Fiat 500 Abarth
In Nederland rijden er van de Fiat 500 Abarth momenteel 1.388 rond. Fiat heeft 389.405 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De 500 Abarth heeft hierdoor een marktaandeel van 0.36% binnen alle modellen van Fiat. De carrosserie is ingedeeld als hatchback (99%) en overig (1%).
Bekijk de aandrijvingen van de 500 Abarth in Nederland:
| Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
|---|---|---|
| Benzine | 1.382 | 99.6% |
| Overige | 6 | 0.4% |
De Fiat 500 Abarth: een icoon in de autowereld
De Fiat 500 Abarth is een auto die bij velen tot de verbeelding spreekt. Met zijn compacte formaat, sportieve uitstraling en krachtige prestaties is de Abarth een icoon in de autowereld. In dit artikel nemen we een diepere duik in de geschiedenis, het design en de prestaties van deze bijzondere auto.
Geschiedenis
De Fiat 500 Abarth is gebaseerd op de legendarische Fiat 500, een compacte stadsauto die voor het eerst werd geïntroduceerd in 1957. De Fiat 500 was destijds een enorm succes en groeide uit tot een icoon in de autowereld. In de jaren '60 en '70 werd de Fiat 500 ook gebruikt als basis voor verschillende racewagens, waaronder de Abarth-modellen.
Abarth is een Italiaans automerk dat gespecialiseerd is in het tunen van auto's en het produceren van high-performance modellen. Het merk werd opgericht door Carlo Abarth in 1949 en heeft sindsdien een indrukwekkende reputatie opgebouwd in de autosportwereld. Abarth heeft samengewerkt met verschillende automerken, waaronder Fiat, om sportieve varianten van bestaande modellen te ontwikkelen.
De eerste Fiat 500 Abarth werd geïntroduceerd in 2008 en was direct een succes. De auto combineerde het compacte formaat en de speelse uitstraling van de Fiat 500 met de sportieve prestaties en het unieke design van Abarth. Sindsdien heeft de Fiat 500 Abarth verschillende updates en facelifts ondergaan, maar de essentie van de auto is altijd hetzelfde gebleven: een compacte, sportieve auto met een unieke uitstraling.
Design
Het design van de Fiat 500 Abarth is een perfecte combinatie van retro en modern. De auto behoudt de kenmerkende vormen en stijlelementen van de originele Fiat 500, maar voegt daar een sportieve twist aan toe. De Abarth-versie van de Fiat 500 heeft een agressievere voorbumper, een dubbele uitlaat en opvallende striping en badges. Ook de velgen en remklauwen zijn vaak in een opvallende kleur uitgevoerd, wat de sportieve uitstraling van de auto versterkt.
Het interieur van de Fiat 500 Abarth is eveneens sportief en stijlvol. De stoelen zijn vaak bekleed met hoogwaardig leer of alcantara en voorzien van het Abarth-logo. Het dashboard heeft een strak design en is voorzien van moderne technologie, zoals een touchscreen infotainmentsysteem en digitale instrumenten. Al met al ademt het interieur van de Fiat 500 Abarth sportiviteit en kwaliteit.
Prestaties
Wat de Fiat 500 Abarth echt bijzonder maakt, zijn zijn prestaties. Ondanks zijn compacte formaat en bescheiden motorinhoud weet de Abarth indrukwekkende prestaties neer te zetten. De auto is voorzien van een krachtige turbocharged motor die in staat is om flinke snelheden te behalen. De Fiat 500 Abarth accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts enkele seconden en heeft een topsnelheid van meer dan 200 km/u.
Maar het zijn niet alleen de prestaties op papier die de Fiat 500 Abarth zo bijzonder maken. Het is vooral het rijgedrag van de auto dat indruk maakt. De Abarth is voorzien van een sportief onderstel en een directe besturing, waardoor de auto zich als een kart door de bochten laat sturen. De uitlaat produceert een sportief geluid dat bijdraagt aan de rijbeleving en maakt elke rit in de Fiat 500 Abarth tot een waar feest.
Vergeet ook niet de Fiat merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Fiat 500 Abarth's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren 500 Abarth's
Wanneer een nieuwe Fiat 500 Abarth voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Fiat 500 Abarth personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Fiat 500 Abarth.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Fiat 500 Abarth komt daarmee uit op 28.203 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Fiat 500 Abarth in Nederland zijn Grijs (440 stuks / 32%), Wit (429 stuks / 31%), Zwart (256 stuks / 18%) en Rood (158 stuks / 11%).
| Kleur | Aantal | Percentage |
|---|---|---|
Grijs | 440 | 32% |
Wit | 429 | 31% |
Zwart | 256 | 18% |
Rood | 158 | 11% |
Blauw | 41 | 3% |
Creme | 31 | 2% |
Geel | 21 | 2% |
Groen | 6 | < 1% |
Paars | 4 | < 1% |
Bruin | 2 | < 1% |
929 van de 1.388 personenauto's zijn geïmporteerd
Meer dan de helft (66.9%) komt uit het buitenland. De meeste import Fiat 500 Abarth's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vooral duurdere personenauto's (met een relatief hoge BPM in Nederland) worden vaak geïmporteerd. Dit zijn vaak personenauto's met een grotere uitstoot (o.a. co2). In Nederland betaal je per co2-punt meer belasting, dit stijg relatief harder naarmate de personenauto meer uitstoot.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Fiat 500 Abarth.
Swipe voor complete tabel
| Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
|---|---|---|
| 500 ABARTH | 1.386 | 99.9% |
| 500 ABARTH 595 | 1 | 0.1% |
| 500 ABARTH ESSEESSE | 1 | 0.1% |
| 1.388 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Fiat 500 Abarth.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
| Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
|---|---|---|---|---|---|---|
| AXA1A | Benzine Benzinemotor: 51 kW (69 pk) | mrt 2009 | mei 2014 | € 17.536 | 6 | 0.4% |
| AXC1B | Benzine Benzinemotor: 74 kW (101 pk) | sep 2009 | sep 2009 | - | 1 | 0.1% |
| AXD1A | Benzine / LPG LPG motor: 99 kW (135 pk) Benzinemotor: 99 kW (135 pk) Benzinemotor: 118 kW (160 pk) | jun 2008 | jul 2016 | € 26.066 | 763 | 55% |
| AXF11 | Benzine / LPG Benzinemotor: 76 kW (103 pk) Benzinemotor: 103 kW (140 pk) Benzinemotor: 118 kW (160 pk) Benzinemotor: 132 kW (179 pk) LPG motor: 103 kW (140 pk) | jun 2010 | sep 2018 | € 30.294 | 326 | 23.5% |
| AXF1A | Benzine Benzinemotor: 103 kW (140 pk) Benzinemotor: 132 kW (179 pk) | jan 2016 | feb 2019 | € 33.089 | 50 | 3.6% |
| AXG1A | Benzine Benzinemotor: 63 kW (86 pk) | jun 2011 | jun 2011 | € 14.495 | 1 | 0.1% |
| AXM1B | Benzine Benzinemotor: 77 kW (105 pk) | mei 2014 | mei 2014 | € 18.015 | 1 | 0.1% |
| AXT1A | Benzine Benzinemotor: 139 kW (189 pk) | mrt 2016 | jul 2016 | € 55.939 | 2 | 0.1% |
| AXY11 | Benzine Benzinemotor: 107 kW (145 pk) | jan 2017 | feb 2017 | € 30.205 | 2 | 0.1% |
| AXY1A | Benzine Benzinemotor: 107 kW (145 pk) Benzinemotor: 118 kW (160 pk) | nov 2016 | jun 2018 | € 28.835 | 27 | 1.9% |
| AXZ11 | Benzine / LPG LPG motor: 121 kW (165 pk) Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | nov 2016 | jul 2017 | € 33.646 | 20 | 1.4% |
| AXZ1A | Benzine Benzinemotor: 121 kW (165 pk) | jun 2016 | jan 2019 | € 32.807 | 36 | 2.6% |
| Onbekend | 153 | 11% | ||||
| Totaal | 1.388 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
| Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
|---|---|---|---|
Z-295-JR | 11 oktober 2025 2012 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 23.199 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
JFB-11-X | 4 september 2025 2009 Geïmporteerd | 500 ABARTH Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HHN-31-P | 23 augustus 2025 2013 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 25.906 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HZT-87-K | 21 augustus 2025 2014 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXA1A € 21.523 | Benzine Motor (1.2 liter): 51 kW (69 pk) |
HRK-90-R | 1 augustus 2025 2009 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HZR-15-G | 30 juli 2025 2009 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HSR-97-H | 2 juli 2025 2011 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXF11 € 22.879 | Benzine Motor (1.4 liter): 103 kW (140 pk) |
HHL-55-B | 30 juni 2025 2009 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HVB-08-P | 26 juni 2025 2013 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXF11 € 34.086 | Benzine Motor (1.4 liter): 118 kW (160 pk) |
HLH-09-T | 18 juni 2025 2013 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXF11 € 30.011 | Benzine Motor (1.4 liter): 118 kW (160 pk) |
HSN-49-J | 16 juni 2025 2012 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 26.699 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HJL-66-L | 23 mei 2025 2008 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HPP-88-K | 17 mei 2025 2012 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 26.973 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
GZZ-74-G | 19 april 2025 2013 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 26.785 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HLF-93-J | 12 april 2025 2014 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXF11 € 36.589 | Benzine Motor (1.4 liter): 118 kW (160 pk) |
HHV-16-D | 27 maart 2025 2009 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HDX-73-D | 19 maart 2025 2010 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 € 26.716 | Benzine Motor (1.4 liter): 118 kW (160 pk) |
HDB-81-R | 8 maart 2025 2010 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 21.989 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
HGS-25-K | 27 februari 2025 2014 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXF11 € 46.649 | Benzine Motor (1.4 liter): 132 kW (179 pk) |
HDP-87-P | 28 januari 2025 2017 Geïmporteerd | 500 ABARTH € 43.161 | Benzine Motor (1.4 liter): 107 kW (145 pk) |
GRG-90-H | 23 november 2024 2012 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 25.172 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
GGP-97-P | 20 november 2024 2014 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A € 22.994 | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
GDN-15-Z | 12 oktober 2024 2011 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXF11 € 26.949 | Benzine Motor (1.4 liter): 103 kW (140 pk) |
GNV-93-B | 6 oktober 2024 2009 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 118 kW (160 pk) |
GNH-44-P | 27 september 2024 2009 Geïmporteerd | 500 ABARTH - 312 - AXD1A Onbekend | Benzine Motor (1.4 liter): 99 kW (135 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Fiat 500 AbarthGoogle op afbeeldingen van de Fiat 500 Abarth
Google op reviews van de Fiat 500 Abarth
Topgear.nl
Uitgelicht: Fiat 500 Abarth voorproefje
Uitgelicht: Fiat 500 Abarth
Autotest: Fiat 500 Abarth
Autotest: Fiat 500 Abarth Esseesse
Autovisie.nl
Zo maak je jouw Fiat 500 stoerder dan iedere Abarth
Autozine.nl
Autotest: 500 Abarth
Onze database is bijgewerkt tot 11 november 2025.