Citroën C1


In Nederland rijden er van de Citroën C1 momenteel 117.585 rond als personenauto. Daarnaast zijn er ook nog 2 bedrijfsauto's. Totaal zijn er dus 117.587 C1-voertuigen. Citroën heeft 461.994 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De C1 heeft hierdoor een marktaandeel van 25.5% binnen alle modellen van Citroën. De carrosserie is ingedeeld in de categorie hatchback.

Bekijk de aandrijvingen van de C1 in Nederland:

Brandstof / aandrijving Aantal Percentage
Benzine 117.38199.8%
Overige 2040.2%

De Citroën C1: een compacte en stijlvolle stadsauto

De Citroën C1 is een compacte en stijlvolle stadsauto die sinds 2005 op de markt is. Het is een populaire keuze voor stadsbewoners die op zoek zijn naar een betaalbare en zuinige auto die gemakkelijk te parkeren is en goed presteert in het drukke stadsverkeer. In dit artikel zullen we de kenmerken en voordelen van de Citroën C1 bespreken, evenals enkele van de mogelijke nadelen.

Kenmerken en voordelen

De Citroën C1 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en met verschillende motoren, maar over het algemeen is het een kleine en wendbare auto die gemakkelijk door smalle straatjes en drukke stadscentra kan manoeuvreren. De compacte afmetingen van de auto maken het gemakkelijk om te parkeren, zelfs op de meest krappe parkeerplaatsen.

Ondanks zijn kleine formaat biedt de Citroën C1 voldoende ruimte voor vier volwassenen en hun bagage. De auto heeft een verrassend ruim interieur en comfortabele stoelen, waardoor lange ritten geen probleem zijn. De kofferbak is misschien niet de grootste in zijn klasse, maar biedt voldoende ruimte voor boodschappen, bagage en andere benodigdheden.

Een ander voordeel van de Citroën C1 is zijn zuinige brandstofverbruik. De auto is uitgerust met een efficiënte motor die weinig brandstof verbruikt, wat resulteert in lagere brandstofkosten en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Dit maakt de Citroën C1 een milieuvriendelijke keuze voor stadsbewoners die zich bewust zijn van hun ecologische voetafdruk.

Daarnaast is de Citroën C1 ook verkrijgbaar met verschillende opties en accessoires die het rijden nog comfortabeler en handiger maken. Denk hierbij aan airconditioning, een navigatiesysteem, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Deze extra's kunnen het rijden in de stad nog aangenamer maken en helpen bij het verminderen van stress en vermoeidheid achter het stuur.

Nadelen

Hoewel de Citroën C1 veel voordelen heeft, zijn er ook enkele mogelijke nadelen waar potentiële kopers rekening mee moeten houden. Een van de nadelen van de auto is het gebrek aan kracht bij hogere snelheden. De motor van de Citroën C1 is niet de krachtigste in zijn klasse, wat kan resulteren in langere acceleratietijden en moeite met het inhalen van andere voertuigen op de snelweg.

Een ander mogelijk nadeel van de Citroën C1 is het gebrek aan geluidsisolatie. De auto kan nogal lawaaierig zijn bij hogere snelheden, wat kan leiden tot vermoeidheid en irritatie tijdens lange ritten. Het gebrek aan geluidsisolatie kan er ook voor zorgen dat geluiden van buitenaf gemakkelijk doordringen in het interieur, wat de rijervaring kan verstoren.

Tot slot kan het gebrek aan luxe en comfortfuncties in de Citroën C1 een nadeel zijn voor sommige kopers. Hoewel de auto over het algemeen comfortabel en praktisch is, kan het ontbreken van bepaalde opties zoals lederen bekleding, verwarmde stoelen en een premium audiosysteem een teleurstelling zijn voor mensen die op zoek zijn naar een meer luxe rijervaring.

Vergeet ook niet de Citroën merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.


Huidig aantal Citroën C1's op de Nederlandse weg


Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.

De Citroën C1 is in Nederland het meest op kenteken gezet in 2010 met 11.757 stuks.


Eerste toelating / Bouwjaren C1's


Wanneer een nieuwe Citroën C1 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Citroën C1 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.

De gemiddelde leeftijd van deze personenauto komt uit op 12,4 jaren, oftewel bouwjaar mei 2012. Is de jouw C1 van voor mei 2012 dan is deze dus ouder dan gemiddeld, is het bouwjaar na mei 2012 dan is deze jonger dan het Nederlandse gemiddelde.


Nieuwwaarde van dit model


Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Citroën C1.

Van deze personenauto is van 117.368 modellen de aanschafwaarde bekend. Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde per jaar. De totale nieuwwaarde van deze 117.368 personenauto's komt uit op 1.350.486.167 euro, oftewel 1,4 miljard euro.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Citroën C1 komt daarmee uit op 11.506 euro per personenauto.


Indeling op kleur


De meestvoorkomende kleuren van een Citroën C1 in Nederland zijn Grijs (31.493 stuks / 27%), Zwart (26.169 stuks / 22%), Wit (25.729 stuks / 22%) en Rood (15.182 stuks / 13%).
Kleur Aantal Percentage
Grijs
31.493 27%
Zwart
26.169 22%
Wit
25.729 22%
Rood
15.182 13%
Blauw
15.045 13%
Groen
2.272 2%
Geel
1.087 1%
Bruin
589 1%
Paars
8 < 1%
Beige
7 < 1%
Creme
1 < 1%
Oranje
1 < 1%
Rose
1 < 1%
?
Onbekend
1 < 1%


23.273 van de 117.585 personenauto's zijn geïmporteerd



Dit betekent dat 19.8% uit het buitenland komt. De meeste import Citroën C1's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.


Handelsbenamingen


Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Citroën C1.

Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming Aantal Percentage
CITROEN C1 92.827 78.9%
C1 24.687 21%
C1 1.0I 32 < 0,1%
CITROEN C1 1.0I 7 < 0,1%
C1 1,0I 5 < 0,1%
C1 1.0 I 4 < 0,1%
C1 1,0 I 3 < 0,1%
C1 VTI 68 3 < 0,1%
C1 E-VTI 68 STT 2 < 0,1%
C1 VTI 82 2 < 0,1%
C1 VTI 68 ETG 2 < 0,1%
C1 1.0I 2 < 0,1%
C1 VTI 1 < 0,1%
C1 1.0 I 1 < 0,1%
C1 FEEL 1 < 0,1%
CITROEN C1 VTI 82 1 < 0,1%
CITROEN C1 VTI 68 1 < 0,1%
C 1 1 < 0,1%
C1 1.0I 65 1 < 0,1%
C1 VTI 72 ETG 1 < 0,1%
C1 1.0 1 < 0,1%
117.585 100%


Varianten


Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Citroën C1.

Vind de variant(code) via jouw kenteken


Swipe voor complete tabel
VariantBrandstof & MotorvermogenGeproduceerd van Geproduceerd tot Gemiddelde nieuwwaarde Aantal Percentage
A Benzine / LPG
LPG motor: 60 kW (82 pk)
Benzinemotor: 60 kW (82 pk)
jun 2014 nov 2018 € 15.499 837
0.7%
M8HT Diesel
Dieselmotor: 40 kW (54 pk)
apr 2006 jul 2010 € 15.442 33
< 0.1%
MCFA Alcohol / Benzine / LNG / LPG
Alcohol motor: 50 kW (68 pk)
LNG motor: 50 kW (68 pk)
LPG motor: 50 kW (68 pk)
Benzinemotor: 50 kW (68 pk)
mei 2005 jan 2018 € 9.781 18.452
15.7%
MCFB Benzine / LPG
LPG motor: 50 kW (68 pk)
Benzinemotor: 50 kW (68 pk)
sep 2010 feb 2015 € 9.964 5.796
4.9%
N8HT Benzine / Diesel
Benzinemotor: 50 kW (68 pk)
Dieselmotor: 40 kW (54 pk)
jan 2006 sep 2010 € 15.693 37
< 0.1%
NCFA Benzine / LPG
LPG motor: 50 kW (68 pk)
Benzinemotor: 50 kW (68 pk)
mrt 2005 dec 2011 € 10.845 29.602
25.2%
NCFB Benzine / LPG
LPG motor: 50 kW (68 pk)
Benzinemotor: 50 kW (68 pk)
feb 2006 feb 2015 € 10.681 29.574
25.2%
S Benzine / LPG
LPG motor: 51 kW (69 pk)
Benzinemotor: 51 kW (69 pk)
Benzinemotor: 53 kW (72 pk)
jun 2014 mrt 2022 € 13.822 32.271
27.4%
Onbekend 983 0.8%
Totaal 117.585 100%


Nieuwste kentekens


Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.

Pagina
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken Toelating & Bouwjaar Omschrijving & NieuwwaardeBrandstof & Motorvermogen
Z-840-NS
12 oktober 2024
2012 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - MCFB
€ 8.169
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
Z-379-HG
12 oktober 2024
2014 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - S
€ 12.424
Benzine
Motor (1 liter): 51 kW (69 pk)
X-493-RT
11 oktober 2024
2008 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P - MCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
L-852-XF
11 oktober 2024
2008 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - M8HT
Onbekend
Diesel
Motor (1.4 liter): 40 kW (54 pk)
GPF-96-P
11 oktober 2024
2012 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - NCFB
€ 11.725
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GPF-27-H
11 oktober 2024
2008 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P - NCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GNZ-89-J
11 oktober 2024
2016 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - A
€ 15.864
Benzine
Motor (1.2 liter): 60 kW (82 pk)
GJS-57-F
11 oktober 2024
2009 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - MCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GFJ-45-X
11 oktober 2024
2015 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - S
€ 12.133
Benzine
Motor (1 liter): 51 kW (69 pk)
Z-007-NX
10 oktober 2024
2006 Geïmporteerd
CITROEN C1 - NCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GPF-88-G
10 oktober 2024
2017 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - A
€ 15.393
Benzine
Motor (1.2 liter): 60 kW (82 pk)
GPF-83-Z
10 oktober 2024
2017 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - S
€ 13.798
Benzine
Motor (1 liter): 51 kW (69 pk)
GLH-36-R
10 oktober 2024
2019 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - S
€ 9.378
Benzine
Motor (1 liter): 53 kW (72 pk)
GLD-41-H
10 oktober 2024
2020 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - S
€ 14.829
Benzine
Motor (1 liter): 53 kW (72 pk)
GPD-88-K
9 oktober 2024
2009 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - MCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GNJ-45-S
9 oktober 2024
2005 Geïmporteerd
CITROEN C1 - MCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GGH-99-F
9 oktober 2024
2018 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - S
€ 15.951
Benzine
Motor (1 liter): 51 kW (69 pk)
GBB-53-Z
7 oktober 2024
2014 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - A
€ 14.830
Benzine
Motor (1.2 liter): 60 kW (82 pk)
Z-540-RZ
5 oktober 2024
2007 Geïmporteerd
CITROEN C1 - NCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GNT-86-Z
5 oktober 2024
2008 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P - MCFA
Onbekend
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GNP-66-L
5 oktober 2024
2011 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - NCFB
€ 11.790
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GLN-49-G
5 oktober 2024
2010 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - NCFA
€ 11.180
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GJB-34-J
5 oktober 2024
2014 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - NCFB
€ 13.524
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GNP-97-S
4 oktober 2024
2013 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - MCFB
€ 9.711
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)
GHL-53-R
4 oktober 2024
2014 Geïmporteerd
CITROEN C1 - P***** - MCFB
€ 11.369
Benzine
Motor (1 liter): 50 kW (68 pk)


Onze database is bijgewerkt tot 13 oktober 2024.

Zoek op kenteken

europa
NL
 

Zoek op merk of model

Zoek op merk of model auto, motor, scooter etc.

Top 10

Citroën personenauto's die de afgelopen 12 maanden op kenteken gezet zijn.

  1. Citroën C3 (2.699x)
  2. Citroën C3 Aircross (1.191x)
  3. Citroën C5 Aircross (1.099x)
  4. Citroën C1 (985x)
  5. Citroën E-C4 (711x)
  6. Citroën Berlingo (515x)
  7. Citroën DS3 (410x)
  8. Citroën C4 (384x)
  9. Citroën Jumpy (313x)
  10. Citroën DS7 (298x)
Top