLD-41-H | 10 oktober 2024 2020 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - S € 14.829 | Benzine Motor (1 liter): 53 kW (72 pk) |
GPD-88-K | 9 oktober 2024 2009 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - MCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GNJ-45-S | 9 oktober 2024 2005 Geïmporteerd | CITROEN C1 - MCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GGH-99-F | 9 oktober 2024 2018 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - S € 15.951 | Benzine Motor (1 liter): 51 kW (69 pk) |
GBB-53-Z | 7 oktober 2024 2014 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - A € 14.830 | Benzine Motor (1.2 liter): 60 kW (82 pk) |
Z-540-RZ | 5 oktober 2024 2007 Geïmporteerd | CITROEN C1 - NCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GNT-86-Z | 5 oktober 2024 2008 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P - MCFA Onbekend | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GNP-66-L | 5 oktober 2024 2011 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - NCFB € 11.790 | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GLN-49-G | 5 oktober 2024 2010 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - NCFA € 11.180 | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GJB-34-J | 5 oktober 2024 2014 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - NCFB € 13.524 | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GNP-97-S | 4 oktober 2024 2013 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - MCFB € 9.711 | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
GHL-53-R | 4 oktober 2024 2014 Geïmporteerd | CITROEN C1 - P***** - MCFB € 11.369 | Benzine Motor (1 liter): 50 kW (68 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 13 oktober 2024.