Fiat Panda
In Nederland rijden er van de Fiat Panda momenteel 90.769 rond als personenauto. Daarnaast zijn er ook nog 28 bedrijfsauto's en 1 motorrijtuig met beperkte snelheid. Totaal zijn er dus 90.798 Panda-voertuigen. Fiat heeft 397.695 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Panda heeft hierdoor een marktaandeel van 22.8% binnen alle modellen van Fiat. De carrosserie is ingedeeld als mpv (71%) en hatchback (29%).
Bekijk de aandrijvingen van de Panda in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 87.804 | 96.7% |
Benzine (Mild Hybride) | 2.415 | 2.7% |
Overige | 550 | 0.6% |
De Fiat Panda: een icoon op de weg
De Fiat Panda is een compacte stadsauto die al sinds 1980 op de markt is. Het is een van de bestverkochte modellen van Fiat en heeft een trouwe schare fans over de hele wereld. De Panda staat bekend om zijn praktische en veelzijdige karakter, en is daardoor een populaire keuze voor stadsbewoners en gezinnen.
In dit artikel zullen we de geschiedenis en evolutie van de Fiat Panda bespreken, evenals de kenmerken en specificaties van de nieuwste modellen.
Geschiedenis van de Fiat Panda
De Fiat Panda werd voor het eerst geïntroduceerd in 1980 als een compacte stadsauto die moest concurreren met andere populaire modellen zoals de Renault 5 en de Volkswagen Polo. De auto was ontworpen door de Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro en stond bekend om zijn eenvoudige en functionele ontwerp.
De eerste generatie van de Fiat Panda was verkrijgbaar in verschillende carrosserievarianten, waaronder een hatchback, een sedan en een bestelwagen. De auto was uitgerust met een reeks zuinige benzinemotoren en was zeer populair vanwege zijn lage prijs en lage onderhoudskosten.
In de jaren die volgden, bracht Fiat verschillende updates en facelifts uit voor de Panda, waardoor het model steeds populairder werd bij autoliefhebbers over de hele wereld. In 2003 werd de tweede generatie van de Panda geïntroduceerd, die een moderner en gestroomlijnder ontwerp had en was uitgerust met nieuwe technologische snufjes zoals airconditioning en elektrische ramen.
De derde generatie van de Panda werd gelanceerd in 2012 en was voorzien van een geheel nieuw ontwerp en een reeks verbeterde functies. De auto werd al snel een van de bestverkochte modellen van Fiat en won verschillende prijzen voor zijn uitstekende prestaties en betrouwbaarheid.
Kenmerken van de Fiat Panda
De Fiat Panda staat bekend om zijn compacte formaat en praktische ontwerp, waardoor hij ideaal is voor gebruik in de stad. De auto is verkrijgbaar in verschillende carrosserievarianten, waaronder een hatchback, een sedan en een bestelwagen, en biedt voldoende ruimte voor passagiers en bagage.
De nieuwste modellen van de Panda zijn uitgerust met een reeks geavanceerde functies, waaronder een touchscreen infotainmentsysteem, Bluetooth-connectiviteit en parkeersensoren. De auto is ook voorzien van een reeks veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags, ABS en tractiecontrole, waardoor hij een van de veiligste auto's in zijn klasse is.
Wat betreft prestaties, is de Fiat Panda uitgerust met een reeks zuinige benzinemotoren die zorgen voor een soepele en efficiënte rijervaring. De auto is ook voorzien van een comfortabele ophanging en een responsieve besturing, waardoor hij gemakkelijk te manoeuvreren is in druk stadsverkeer.
De Fiat Panda is ook zeer betaalbaar in vergelijking met andere modellen in zijn klasse, waardoor hij een populaire keuze is voor budgetbewuste autokopers. De auto heeft een lage aanschafprijs en lage onderhoudskosten, waardoor hij een uitstekende investering is op de lange termijn.
Vergeet ook niet de Fiat merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Fiat Panda's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Panda's
Wanneer een nieuwe Fiat Panda voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Fiat Panda personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Fiat Panda.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Fiat Panda komt daarmee uit op 11.414 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Fiat Panda in Nederland zijn Blauw (19.693 stuks / 22%), Grijs (19.508 stuks / 21%), Zwart (18.522 stuks / 20%) en Wit (9.969 stuks / 11%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Blauw | 19.693 | 22% |
Grijs | 19.508 | 21% |
Zwart | 18.522 | 20% |
Wit | 9.969 | 11% |
Rood | 9.008 | 10% |
Geel | 4.305 | 5% |
Beige | 3.900 | 4% |
Oranje | 1.885 | 2% |
Groen | 1.536 | 2% |
Paars | 1.449 | 2% |
Bruin | 765 | 1% |
Creme | 229 | < 1% |
4.640 van de 90.769 personenauto's zijn geïmporteerd
Dit betekent dat maar een klein deel (5.1%) uit het buitenland komt. De meeste import Fiat Panda's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vaak betreft het duurdere modellen die geïmporteerd worden (met een relatief hoge BPM in Nederland). Maar ook kan het heel voordelig zijn voor een particulier of handelaar om een jong gebruikte middenklasser te importeren.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Fiat Panda.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
PANDA | 89.705 | 98.8% |
PANDA 4X4 | 390 | 0.4% |
PANDA 45 | 118 | 0.1% |
PANDA 34 | 99 | 0.1% |
PANDA 1000CL I.E. U9 | 86 | 0.1% |
PANDA 1000 FIRE E2 | 63 | 0.1% |
PANDA 1000L I.E. U9 | 42 | < 0,1% |
PANDA 750L S6 | 31 | < 0,1% |
PANDA SELECTA U9 | 31 | < 0,1% |
PANDA 1.1 I.E. SELECTA E2 | 27 | < 0,1% |
PANDA 900 E2 | 26 | < 0,1% |
PANDA 1000CL S6 | 22 | < 0,1% |
PANDA 750CL S6 | 22 | < 0,1% |
PANDA 750 L | 17 | < 0,1% |
PANDA 1.1 I.E. 4X4 E2 | 12 | < 0,1% |
PANDA 1000S I.E. U9 | 7 | < 0,1% |
PANDA 1.2 | 7 | < 0,1% |
PANDA 1000CLX I.E. U9 | 6 | < 0,1% |
PANDA 1.1 I.E. SELECTA | 6 | < 0,1% |
PANDA 1.1 I.E. 4X4 | 5 | < 0,1% |
PANDA 1000CL | 5 | < 0,1% |
PANDA 1000S S6 | 4 | < 0,1% |
PANDA 4X4 SISLEY | 4 | < 0,1% |
PANDA 750 CL | 3 | < 0,1% |
PANDA 750 | 3 | < 0,1% |
OVERIG | 28 | < 0,1% |
90.769 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Fiat Panda.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
AK13A | jan 1998 | jul 1998 | - | 4 | < 0.1% | |
AK53B | Benzine Benzinemotor: 40 kW (54 pk) | dec 1997 | jan 2001 | - | 16 | < 0.1% |
AW53A | Benzine / LPG LPG motor: 40 kW (54 pk) Benzinemotor: 40 kW (54 pk) | mrt 2001 | nov 2003 | - | 474 | 0.5% |
AW53B | Benzine Benzinemotor: 40 kW (54 pk) | feb 2001 | mrt 2004 | - | 12 | < 0.1% |
AXA1A | Benzine / LPG LPG motor: 40 kW (54 pk) Benzinemotor: 40 kW (54 pk) | aug 2003 | mei 2011 | € 8.603 | 8.181 | 9% |
AXB11 | Benzine / LPG LPG motor: 44 kW (60 pk) Benzinemotor: 44 kW (60 pk) | mrt 2004 | feb 2011 | € 11.848 | 4.410 | 4.9% |
AXB1A | Benzine / CNG / LPG CNG motor: 38 kW (52 pk) CNG motor: 44 kW (60 pk) Benzinemotor: 38 kW (52 pk) Benzinemotor: 44 kW (60 pk) LPG motor: 44 kW (60 pk) | aug 2003 | jul 2011 | € 10.021 | 28.417 | 31.3% |
AXB2A | Benzine / LPG LPG motor: 44 kW (60 pk) Benzinemotor: 44 kW (60 pk) | sep 2004 | aug 2010 | € 15.379 | 325 | 0.4% |
AXC1A | Diesel Dieselmotor: 51 kW (69 pk) | aug 2004 | mrt 2011 | € 18.569 | 27 | < 0.1% |
AXC2A | Diesel Dieselmotor: 51 kW (69 pk) | mei 2007 | jan 2010 | € 16.583 | 3 | < 0.1% |
AXD1A | Diesel Dieselmotor: 55 kW (75 pk) | aug 2006 | apr 2009 | € 14.788 | 20 | < 0.1% |
AXE1B | Benzine / LPG LPG motor: 74 kW (101 pk) Benzinemotor: 74 kW (101 pk) | sep 2006 | dec 2010 | € 14.934 | 650 | 0.7% |
AXF1A | Benzine / LPG LPG motor: 51 kW (69 pk) Benzinemotor: 51 kW (69 pk) | jan 2010 | mrt 2013 | € 9.608 | 21.291 | 23.5% |
AXF2A | Benzine Benzinemotor: 51 kW (69 pk) | apr 2011 | dec 2012 | € 13.859 | 6 | < 0.1% |
AXG1A | Diesel Dieselmotor: 55 kW (75 pk) | mrt 2011 | mrt 2011 | € 14.694 | 1 | < 0.1% |
AXG2A | Diesel Dieselmotor: 55 kW (75 pk) | mei 2011 | mei 2011 | € 22.345 | 1 | < 0.1% |
AXH1A | Benzine / CNG Benzinemotor: 51 kW (69 pk) Benzinemotor: 57 kW (77 pk) CNG motor: 51 kW (69 pk) | jan 2011 | aug 2012 | € 13.225 | 40 | < 0.1% |
GT53A | Benzine Benzinemotor: 29 kW (39 pk) | nov 1997 | okt 2001 | - | 262 | 0.3% |
PXA1A | Benzine / LPG LPG motor: 51 kW (69 pk) Benzinemotor: 51 kW (69 pk) | jan 2012 | feb 2021 | € 13.447 | 3.863 | 4.3% |
PXG11 | Benzine / LPG Benzinemotor: 63 kW (86 pk) LPG motor: 63 kW (86 pk) | apr 2012 | aug 2018 | € 13.852 | 1.520 | 1.7% |
PXG1A | Benzine / CNG / LPG LPG motor: 63 kW (86 pk) Benzinemotor: 63 kW (86 pk) CNG motor: 59 kW (80 pk) | jan 2012 | okt 2020 | € 12.853 | 4.846 | 5.3% |
PXG2B | Benzine Benzinemotor: 63 kW (86 pk) | feb 2013 | jan 2024 | € 20.043 | 116 | 0.1% |
PXH1A | Benzine / LPG LPG motor: 48 kW (65 pk) Benzinemotor: 48 kW (65 pk) | nov 2012 | nov 2014 | € 11.290 | 3.397 | 3.7% |
PXL2A | Diesel Dieselmotor: 55 kW (75 pk) | dec 2012 | mrt 2014 | € 27.020 | 3 | < 0.1% |
PXN11 | Benzine / LPG LPG motor: 59 kW (80 pk) Benzinemotor: 59 kW (80 pk) | feb 2014 | jun 2019 | € 14.426 | 2.740 | 3% |
PXN1A | Benzine / LPG LPG motor: 59 kW (80 pk) Benzinemotor: 59 kW (80 pk) | feb 2014 | aug 2019 | € 13.230 | 2.461 | 2.7% |
PXP1A | Benzine / LPG LPG motor: 44 kW (60 pk) Benzinemotor: 44 kW (60 pk) | feb 2014 | sep 2018 | € 11.228 | 3.948 | 4.3% |
PXR2B | Benzine Benzinemotor: 66 kW (90 pk) | okt 2014 | sep 2018 | € 20.737 | 65 | 0.1% |
PXW1A | Diesel Dieselmotor: 70 kW (95 pk) | jan 2018 | jan 2018 | € 26.159 | 1 | < 0.1% |
PXW2A | Diesel Dieselmotor: 70 kW (95 pk) | jan 2016 | mei 2018 | € 26.950 | 4 | < 0.1% |
PYD1B | Benzine / Elektriciteit Benzinemotor: 52 kW (71 pk) Elektromotor(en): 2.1 kW (2.9 pk) | feb 2020 | jan 2025 | € 18.375 | 2.415 | 2.7% |
Onbekend | 1.250 | 1.4% | ||||
Totaal | 90.769 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 23
1 van 23
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HBN-82-T | 15 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 21.969 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
HBS-97-J | 14 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 21.969 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GZG-63-R | 14 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 19.390 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
HBN-84-T | 11 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 22.669 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
X-017-XJ | 10 januari 2025 2022 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PYD1B € 16.933 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
HBL-65-Z | 10 januari 2025 2012 Geïmporteerd | PANDA - 169 - AXF1A € 8.194 | Benzine Motor (1.2 liter): 51 kW (69 pk) |
GZB-37-J | 9 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 19.390 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GVB-33-P | 9 januari 2025 2020 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PXA1A € 14.851 | Benzine Motor (1.2 liter): 51 kW (69 pk) |
GZS-84-H | 7 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 21.939 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GZK-32-R | 7 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 19.390 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
HBJ-88-L | 3 januari 2025 2020 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PXA1A € 17.493 | Benzine Motor (1.2 liter): 51 kW (69 pk) |
GXZ-90-X | 3 januari 2025 2019 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PXA1A € 16.564 | Benzine Motor (1.2 liter): 51 kW (69 pk) |
GRN-22-X | 3 januari 2025 2024 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PYD1B € 17.310 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
HBJ-92-F | 2 januari 2025 2009 Geïmporteerd | PANDA - 169 - AXA1A Onbekend | Benzine Motor (1.1 liter): 40 kW (54 pk) |
GZS-83-H | 2 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 19.390 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GTT-57-X | 2 januari 2025 2025 | PANDA - 312 - PYD1B € 21.239 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GZS-81-H | 30 december 2024 2024 | PANDA - 312 - PYD1B € 20.459 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
Z-768-BG | 28 december 2024 2023 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PYD1B € 20.864 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GXF-12-N | 28 december 2024 2020 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PXA1A € 17.616 | Benzine Motor (1.2 liter): 51 kW (69 pk) |
GXX-69-H | 23 december 2024 2024 | PANDA - 312 - PYD1B € 21.239 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GXX-61-L | 23 december 2024 2011 Geïmporteerd | PANDA - 169 - AXF1A € 8.362 | Benzine Motor (1.2 liter): 51 kW (69 pk) |
GVX-37-H | 23 december 2024 2015 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PXP1A € 12.445 | Benzine Motor (1 liter): 44 kW (60 pk) |
GXR-26-L | 21 december 2024 2024 | PANDA - 312 - PYD1B € 21.939 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GXR-25-L | 21 december 2024 2024 | PANDA - 312 - PYD1B € 21.239 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
GXZ-67-S | 19 december 2024 2023 Geïmporteerd | PANDA - 312 - PYD1B € 1.634.753 | Benzine / Elektriciteit Motor (1 liter): 52 kW (70 pk) Elektromotor(s): 2 kW (2.8 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Fiat PandaGoogle op afbeeldingen van de Fiat Panda
Google op reviews van de Fiat Panda
Fiat Panda Wikipedia-pagina
Topgear.nl
Autotest: Fiat Panda 100HP
Autotest: Fiat Panda 1.2 Active
Fiat Panda TwinAir 85 Lounge
Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Dualogic
Fiat Panda 4x4 TwinAir Turbo
Fiat Panda 4x4 op een vulkaan
Fiat Panda Trekking Natural Power
Fiat Panda Hybrid Launch Edition (2020) - rijtest en specs
Fiat Panda 1.2 4x2 City Cross (2019) - rijtest en specificaties
Autoblog.nl
Fiat Panda
Autoreview.nl
Fiat Panda: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
Zo rijd je al voor 278 euro in de nieuwe Fiat Grande Panda
Ook de productie van deze iconische Fiat ligt opeens stil
Waarom je fluitend 1700 euro extra aftikt voor de Fiat Grande Panda Electric
Fiat Grande Panda
In deze snoezige publiekslieveling kun je al vanaf minder dan 300 euro rijden
Fiat Grande Panda (2024): deze goedkope elektrische auto heeft een primeurtje
Dat werd tijd: de nieuwe Fiat Panda (2024) is hier! En hij wordt niet alleen elektrisch
Nieuwe Fiat Panda wordt de duurste ooit (en dat is leuker dan jij denkt)
Denk je dat de Fiat Panda Sport sportief is? Nee joh!
Fiat 500 en Panda Hybrid zijn erg gunstig geprijsd
Fiat 500 Hybrid en Panda Hybrid markeren start elektrificatie-offensief
Fiat Panda
Connect Navigatiesysteem voor Fiat Panda
Autovisie.nl
Alles over Fiat Panda
Als je snel bent, kun je subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
Alles over Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda: nieuwe budget-EV zonder gedoe met stekker
Dit kosten de Fiat Panda en Pandina in Nederland
De Fiat Grande Panda is net zo jaren tachtig als Sabrina Salerno
Koopwijzer: Fiat Panda - prijzen, problemen en uitvoeringen
Deze Fiat Panda is voor als je geen Mercedes G63 6x6 kan betalen
Betaalbare Fiat Panda EV moet Chinese merken leven zuur maken
Dit Italiaanse eiland heeft meer Fiat Panda's dan inwoners
Nieuwe Fiat Panda wordt weer een Panda, maar ook een 'oude'
Fiat blijft de Panda tot 2026 trouw
Fiat Panda en Tipo RED hoeven niet rood te zijn
Fiat Panda Sport is een kleine teleurstelling
Autoweek.nl
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/fiat/panda/
Autozine.nl
Autotest: Fiat Panda (2003 - 2011)
Autotest: Fiat Panda (2003 - 2011)
Autotest: Fiat Panda
Autotest: Fiat Panda 4x4
Autotest: Fiat Panda CNG
Autotest: Fiat Panda Panda
Autotest: Fiat Panda (2003 - 2011)
Autotest: Fiat Panda
Autotest: Fiat Panda (1980 - 2003)
Fiat.nl
Een voorproefje van de nieuwe Fiat Grande Panda NL
Nieuwe Fiat Panda NL
Onze database is bijgewerkt tot 15 januari 2025.