Tesla Model 3
In Nederland rijden er van de Tesla Model 3 momenteel 60.020 rond. Tesla heeft 117.272 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Model 3 heeft hierdoor een marktaandeel van 51.2% binnen alle modellen van Tesla. De carrosserie is ingedeeld in de categorie sedan.
Bekijk de aandrijvingen van de Model 3 in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
100% Elektrisch | 60.019 | 100% |
De Tesla Model 3: een revolutie in de auto-industrie
De Tesla Model 3 is een elektrische auto die in 2017 werd geïntroduceerd door het Amerikaanse bedrijf Tesla, Inc. Het is de meest betaalbare auto van Tesla en heeft de potentie om de auto-industrie voorgoed te veranderen. Met zijn innovatieve technologie, indrukwekkende prestaties en aantrekkelijk design heeft de Model 3 al vele harten veroverd en is het een van de best verkochte elektrische auto's ter wereld.
In dit artikel zullen we dieper ingaan op de specificaties, prestaties en voordelen van de Tesla Model 3 en kijken naar de impact die deze auto heeft op de auto-industrie.
Specificaties en prestaties
De Tesla Model 3 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, met verschillende batterijgroottes en motoren. De standaarduitvoering heeft een 50 kWh batterij en een elektromotor met een vermogen van 258 pk, waarmee de auto in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. De Long Range-uitvoering heeft een 75 kWh batterij en een vermogen van 346 pk, waarmee de auto in slechts 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. De Performance-uitvoering is de snelste van allemaal, met een vermogen van 450 pk en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,3 seconden.
Het bereik van de Tesla Model 3 varieert ook per uitvoering. De standaarduitvoering heeft een bereik van ongeveer 409 kilometer op een volle batterij, terwijl de Long Range-uitvoering een bereik heeft van ongeveer 580 kilometer. De Performance-uitvoering heeft een bereik van ongeveer 567 kilometer.
Een ander indrukwekkend aspect van de Tesla Model 3 is zijn oplaadsnelheid. De auto kan worden opgeladen via een standaard stopcontact, een Wall Connector of een Supercharger. Met een Supercharger kan de auto in slechts 20 minuten worden opgeladen tot 80% van zijn capaciteit, wat veel sneller is dan bij de meeste andere elektrische auto's.
Design en interieur
Het design van de Tesla Model 3 is strak en modern, met een gestroomlijnde carrosserie en een minimalistisch interieur. De auto heeft een panoramisch glazen dak dat zorgt voor een ruimtelijk gevoel en veel natuurlijk licht in het interieur. Het dashboard is volledig digitaal en wordt bediend via een 15-inch touchscreen, waarmee de bestuurder toegang heeft tot alle functies en instellingen van de auto.
Het interieur van de Tesla Model 3 is ruim en comfortabel, met voldoende beenruimte en opbergruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen en bieden veel comfort, zelfs tijdens lange ritten. Het interieur is ook voorzien van hoogwaardige materialen en afwerkingen, waardoor de auto een luxe uitstraling heeft.
Technologie en veiligheid
Een van de grootste troeven van de Tesla Model 3 is zijn geavanceerde technologie en veiligheidsvoorzieningen. De auto is voorzien van Autopilot, het geavanceerde rijhulpsysteem van Tesla dat de auto semi-autonoom kan laten rijden op snelwegen en in druk verkeer. Autopilot maakt gebruik van radarsensoren, camera's en ultrasone sensoren om de omgeving van de auto te scannen en automatisch te reageren op verkeerssituaties.
Naast Autopilot heeft de Tesla Model 3 ook andere veiligheidsvoorzieningen, zoals automatische noodremmen, adaptieve cruisecontrol en rijbaanassistentie. Deze systemen helpen de bestuurder om veilig en comfortabel te rijden en verminderen het risico op ongevallen.
Impact op de auto-industrie
De Tesla Model 3 heeft een enorme impact gehad op de auto-industrie en heeft de weg vrijgemaakt voor elektrische auto's om mainstream te worden. De auto heeft bewezen dat elektrische auto's niet alleen milieuvriendelijk en duurzaam zijn, maar ook krachtig, snel en leuk om te rijden.
Door het succes van de Tesla Model 3 hebben veel andere autofabrikanten hun eigen elektrische auto's ontwikkeld en gelanceerd, waardoor de concurrentie op de markt is toegenomen en de prijzen van elektrische auto's zijn gedaald. Dit heeft ertoe geleid dat steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden en dat de vraag naar elektrische auto's blijft groeien.
De Tesla Model 3 heeft ook de infrastructuur voor elektrische voertuigen verbeterd, met de uitbreiding van het Supercharger-netwerk van Tesla en de installatie van meer laadpalen op openbare plaatsen. Hierdoor is het voor eigenaars van elektrische auto's gemakkelijker geworden om hun voertuigen op te laden en lange afstanden af te leggen.
Vergeet ook niet de Tesla merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Tesla Model 3's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Model 3's
Wanneer een nieuwe Tesla Model 3 voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Tesla Model 3 personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Tesla Model 3.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Tesla Model 3 komt daarmee uit op 54.206 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Tesla Model 3 in Nederland zijn Wit (18.158 stuks / 30%), Zwart (16.770 stuks / 28%), Grijs (13.738 stuks / 23%) en Blauw (7.306 stuks / 12%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Wit | 18.158 | 30% |
Zwart | 16.770 | 28% |
Grijs | 13.738 | 23% |
Blauw | 7.306 | 12% |
Rood | 4.007 | 7% |
Groen | 20 | < 1% |
Paars | 7 | < 1% |
Geel | 6 | < 1% |
Bruin | 5 | < 1% |
Oranje | 3 | < 1% |
3.202 van de 60.020 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat maar een klein deel (5.3%) uit het buitenland komt. De meeste import Tesla Model 3's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Tesla Model 3.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
MODEL 3 | 60.011 | 100% |
TESLA MODEL 3 | 5 | < 0,1% |
MODEL3 | 2 | < 0,1% |
TESLA MODEL 3 PERFORMANCE | 1 | < 0,1% |
VIO EUROPE MODEL 3 | 1 | < 0,1% |
60.020 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Tesla Model 3.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
E1LR | Elektriciteit Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) | feb 2021 | jul 2024 | € 49.505 | 362 | 0.6% |
E1R | Elektriciteit Elektromotor(en): 100 kW (136 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) Elektromotor(en): 225 kW (306 pk) Elektromotor(en): 239 kW (325 pk) | jun 2019 | dec 2021 | € 50.119 | 12.408 | 20.7% |
E3CD | Elektriciteit Elektromotor(en): 158 kW (215 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) | feb 2021 | jun 2021 | € 60.038 | 64 | 0.1% |
E3D | Elektriciteit Elektromotor(en): 65 kW (88 pk) Elektromotor(en): 150 kW (204 pk) Elektromotor(en): 153 kW (208 pk) Elektromotor(en): 155 kW (211 pk) Elektromotor(en): 158 kW (215 pk) Elektromotor(en): 190 kW (258 pk) Elektromotor(en): 195 kW (265 pk) Elektromotor(en): 203 kW (276 pk) Elektromotor(en): 205 kW (279 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) Elektromotor(en): 219 kW (298 pk) Elektromotor(en): 366 kW (498 pk) | jan 2019 | aug 2024 | € 61.842 | 22.728 | 37.9% |
E3LD | Elektriciteit Elektromotor(en): 158 kW (215 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) Elektromotor(en): 219 kW (298 pk) Elektromotor(en): 377 kW (513 pk) | feb 2021 | aug 2023 | € 63.419 | 671 | 1.1% |
E3R | Elektriciteit Elektromotor(en): 100 kW (136 pk) Elektromotor(en): 225 kW (306 pk) Elektromotor(en): 239 kW (325 pk) | mei 2019 | jul 2022 | € 55.273 | 646 | 1.1% |
E5CD | Elektriciteit Elektromotor(en): 158 kW (215 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) | aug 2021 | mrt 2022 | € 59.054 | 386 | 0.6% |
E5D | Elektriciteit Elektromotor(en): 65 kW (88 pk) Elektromotor(en): 153 kW (208 pk) Elektromotor(en): 158 kW (215 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) | nov 2020 | nov 2021 | € 60.773 | 1.023 | 1.7% |
E5LD | Elektriciteit Elektromotor(en): 153 kW (208 pk) Elektromotor(en): 158 kW (215 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) Elektromotor(en): 235 kW (320 pk) Elektromotor(en): 366 kW (498 pk) Elektromotor(en): 393 kW (534 pk) | okt 2021 | okt 2024 | € 62.408 | 1.671 | 2.8% |
E5LR | Elektriciteit Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) | jun 2023 | sep 2023 | € 46.772 | 277 | 0.5% |
E6CR | Elektriciteit Elektromotor(en): 239 kW (325 pk) | jul 2021 | jan 2022 | € 50.390 | 466 | 0.8% |
E6LR | Elektriciteit Elektromotor(en): 88 kW (120 pk) Elektromotor(en): 100 kW (136 pk) Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) Elektromotor(en): 239 kW (325 pk) | nov 2021 | mrt 2024 | € 46.173 | 3.676 | 6.1% |
E6R | Elektriciteit Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) Elektromotor(en): 239 kW (325 pk) | nov 2020 | jul 2022 | € 48.778 | 2.904 | 4.8% |
H5LD | Elektriciteit Elektromotor(en): 158 kW (215 pk) Elektromotor(en): 366 kW (498 pk) Elektromotor(en): 461 kW (627 pk) | okt 2023 | jan 2025 | € 53.789 | 3.380 | 5.6% |
H5LR | Elektriciteit Elektromotor(en): 235 kW (320 pk) | nov 2024 | jan 2025 | € 46.268 | 432 | 0.7% |
H6LR | Elektriciteit Elektromotor(en): 208 kW (283 pk) | okt 2023 | jan 2025 | € 43.260 | 8.845 | 14.7% |
Onbekend | 81 | 0.1% | ||||
Totaal | 60.020 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HBK-47-Z | 13 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H5LD € 56.823 | Elektriciteit Elektromotor(s): 366 kW (498 pk) |
GZL-74-G | 13 januari 2025 2021 Geïmporteerd | Model 3 - 003 - E5LD € 58.579 | Elektriciteit Elektromotor(s): 158 kW (215 pk) |
HBP-96-T | 10 januari 2025 2024 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - H6LR € 42.289 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
HBN-60-P | 10 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H6LR € 42.490 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
HBL-80-X | 10 januari 2025 2020 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - E3D € 72.999 | Elektriciteit Elektromotor(s): 158 kW (215 pk) |
GXG-08-J | 10 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H6LR € 42.640 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
GVR-49-S | 10 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H6LR € 43.690 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
GVJ-85-T | 10 januari 2025 2022 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - E5LD € 69.078 | Elektriciteit Elektromotor(s): 158 kW (215 pk) |
HBP-86-N | 9 januari 2025 2020 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - E3D € 60.080 | Elektriciteit Elektromotor(s): 158 kW (215 pk) |
HBP-85-N | 9 januari 2025 2019 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - E3D € 59.829 | Elektriciteit Elektromotor(s): 155 kW (211 pk) |
GXV-98-F | 9 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H6LR € 41.690 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
GSZ-57-B | 9 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H5LD € 51.340 | Elektriciteit Elektromotor(s): 366 kW (498 pk) |
HBN-01-N | 8 januari 2025 2021 Geïmporteerd | Model 3 - 003 - E5LD € 56.980 | Elektriciteit Elektromotor(s): 158 kW (215 pk) |
HBK-42-N | 8 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H5LD € 58.790 | Elektriciteit Elektromotor(s): 461 kW (627 pk) |
HBK-32-S | 8 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H5LD € 51.990 | Elektriciteit Elektromotor(s): 366 kW (498 pk) |
HBJ-54-J | 8 januari 2025 2021 Geïmporteerd | Model 3 - 003 - E6R € 48.979 | Elektriciteit Elektromotor(s): 239 kW (325 pk) |
GZX-83-X | 8 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H5LD € 52.640 | Elektriciteit Elektromotor(s): 366 kW (498 pk) |
GZX-33-Z | 8 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H6LR € 41.990 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
GZX-04-Z | 8 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H6LR € 41.190 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
GZB-06-L | 8 januari 2025 2021 Geïmporteerd | Model 3 - 003 - E6CR € 48.979 | Elektriciteit Elektromotor(s): 239 kW (325 pk) |
HBL-48-T | 7 januari 2025 2023 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - E6LR € 54.437 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
HBL-15-P | 7 januari 2025 2024 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - H5LR € 44.990 | Elektriciteit Elektromotor(s): 235 kW (320 pk) |
HBG-46-F | 7 januari 2025 2022 Geïmporteerd | Model 3 - 003 - E6LR € 42.990 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
GZX-32-Z | 7 januari 2025 2025 | MODEL 3 - 003 - H5LD € 59.490 | Elektriciteit Elektromotor(s): 461 kW (627 pk) |
GXJ-79-L | 7 januari 2025 2022 Geïmporteerd | MODEL 3 - 003 - E6LR € 44.989 | Elektriciteit Elektromotor(s): 208 kW (283 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Tesla Model 3Google op afbeeldingen van de Tesla Model 3
Google op reviews van de Tesla Model 3
Tesla Model 3 Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Tesla Model 3 Performance review (2024): een M3-killer?
Tesla Model 3 Rear-Wheel Drive review (2024)
Tesla Model 3 Performance (2019) - rijtest en specificaties -TopGear
Tesla Model 3 Unplugged (2019) - test en specificaties
Autoblog.nl
Tesla Model 3
Autoreview.nl
Tesla Model 3: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
Zo rijd je tijdelijk al voor 429 euro in een Tesla Model 3
Tesla schrapt 5 luxe-opties in nieuwe goedkope Model 3
Lees deze 3 voor- en nadelen vóórdat je een Tesla Model 3 gaat kopen of leasen
Nu een tweedehands Tesla Model 3 kopen? Tot 21.000 euro goedkoper dan een nieuwe
Elektrische Mercedes C-klasse wil Tesla Model 3 te lijf, maar moet nog even wachten
Waarom Nederland voorrang krijgt bij bestellingen nieuwe Tesla Model 3
Tesla-rijders dik tevreden en toch verkopen ze hierom hun Model 3
Gaat Elon Musk vandaag de nieuwe Tesla Model 3 onthullen?
Deze nieuwe elektrisch auto wil jou uit je Tesla Model 3 trekken
Productiestop in Shanghai kan wijzen op facelift Tesla Model 3
Uitverkoop bij Tesla: 7000 euro korting én EV-subsidie voor Tesla Model 3
Alles over de Tesla Model 3
Prijs BMW i4 - Voor 3000 euro minder heb je ook een Tesla Model 3 Long Range
Autovisie.nl
Alles over Tesla Model 3
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
Gelekt! Dit is de nieuwe en bliksemsnelle Tesla Model 3 Plaid
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Tesla Model 3
Facelift Tesla Model 3: meer dan enkel nieuwe lichtunits
Elon Musk belangrijkste reden voor verkoop Tesla Model 3
Hier krijg je bijna 20.000 dollar korting op een nieuwe Tesla Model 3
Facelift Tesla Model 3 - Geen kikkerogen en 'grillevorm' meer
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
Waarom je nu subsidie kunt krijgen op een Tesla Model 3
Tesla Model 3 krijgt facelift, dit kan je verwachten
Tesla: er komt een elektrische auto onder de Tesla Model 3
Tesla-rijder krijgt opmerkelijke boete bij fabriek van General Motors
BMW i4 is helemaal hier: zo doet-ie het tegenover een Tesla Model 3
Autoweek.nl
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/tesla/model-3/
Autozine.nl
Autotest: Tesla Model 3
Onze database is bijgewerkt tot 13 januari 2025.