Alfa Romeo Giulia
In Nederland rijden er van de Alfa Romeo Giulia momenteel 3.866 rond als personenauto. Daarnaast zijn er ook nog 2 bedrijfsauto's. Totaal zijn er dus 3.868 Giulia-voertuigen. Alfa Romeo heeft 50.702 voertuigen in Nederland op kenteken staan. De Giulia heeft hierdoor een marktaandeel van 7.6% binnen alle modellen van Alfa Romeo. De carrosserie is ingedeeld als sedan (78%), niet geregistreerd (21%) en overig (1%).
Bekijk de aandrijvingen van de Giulia in Nederland:
Brandstof / aandrijving | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Benzine | 3.106 | 80.3% |
Diesel | 706 | 18.3% |
Benzine & LPG | 52 | 1.3% |
Overige | 2 | 0.1% |
De Alfa Romeo Giulia: een Italiaanse schone
Alfa Romeo is een merk dat bekend staat om zijn sportieve en elegante auto's. Een van de meest iconische modellen van het merk is de Giulia. Deze compacte sedan is al sinds de jaren zestig een favoriet onder autoliefhebbers en heeft in de loop der jaren verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan. In dit artikel zullen we de evolutie van de Alfa Romeo Giulia bespreken en kijken naar wat dit model zo bijzonder maakt.
De oorsprong van de Alfa Romeo Giulia ligt in de jaren zestig, toen Alfa Romeo besloot om een nieuwe sedan te introduceren die de verouderde Giulietta moest vervangen. De Giulia werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Turijn in 1962 en was meteen een hit vanwege zijn sportieve uiterlijk en uitstekende prestaties. De auto was ontworpen door de legendarische ontwerper Giuseppe Scarnati en had een gestroomlijnde carrosserie met een opvallende grille en ronde koplampen.
Een van de meest opvallende kenmerken van de oorspronkelijke Giulia was zijn krachtige motor. De auto was uitgerust met een 1.6 liter viercilinder motor die maar liefst 92 pk leverde, wat destijds indrukwekkende prestaties waren voor een sedan. De Giulia was dan ook een geliefde keuze voor liefhebbers van sportief rijden en werd vaak ingezet in races en rally's.
In de loop der jaren heeft de Giulia verschillende updates en facelifts ondergaan, maar het basisontwerp is altijd trouw gebleven aan het oorspronkelijke concept. In de jaren zeventig werd de Giulia bijvoorbeeld voorzien van een krachtigere 1.8 liter motor en kreeg het interieur een luxueuzere uitstraling. In de jaren tachtig en negentig werd de auto verder gemoderniseerd met nieuwe technologische snufjes en veiligheidsvoorzieningen.
In 2016 introduceerde Alfa Romeo een geheel nieuwe versie van de Giulia die de naam Giulia Quadrifoglio kreeg. Deze high-performance variant was bedoeld als concurrent voor modellen als de BMW M3 en de Mercedes-AMG C63 en werd geprezen om zijn uitstekende rijeigenschappen en krachtige motor. De Giulia Quadrifoglio was uitgerust met een 2.9 liter V6 motor die maar liefst 510 pk leverde, wat zorgde voor indrukwekkende prestaties zoals een topsnelheid van 307 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden.
Naast de Giulia Quadrifoglio introduceerde Alfa Romeo ook een meer alledaagse versie van de Giulia, die bedoeld was als luxe sedan voor dagelijks gebruik. Deze versie was uitgerust met een keur aan comfort- en veiligheidsvoorzieningen en bood een uitstekende rijervaring dankzij het sportieve onderstel en de responsieve besturing. De Giulia werd geprezen om zijn elegante design en hoogwaardige afwerking, wat hem tot een populaire keuze maakte onder autoliefhebbers en zakelijke rijders.
Een van de meest opvallende kenmerken van de Giulia is zijn typisch Italiaanse design. De auto heeft een gestroomlijnde carrosserie met elegante lijnen en een opvallende grille, die hem een sportieve en dynamische uitstraling geven. Het interieur van de Giulia is eveneens fraai vormgegeven, met hoogwaardige materialen en een strakke afwerking die getuigen van Italiaans vakmanschap.
De Alfa Romeo Giulia is niet alleen een lust voor het oog, maar biedt ook een uitstekende rijervaring. De auto is voorzien van geavanceerde technologieën en systemen die zorgen voor een optimale controle en grip op de weg. Daarnaast beschikt de Giulia over een krachtige motor die garant staat voor indrukwekkende prestaties en een sportief rijgedrag.
Een ander kenmerk van de Giulia is zijn uitstekende wegligging en wendbaarheid. De auto is voorzien van een geavanceerd onderstel en stijve carrosserie die zorgen voor een stabiele en responsieve rijervaring. De Giulia reageert direct op stuurinput en biedt een dynamische en sportieve rijbeleving, die zowel op de snelweg als in de stad tot zijn recht komt.
Naast zijn sportieve karakter is de Alfa Romeo Giulia ook een praktische auto die geschikt is voor dagelijks gebruik. De auto biedt voldoende ruimte voor passagiers en bagage en beschikt over een keur aan handige voorzieningen en opbergmogelijkheden. Daarnaast is de Giulia voorzien van geavanceerde veiligheidssystemen die zorgen voor optimale bescherming van de inzittenden en andere weggebruikers.
Al met al is de Alfa Romeo Giulia een bijzondere auto die de rijke traditie en het vakmanschap van het Italiaanse merk weerspiegelt. Met zijn elegante design, sportieve prestaties en uitstekende rijervaring weet de Giulia autoliefhebbers en kenners te bekoren en is hij een waardige opvolger van de legendarische modellen uit het verleden. Of je nu op zoek bent naar een sportieve sedan voor dagelijks gebruik of een high-performance auto voor het circuit, met de Alfa Romeo Giulia zit je altijd goed.
Vergeet ook niet de Alfa Romeo merk pagina te bekijken, via deze pagina is nog veel meer informatie te vinden.
Huidig aantal Alfa Romeo Giulia's op de Nederlandse weg
Bekijk hier per maand of jaar het aantal eerste toelatingen op de openbare weg in Nederland.
Het gaat hierbij om voertuigen die op kenteken gezet zijn en momenteel in Nederland rondrijden en/of de weg op mogen. Dit zijn zowel nieuw aangekochte personenauto's in Nederland als geïmporteerde personenauto's uit het buitenland.
Eerste toelating / Bouwjaren Giulia's
Wanneer een nieuwe Alfa Romeo Giulia voor het eerst de weg op gaat in Europa, krijgt deze ook een eerste toelating. Deze eerste toelating volgt (meestal) snel na het bouwen van de personenauto. Het onderstaande overzicht geeft daarom een aardig goed beeld van het bouwjaar (en dus de leeftijd) van dit type personenauto in Nederland. Ook geven deze aantallen een goed beeld van het aantal nieuw verkochte Alfa Romeo Giulia personenauto's die in Nederland (nog) op de weg rijden.
Nieuwwaarde van dit model
Zie hier de gemiddelde nieuwwaarde van een Alfa Romeo Giulia.
De gemiddelde nieuwwaarde van de Alfa Romeo Giulia komt daarmee uit op 54.123 euro per personenauto.
Indeling op kleur
De meestvoorkomende kleuren van een Alfa Romeo Giulia in Nederland zijn Grijs (1.046 stuks / 27%), Blauw (823 stuks / 21%), Rood (643 stuks / 17%) en Zwart (638 stuks / 17%).
Kleur | Aantal | Percentage |
---|---|---|
Grijs | 1.046 | 27% |
Blauw | 823 | 21% |
Rood | 643 | 17% |
Zwart | 638 | 17% |
Wit | 381 | 10% |
Groen | 167 | 4% |
Geel | 50 | 1% |
Beige | 47 | 1% |
Paars | 39 | 1% |
Bruin | 30 | 1% |
? Onbekend | 2 | < 1% |
1.713 van de 3.866 personenauto's zijn geïmporteerd
Dat is behoorlijk deel, namelijk (44.3%) komt dus uit het buitenland. De meeste import Alfa Romeo Giulia's komen uit Duitsland, daarna volgt België. Vooral duurdere personenauto's (met een relatief hoge BPM in Nederland) worden vaak geïmporteerd. Dit zijn vaak personenauto's met een grotere uitstoot (o.a. co2). In Nederland betaal je per co2-punt meer belasting, dit stijg relatief harder naarmate de personenauto meer uitstoot.
Handelsbenamingen
Bekijk alle handelsbenamingen zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Alfa Romeo Giulia.
Swipe voor complete tabel
Handelsbenaming | Aantal | Percentage |
---|---|---|
GIULIA | 2.745 | 71% |
GIULIA 1300 SUPER | 357 | 9.2% |
GIULIA SUPER 1.6 LUSSO | 219 | 5.7% |
GIULIA 1600 SUPER | 162 | 4.2% |
GIULIA SUPER 1.3 LUSSO | 110 | 2.8% |
GIULIA 1300 TI | 75 | 1.9% |
GIULIA 1300 | 42 | 1.1% |
GIULIA SUPER | 24 | 0.6% |
GIULIA TI SUPER | 11 | 0.3% |
GIULIA SUPER 1.3 | 10 | 0.3% |
GIULIA GTC | 7 | 0.2% |
GIULIA TI | 7 | 0.2% |
GIULIA 1300TI | 6 | 0.2% |
GIULIA GTAM | 5 | 0.1% |
GIULIA 1600 T.I. | 5 | 0.1% |
GIULIA 1300 T.I. | 5 | 0.1% |
GIULIA SUPER 1.6 | 5 | 0.1% |
ALFA ROMEO GIULIA | 3 | 0.1% |
GIULIA SS | 3 | 0.1% |
GIULIA NUOVA SUPER 1300 | 3 | 0.1% |
GIULIA 1.3 SUPER | 2 | 0.1% |
GIULIA NUOVA SUPER 1.3 | 2 | 0.1% |
GIULIA 1300 TI SUPER | 2 | 0.1% |
GIULIA TZ | 2 | 0.1% |
GIULIA 1300 GTA | 1 | < 0,1% |
OVERIG | 53 | 1.4% |
3.866 | 100% |
Varianten
Bekijk alle varianten zoals deze bekend zijn bij de RDW voor de Alfa Romeo Giulia.
Vind de variant(code) via jouw kenteken
Swipe voor complete tabel
Variant | Brandstof & Motorvermogen | Geproduceerd van | Geproduceerd tot | Gemiddelde nieuwwaarde | Aantal | Percentage |
---|---|---|---|---|---|---|
ABA2 | Benzine Benzinemotor: 147 kW (200 pk) Benzinemotor: 148 kW (201 pk) | nov 2016 | jun 2023 | € 50.276 | 1.435 | 37.1% |
ACA2 | Benzine Benzinemotor: 206 kW (280 pk) | okt 2020 | jun 2022 | € 66.095 | 39 | 1% |
ACA4 | Benzine Benzinemotor: 206 kW (280 pk) | nov 2016 | feb 2025 | € 65.487 | 516 | 13.3% |
AEA2 | Diesel Dieselmotor: 110 kW (150 pk) | jul 2016 | aug 2019 | € 49.022 | 29 | 0.8% |
AEM2 | Diesel Dieselmotor: 110 kW (150 pk) | jun 2016 | jan 2019 | € 44.193 | 112 | 2.9% |
AFA2 | Diesel Dieselmotor: 132 kW (179 pk) | jul 2016 | dec 2018 | € 52.111 | 174 | 4.5% |
AFA4 | Diesel Dieselmotor: 132 kW (179 pk) | aug 2018 | aug 2018 | € 60.637 | 1 | < 0.1% |
AFM2 | Diesel Dieselmotor: 132 kW (179 pk) | jun 2016 | aug 2018 | € 49.941 | 64 | 1.7% |
AGA2 | Diesel Dieselmotor: 100 kW (136 pk) | aug 2016 | aug 2019 | € 47.270 | 47 | 1.2% |
AGM2 | Diesel Dieselmotor: 100 kW (136 pk) | sep 2016 | aug 2018 | € 43.394 | 15 | 0.4% |
AHA4 | Diesel Dieselmotor: 154 kW (209 pk) | dec 2016 | jun 2018 | € 60.702 | 32 | 0.8% |
ALA2 | Diesel Dieselmotor: 132 kW (179 pk) | okt 2016 | nov 2018 | € 48.657 | 158 | 4.1% |
AMA4 | Diesel Dieselmotor: 155 kW (211 pk) | nov 2018 | dec 2020 | € 64.389 | 6 | 0.2% |
APA2 | Diesel Dieselmotor: 140 kW (190 pk) | jan 2019 | feb 2021 | € 54.876 | 15 | 0.4% |
ARA2 | Diesel Dieselmotor: 118 kW (160 pk) | okt 2018 | okt 2020 | € 52.741 | 10 | 0.3% |
ASA2 | Diesel Dieselmotor: 100 kW (136 pk) | dec 2018 | feb 2021 | € 51.977 | 12 | 0.3% |
ASM2 | Diesel Dieselmotor: 100 kW (136 pk) | mrt 2019 | jul 2020 | € 48.029 | 2 | 0.1% |
AUA4 | Diesel Dieselmotor: 154 kW (209 pk) | nov 2021 | mei 2022 | € 69.226 | 3 | 0.1% |
AVA2 | Diesel Dieselmotor: 140 kW (190 pk) | apr 2021 | jan 2023 | € 56.918 | 18 | 0.5% |
AWA2 | Diesel Dieselmotor: 118 kW (160 pk) Dieselmotor: 140 kW (190 pk) | apr 2021 | sep 2023 | € 60.849 | 4 | 0.1% |
AXA2 | Benzine Benzinemotor: 375 kW (510 pk) | jul 2021 | aug 2021 | € 128.917 | 4 | 0.1% |
AYA2 | Benzine Benzinemotor: 397 kW (540 pk) | aug 2022 | feb 2023 | € 216.957 | 5 | 0.1% |
Onbekend | 1.165 | 30.1% | ||||
Totaal | 3.866 | 100% |
Nieuwste kentekens
Regelmatig werken wij de laatste kentekens bij. Zie hieronder de personenauto's die de afgelopen tijd op kenteken zijn gezet.
Pagina
1 van 40
1 van 40
Swipe voor complete tabel
Kenteken | Toelating & Bouwjaar | Omschrijving & Nieuwwaarde | Brandstof & Motorvermogen |
---|---|---|---|
HLX-60-J | 24 april 2025 2019 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 59.613 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HLL-73-S | 24 april 2025 2021 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 79.258 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HKH-97-L | 19 april 2025 2023 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 76.415 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HDG-31-K | 18 april 2025 2018 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 63.014 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
GZK-70-Z | 18 april 2025 2022 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 72.474 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HKL-22-Z | 14 april 2025 2020 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 67.955 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HHT-34-G | 14 april 2025 2018 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 46.112 | Benzine Motor (2 liter): 147 kW (200 pk) |
HKP-26-G | 9 april 2025 2018 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 46.798 | Benzine Motor (2 liter): 147 kW (200 pk) |
HKV-79-R | 8 april 2025 2018 Geïmporteerd | GIULIA € 91.682 | Benzine Motor (2 liter): 147 kW (200 pk) |
HKN-18-G | 4 april 2025 2022 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 59.929 | Benzine Motor (2 liter): 148 kW (201 pk) |
HDX-42-V | 2 april 2025 2018 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 43.710 | Benzine Motor (2 liter): 147 kW (200 pk) |
HJF-45-B | 1 april 2025 2020 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 50.528 | Benzine Motor (2 liter): 148 kW (201 pk) |
26-YE-57 | 1 april 2025 1973 Geïmporteerd | GIULIA SUPER 1.6 - 105 26 GIULIA SUPER Onbekend | Benzine Motor (1.6 liter): 72 kW (98 pk) |
HKF-37-K | 31 maart 2025 2017 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 39.950 | Benzine Motor (2 liter): 147 kW (200 pk) |
HJV-36-V | 29 maart 2025 2023 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 78.502 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HJJ-57-N | 29 maart 2025 2018 Geïmporteerd | GIULIA - 952 € 60.404 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HHR-07-F | 29 maart 2025 2018 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 62.699 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HJS-85-N | 28 maart 2025 2021 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - AWA2 € 55.788 | Diesel Motor (2.1 liter): 118 kW (160 pk) |
HDF-63-D | 26 maart 2025 2022 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 55.778 | Benzine Motor (2 liter): 148 kW (201 pk) |
HJJ-22-T | 24 maart 2025 2022 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 69.267 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HJJ-03-P | 24 maart 2025 2023 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 64.180 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
Z-348-JH | 21 maart 2025 2019 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 48.903 | Benzine Motor (2 liter): 148 kW (201 pk) |
HDF-68-B | 20 maart 2025 2017 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 58.830 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HJG-95-B | 19 maart 2025 2023 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ACA4 € 74.919 | Benzine Motor (2 liter): 206 kW (280 pk) |
HFX-48-B | 19 maart 2025 2019 Geïmporteerd | GIULIA - 952 - ABA2 € 58.970 | Benzine Motor (2 liter): 148 kW (201 pk) |
Swipe voor alle informatie
Meer info en links
Youtube video's van de Alfa Romeo GiuliaGoogle op afbeeldingen van de Alfa Romeo Giulia
Google op reviews van de Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia Wikipedia-pagina
Alfaromeo.nl
Alfa Romeo Giulia | Design en Technologie | Alfa Romeo NL
sales-popin
Alfa Romeo Giulia | Sportieve Berline | Alfa Romeo NL
Autoblog.nl
Alfa Romeo Giulia
Autoreview.nl
Alfa Romeo Giulia: prijzen, specs en uitvoeringen, reviews, nieuws
Alfa Romeo Giulia (vanaf 2016): problemen, betrouwbaarheid en prijzen
Alfa Romeo Giulia 2.0 GME 280 test (2023): ja, vroeger was alles soms echt beter
Alfa Romeo Giulia (2023) review: nog één keer alles doen wat straks verboden is
Het duurde 17 maanden, maar de Alfa Romeo Giulia GTA is nu eindelijk uitverkocht
Voor de bpm op de Alfa Romeo Giulia GTA kun je een hele Giulia kopen
Hollands glorie: Alfa Romeo Giulia GTA en GTAm als eerbetoon aan Nederlandse racesuccessen
Alfa Romeo Giulia GT: dag dubbelnokker, hallo elektromotor
Autovisie.nl
Alles over Alfa Romeo Giulia
Ultieme Alfa Romeo voor liefhebbers heeft één groot nadeel
Unieke Alfa Romeo Giulia QV is alles wat de liefhebber wil, of niet
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Alfa Romeo Giulia facelift
Is deze Alfa Romeo Giulia station beter dan een BMW M3 Touring?
Is dit de mooiste Alfa Romeo ooit? Giulia SWB Zagato
Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi verbeteren Alfa Romeo Giulia GTA
Een ton voor de staatskas bij aankoop Alfa Romeo Giulia GTA
Alfa Romeo Giulia GTA een stapje dichterbij?
Alfa Romeo Giulia: Hoe zeg je 'vette shit' in het Italiaans?
EXCLUSIEF: Binnengluren bij de Alfa Romeo Giulia
Is de Alfa Romeo Giulia niet al te laat?
Lekkage! Alfa Romeo Giulia al te zien
LIVE Twitterfeed: Onthulling Alfa Romeo Giulia
Autoweek.nl
https://www.autoweek.nl/merken-modellen/alfa-romeo/giulia/
Autozine.nl
Autotest: Alfa Romeo Giulia
Onze database is bijgewerkt tot 25 april 2025.