Lancia Ypsilon
In Nederland rijden er van de Lancia Ypsilon momenteel 4.127 rond. Lancia heeft 10.370 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Ypsilon heeft hierdoor een marktaandeel van 39.8% binnen alle modellen van Lancia. De carrosserie is ingedeeld als hatchback (53%) en mpv (47%).
Bekijk de aandrijvingen van de Ypsilon in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 3.877 | 93.9% |
Benzine & LPG | 80 | 1.9% |
100% Elektrisch | 66 | 1.6% |
Benzine (Mild Hybride) | 56 | 1.4% |
Overige | 48 | 1.2% |
De Lancia Ypsilon: een stijlvolle en compacte stadsauto
De Lancia Ypsilon is een compacte stadsauto die sinds 2003 wordt geproduceerd door het Italiaanse automerk Lancia. Het is een auto die bekend staat om zijn stijlvolle design, compacte afmetingen en luxe uitstraling. In dit artikel zullen we de geschiedenis van de Lancia Ypsilon bespreken, zijn kenmerken en specificaties, en waarom deze auto zo geliefd is bij stadsrijders.
Geschiedenis van de Lancia Ypsilon
De eerste generatie Lancia Ypsilon werd geïntroduceerd in 2003 en was gebaseerd op het platform van de Fiat Punto. Het was een compacte hatchback met een opvallend design en luxe interieur. De Ypsilon werd al snel populair in Europa vanwege zijn combinatie van stijl, comfort en compacte afmetingen.
In 2011 werd de tweede generatie van de Lancia Ypsilon gelanceerd. Deze versie was gebaseerd op het platform van de Fiat 500 en behield het stijlvolle design en luxe interieur van zijn voorganger. De Ypsilon werd opnieuw goed ontvangen door autoliefhebbers en stadsrijders vanwege zijn compacte formaat en wendbaarheid.
In 2021 werd de derde generatie van de Lancia Ypsilon gepresenteerd. Deze versie behoudt de stijlvolle uitstraling en luxe interieur van zijn voorgangers, maar is ook voorzien van de nieuwste technologische snufjes en veiligheidsvoorzieningen. De Ypsilon blijft een populaire keuze voor stadsrijders die op zoek zijn naar een compacte en stijlvolle auto.
Kenmerken en specificaties van de Lancia Ypsilon
De Lancia Ypsilon staat bekend om zijn stijlvolle design en luxe uitstraling. Het exterieur van de auto is elegant en modern, met scherpe lijnen en een opvallende grille. De Ypsilon is verkrijgbaar in verschillende kleuren en afwerkingen, waardoor je hem kunt aanpassen aan je persoonlijke smaak.
Het interieur van de Ypsilon is eveneens luxueus en comfortabel. De materialen zijn van hoge kwaliteit en er is veel aandacht besteed aan details zoals de afwerking van de stoelen en het dashboard. De Ypsilon biedt voldoende ruimte voor vier volwassenen en heeft een praktische indeling met handige opbergmogelijkheden.
Wat betreft de prestaties beschikt de Lancia Ypsilon over een reeks efficiënte en krachtige motoren. Je kunt kiezen uit verschillende benzine- en dieselmotoren, variërend van 1.0 tot 1.4 liter. De Ypsilon is zuinig in het verbruik en heeft lage emissiewaarden, waardoor hij een milieuvriendelijke keuze is voor stadsrijders.
De Ypsilon is ook uitgerust met een scala aan technologische snufjes en veiligheidsvoorzieningen. Zo beschikt hij over een touchscreen infotainmentsysteem, Bluetooth-connectiviteit, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Daarnaast zijn er verschillende rijhulpsystemen beschikbaar, zoals lane departure warning en automatische remassistentie.
Waarom kiezen voor een Lancia Ypsilon?
Er zijn verschillende redenen waarom de Lancia Ypsilon een populaire keuze is voor stadsrijders. Ten eerste is hij compact van formaat, waardoor hij gemakkelijk te manoeuvreren is in drukke stadsstraten en smalle parkeerplaatsen. Dit maakt hem ideaal voor dagelijks gebruik in de stad.
Daarnaast biedt de Ypsilon een hoog niveau van comfort en luxe. Het interieur is ruim en goed uitgerust, met veel aandacht voor detail en hoogwaardige materialen. Dit maakt elke rit in de Ypsilon een plezierige ervaring, zelfs tijdens lange afstanden.
Ook op het gebied van prestaties en zuinigheid scoort de Lancia Ypsilon goed. De motoren zijn efficiënt en krachtig, waardoor je vlot kunt accelereren en gemakkelijk kunt inhalen. Daarnaast is de Ypsilon zuinig in het verbruik en heeft hij lage emissiewaarden, wat goed is voor het milieu en je portemonnee.
Tot slot biedt de Lancia Ypsilon een uitgebreid scala aan technologische snufjes en veiligheidsvoorzieningen. Van een touchscreen infotainmentsysteem tot rijhulpsystemen, de Ypsilon is voorzien van alles wat je nodig hebt om veilig en comfortabel te rijden in de stad.
Vergeet ook niet de Lancia merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Lancia Ypsilons op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Ypsilons
Wanneer een nieuwe Lancia Ypsilon voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Lancia Ypsilon personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Lancia Ypsilon.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Lancia Ypsilon komt daarmee uit op 17.635 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Lancia Ypsilon in Nederland zijn Wit (879 stuks / 21%), Zwart (861 stuks / 21%), Grijs (841 stuks / 20%) en Blauw (401 stuks / 10%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Wit | 879 | 21% |
Zwart | 861 | 21% |
Grijs | 841 | 20% |
Blauw | 401 | 10% |
Rood | 387 | 9% |
Beige | 318 | 8% |
Bruin | 195 | 5% |
Geel | 79 | 2% |
Groen | 54 | 1% |
Paars | 52 | 1% |
Creme | 21 | 1% |
Oranje | 21 | 1% |
Rose | 18 | < 1% |
566 van de 4.127 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat 13.7% uit het buitenland komt. De meeste import Lancia Ypsilons komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Lancia Ypsilon.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
YPSILON | 2.089 | 50.6% |
LANCIA YPSILON | 2.037 | 49.4% |
YPSILON 1.4 | 1 | < 0,1% |
4.127 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Lancia Ypsilon.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
AXA1A | Benzine / LPG LPG motor: 44 kW (60 pk) Benzinemotor: 44 kW (60 pk) | sep 2003 | nov 2011 | € 15.560 | 771 | 18.7% |
AXB1A | Benzine / LPG LPG motor: 59 kW (80 pk) Benzinemotor: 59 kW (80 pk) | okt 2003 | mei 2007 | - | 246 | 6% |
AXC11 | Benzine / LPG LPG motor: 70 kW (95 pk) Benzinemotor: 70 kW (95 pk) | apr 2004 | mei 2011 | € 20.682 | 202 | 4.9% |
AXC1A | Benzine / LPG LPG motor: 70 kW (95 pk) Benzinemotor: 70 kW (95 pk) | sep 2003 | mrt 2007 | € 20.665 | 232 | 5.6% |
AXC1B | Benzine Benzinemotor: 70 kW (95 pk) | okt 2006 | feb 2012 | € 19.635 | 172 | 4.2% |
AXD11 | Diesel Dieselmotor: 51 kW (69 pk) | jul 2004 | mrt 2006 | - | 5 | 0.1% |
AXD1A | Diesel Dieselmotor: 51 kW (69 pk) | sep 2003 | okt 2005 | € 21.175 | 11 | 0.3% |
AXE1A | Diesel Dieselmotor: 66 kW (90 pk) | jan 2007 | mei 2008 | - | 3 | 0.1% |
AXF1A | Diesel Dieselmotor: 55 kW (75 pk) | jan 2010 | jan 2010 | € 19.162 | 1 | < 0.1% |
AXG1A | Benzine / LPG LPG motor: 57 kW (77 pk) Benzinemotor: 57 kW (77 pk) | dec 2006 | jul 2011 | € 16.841 | 323 | 7.8% |
AXH1A | Diesel Dieselmotor: 77 kW (105 pk) | jan 2008 | jan 2008 | - | 1 | < 0.1% |
AXL1A | Benzine Benzinemotor: 51 kW (69 pk) | okt 2010 | jun 2012 | € 13.784 | 29 | 0.7% |
AXM1A | Diesel Dieselmotor: 55 kW (75 pk) | aug 2011 | aug 2011 | € 14.480 | 1 | < 0.1% |
H | Elektriciteit Elektromotor(en): 115 kW (156 pk) | jun 2024 | mrt 2025 | € 39.039 | 66 | 1.6% |
P | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 74 kW (101 pk) Elektromotor(en): 16 kW (22 pk) | okt 2024 | feb 2025 | € 32.784 | 52 | 1.3% |
YXA1A | Benzine / LPG LPG motor: 51 kW (69 pk) Benzinemotor: 51 kW (69 pk) | jun 2011 | apr 2020 | € 16.497 | 338 | 8.2% |
YXE1A | Diesel Dieselmotor: 70 kW (95 pk) | sep 2011 | mei 2015 | € 19.926 | 5 | 0.1% |
YXG11 | Benzine / LPG Benzinemotor: 62 kW (84 pk) Benzinemotor: 63 kW (86 pk) LPG motor: 63 kW (86 pk) | aug 2011 | mrt 2017 | € 18.419 | 433 | 10.5% |
YXG1A | Benzine / CNG CNG motor: 59 kW (80 pk) CNG motor: 63 kW (86 pk) Benzinemotor: 63 kW (86 pk) | jun 2011 | jan 2016 | € 16.309 | 958 | 23.2% |
YXN11 | Benzine Benzinemotor: 59 kW (80 pk) | mrt 2014 | sep 2015 | € 16.196 | 57 | 1.4% |
YXN1A | Benzine / LPG LPG motor: 59 kW (80 pk) Benzinemotor: 59 kW (80 pk) | mrt 2014 | feb 2016 | € 14.423 | 156 | 3.8% |
YYD1B | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 52 kW (71 pk) Elektromotor(en): 2.1 kW (2.9 pk) | okt 2020 | jun 2022 | € 18.022 | 4 | 0.1% |
Onbekend | 61 | 1.5% | ||||
Totaal | 4.127 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 37
1 van 37
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HJG-76-B | 19 maart 2025 2012 Geïmporteerd | YPSILON - 312 - YXG11 € 20.886 | Benzine Motor (0.9 liter): 63 kW (86 pk) |
HHJ-74-J | 17 maart 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.166 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HHV-52-G | 15 maart 2025 2021 Geïmporteerd | YPSILON - 312 - YYD1B € 24.410 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
HGP-27-G | 28 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.249 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGS-98-F | 27 februari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 34.899 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HGS-97-F | 27 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.249 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGS-96-F | 27 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.249 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGS-95-F | 27 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.249 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGB-85-P | 26 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 38.250 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGB-45-S | 24 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 37.799 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HFZ-92-G | 24 februari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 34.729 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HGB-48-S | 19 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 38.399 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGB-47-S | 19 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 37.399 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGB-46-S | 19 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 37.799 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGB-44-S | 19 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 37.799 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HGB-43-S | 19 februari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 37.099 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
GZZ-28-Z | 19 februari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 33.149 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HDV-33-B | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.916 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HDV-32-B | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.916 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
HDS-38-J | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 33.040 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HDS-37-J | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 33.760 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HDS-36-J | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 33.040 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HDS-35-J | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 31.199 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HDS-34-J | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - P € 34.899 | Benzine / Elektriciteit Motor (1.2 liter): 74 kW (101 pk) Elektromotor(s): 16 kW (21 pk) |
HDS-33-J | 31 januari 2025 2025 | YPSILON - U - H € 39.249 | Elektriciteit Elektromotor(s): 115 kW (156 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Lancia YpsilonGoogle op afbeeldingen van de Lancia Ypsilon
Google op reviews van de Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Lancia Ypsilon review (2024): Hoe goed is de eerste nieuwe auto?
Autoreview.nl
Lancia Ypsilon: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
Lancia Ypsilon test - dit moet ervoor zorgen dat jij Lancia weer ziet staan
Duur topmodel van Lancia Ypsilon is eigenlijk het koopje van de maand
Zoveel kost de nieuwe Lancia Ypsilon met private lease
Met de Lancia Ypsilon HF keert ook dit rode olifantje terug (nee, we hebben niet gedronken)
Lancia Ypsilon (2024) review: elf en een half in een dozijn
Prijs Lancia Ypsilon: chique broer van elektrische 208 en Corsa is de goedkoopste
Met dit gekkigheidje verhelpt de Lancia Ypsilon (2024) de grootste ergernis van snelladen
Let op! Expliciete beelden van de Lancia Ypsilon (2024)
Striptease Lancia Ypsilon nadert hoogtepunt
Elektrische Lancia's gaan Ypsilon (2024), Aurelia (2026) en Delta (2028) heten - UPDATE: Ypsilon concept in april onthuld
Autovisie.nl
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
Alles over Lancia Ypsilon
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
Lancia Ypsilon vs. Mini Cooper E: de beste elektrische hatchback
Lancia Ypsilon HF als nieuwe hot hatch én terugkeer naar rallysport
Abarth 600e heeft net zoveel vermogen als Lancia Ypsilon HF
Dit is de eerste nieuwe Lancia in dertien jaar!
Gelekt! Dit is de nieuwe Lancia Ypsilon EV vanuit elke hoek
De nieuwe Lancia Ypsilon kan varen, althans hij probeert het
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
Pensioenleeftijd omhoog! Lancia Ypsilon krijgt toch nog update
Koopwijzer: occasion Lancia Ypsilon (2011-2017)
Autoweek.nl
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/lancia/ypsilon/
Autozine.nl
Autotest: Lancia Ypsilon
Autotest: Lancia Ypsilon
Autotest: Lancia Ypsilon (2003 - 2011)
Autotest: Lancia Ypsilon (2011 - 2017)
Autotest: Lancia Ypsilon
Onze database is bijgewerkt tot 19 maart 2025.