MG B
In Nederland rijden er van de MG B momenteel 4.305 rond. MG heeft 26.661 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De B heeft hierdoor een marktaandeel van 16.1% binnen alle modellen van MG. De carrosserie is ingedeeld als niet geregistreerd (71%), cabriolet (26%) en coupe (3%).
Bekijk de aandrijvingen van de B in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 4.285 | 99.5% |
Overige | 20 | 0.5% |
De MG B: Een icoon op vier wielen
De MG B is een klassieke sportwagen die in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw werd geproduceerd door het Britse automerk MG. De auto was een van de meest populaire sportwagens van zijn tijd en is vandaag de dag nog steeds geliefd bij autoliefhebbers over de hele wereld. Met zijn kenmerkende design, sportieve prestaties en betrouwbare techniek heeft de MG B een speciale plaats veroverd in de harten van autoliefhebbers.
Geschiedenis
De MG B werd geïntroduceerd in 1962 als opvolger van de MG A. De auto was ontworpen door Syd Enever en was bedoeld als een betaalbare sportwagen voor de massa. De MG B was voorzien van een stijlvol en tijdloos design, met een lange motorkap, korte overhangen en een slanke carrosserie. Het interieur was eenvoudig maar functioneel, met een minimalistisch dashboard en comfortabele stoelen.
Onder de motorkap lag een 1.8 liter viercilinder motor die goed was voor zo'n 95 pk. Dit zorgde voor vlotte prestaties en een topsnelheid van ongeveer 170 km/u. De MG B was leverbaar met een handgeschakelde vier- of vijfversnellingsbak, waardoor de auto sportief en plezierig te rijden was.
In de loop der jaren werden er verschillende varianten van de MG B uitgebracht, waaronder de GT, een coupéversie met een fastback-achterkant, en de V8, die was voorzien van een krachtige V8-motor. De MG B was een succesvolle auto voor MG en werd tot 1980 geproduceerd, toen de productie werd stopgezet.
Rijervaring
De MG B staat bekend om zijn uitstekende rijgedrag en sportieve prestaties. De auto heeft een perfecte gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, waardoor hij zeer wendbaar en stabiel is in de bochten. De motor levert voldoende vermogen om de auto vlot van zijn plaats te krijgen en de acceleratie is vlot en krachtig.
Het onderstel van de MG B is goed afgestemd op sportief rijden en biedt een goede balans tussen comfort en dynamiek. De auto heeft een directe besturing en een goed gevoel in de bochten, waardoor hij een plezier is om mee te rijden. De remmen zijn krachtig en goed doseerbaar, waardoor de auto snel tot stilstand kan worden gebracht.
Het interieur van de MG B is eenvoudig maar functioneel, met comfortabele stoelen en een goed overzicht over de weg. De bedieningselementen zijn logisch geplaatst en gemakkelijk te bedienen, waardoor de auto prettig is om in te rijden. Het geluid van de motor is sportief en opzwepend, waardoor elke rit een feestje wordt.
Restauratie en onderhoud
De MG B is een geliefde klassieker die door veel autoliefhebbers wordt gekoesterd. Veel exemplaren zijn in de loop der jaren gerestaureerd en in topconditie gehouden, waardoor ze nog steeds volop worden gebruikt en bewonderd. Het restaureren van een MG B vergt wel de nodige kennis en vaardigheden, aangezien de auto uit tal van losse onderdelen bestaat die zorgvuldig moeten worden gemonteerd.
Het onderhoud van een MG B is over het algemeen goed te doen, mits de auto regelmatig wordt nagekeken en onderhouden. Het is belangrijk om de motor en de versnellingsbak regelmatig te controleren en te smeren, om te voorkomen dat er problemen ontstaan. Ook de remmen, de ophanging en de elektrische installatie verdienen de nodige aandacht, om ervoor te zorgen dat de auto veilig en betrouwbaar blijft.
Vergeet ook niet de MG merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal MG B's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren B's
Wanneer een nieuwe MG B voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte MG B personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een MG B in Nederland zijn Rood (1.198 stuks / 28%), Groen (959 stuks / 22%), Wit (586 stuks / 14%) en Blauw (502 stuks / 12%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Rood | 1.198 | 28% |
Groen | 959 | 22% |
Wit | 586 | 14% |
Blauw | 502 | 12% |
Geel | 400 | 9% |
Zwart | 266 | 6% |
Oranje | 146 | 3% |
Bruin | 74 | 2% |
Grijs | 44 | 1% |
Beige | 39 | 1% |
Paars | 33 | 1% |
Creme | 7 | < 1% |
Rose | 1 | < 1% |
? Onbekend | 50 | 1% |
3.635 van de 4.305 personenauto's zijn geïmporteerd
Maar liefst 84.4% komt oorspronkelijk dus uit het buitenland. De meeste import MG B's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vooral duurdere personenauto's (met een relatief hoge BPM in Nederland) worden vaak geïmporteerd. Dit zijn vaak personenauto's met een grotere uitstoot (o.a. co2). In Nederland betaal je per co2-punt meer belasting, dit stijg relatief harder naarmate de personenauto meer uitstoot.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de MG B.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
B | 2.570 | 59.7% |
B TOURER | 760 | 17.7% |
B TOURER US | 593 | 13.8% |
B GT | 214 | 5% |
B GT V8 | 30 | 0.7% |
MG B | 29 | 0.7% |
B-GT | 12 | 0.3% |
B ROADSTER | 9 | 0.2% |
MG B GT | 8 | 0.2% |
B 1800 | 7 | 0.2% |
B ROADSTAR | 6 | 0.1% |
MG B TOURER | 5 | 0.1% |
B GT SPORTS | 4 | 0.1% |
B G T | 3 | 0.1% |
M G B | 3 | 0.1% |
B V8 | 2 | < 0,1% |
MG B ROADSTER | 2 | < 0,1% |
B -GT | 1 | < 0,1% |
MG B GT V8 | 1 | < 0,1% |
B TOURER VS | 1 | < 0,1% |
M G B 1800 | 1 | < 0,1% |
YB 1.25 LITRE | 1 | < 0,1% |
B-ROADSTER | 1 | < 0,1% |
MG B GT MK3 | 1 | < 0,1% |
B BERLINETTE | 1 | < 0,1% |
OVERIG | 40 | 0.9% |
4.305 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de MG B.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
Onbekend | 4.305 | 100% | ||||
Totaal | 4.305 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
PM-87-94 | 8 november 2024 1969 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 71 kW (97 pk) |
PM-87-54 | 31 oktober 2024 1964 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
PM-87-24 | 24 oktober 2024 1968 Geïmporteerd | B GT MARK I Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
22-YE-00 | 30 september 2024 1974 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
PM-85-13 | 19 september 2024 1972 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
PM-83-92 | 30 augustus 2024 1966 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 127 kW (173 pk) |
PM-83-11 | 19 augustus 2024 1963 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 69 kW (94 pk) |
PM-81-64 | 29 juli 2024 1969 Geïmporteerd | MG B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
30-58-UU | 11 juli 2024 1972 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
18-YE-88 | 20 juni 2024 1974 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 62 kW (84 pk) |
PM-79-33 | 13 juni 2024 1972 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
Z-427-RX | 3 juni 2024 1979 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 65 kW (88 pk) |
18-YE-05 | 29 mei 2024 1975 Geïmporteerd | B TOURER US Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 68 kW (92 pk) |
PM-77-68 | 15 mei 2024 1965 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 69 kW (94 pk) |
PM-77-54 | 10 mei 2024 1971 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
PM-73-36 | 16 februari 2024 1970 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
X-442-TK | 7 februari 2024 1980 Geïmporteerd | B TOURER Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 62 kW (84 pk) |
PV-PN-87 | 12 december 2023 1980 Geïmporteerd | B GT Onbekend | Benzine Motor (2 liter): 63 kW (86 pk) |
X-878-LB | 8 december 2023 1979 Geïmporteerd | MG B TOURER Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 48 kW (65 pk) |
PM-70-37 | 20 november 2023 1971 Geïmporteerd | B MK 2 Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
PM-68-65 | 12 oktober 2023 1965 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 71 kW (97 pk) |
PM-68-64 | 12 oktober 2023 1967 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 71 kW (97 pk) |
PM-68-30 | 5 oktober 2023 1966 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 69 kW (94 pk) |
11-YE-40 | 3 oktober 2023 1977 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
PM-67-69 | 13 september 2023 1970 Geïmporteerd | B Onbekend | Benzine Motor (1.8 liter): 70 kW (95 pk) |
Swipe voor alle informatie
Onze database is bijgewerkt tot 7 december 2024.